Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Pissebedden

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Citaat van: Diplocaulus op november 20, 2008, 07:33:52 PM
Heeft iemand al eens gekeken of pissebedden de moeite waard zijn om te kweken?


Naast tropische pissebedden (die zijn wel de moeite), is het niet echt de moeite om bijvoorbeeld de lokale soorten te kweken, tenzij je in een omgeving woont waar ze niet echt voorkomen. Als ik hier namelijk een willekeurig stuk rot hout omdraai, kan ik er zoveel rapen, daar kweekt geen enkele thuiskweker tegenop.

Kenny

Ik heb ze gekweekt, ongeveer in de setup waar jij je slakjes in kweekt. Gaat goed maar zo heel graag worden ze niet gegeten, enkel m'n axolotl speelde er wel een hoopje naar binnen ;).
Naar het schijnt worden tropische pissebedden (die witte) wel gegeten door allerlei salamanders(omdat ze iets opvallender zijn?) maar daar heb ik geen ervaringen mee...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Harry

Laat maar eens je tisschue met rode mug langere tijd in een landbak liggen met pissebedden na een week of 2 zitten er hele kleine pissebedden onder die wel degelijk gegeten worden.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Steven DC

Tuurlijk eten salamanders inheemse pissebedden. Ik heb ze al geregeld aan aquatiele salamanders gegeven. Wel opletten want pissebedden sterven vrij snel onder water...

Om ff terug te komen op de vraag "weet iemand een tip om ze goed te vangen?": Ik heb voor het kweken van springstaartjes geprobeert om zelf een voedselbol te maken. Dit was gemalen Muesli, gemengd met wat water en turf. Maar omdat het hele boeltje heel snel ging schimmelen, had ik dit in de tuin gegooid en enkele dagen later wat bladafval opgegooid. Pissebedden, naakslakken, regenwormen, springstaartjes,... noem maar op... het kwam er allemaal op af. Het bleek best wel een goed lokmiddeltje te zijn.


Groetjes Steven

StijnH

Die tip van harry met die muggen larven ga ik ook eens gebruiken, alleen heb ik geen landbak, maar misschien bij mijn marmersalamanders die ik zaterdag krijg, kan ook in een bakje appart en later voeren. Een idee om nog is te gebruiken.

voer zins kort ook pissenbedden aan mijn Dobro's ja die eten ze wel redelijk, maar niet echt super.
Nog nog even proberen bij mijn cynops.

Ik hoef ook absoluut geen kweek te beginnen! het stikt ervan in mijn tuin, onder alles wat ik omdraai zijn er wel pissenbedden te vinden. Niet alleen pissenbedden maar ook andere insecten....Slakken, wormen, Vliegjes, spinnentjes ect.

dus steven, weet niet hoe je woont, maar met een beetje tuin met wat stenen en hout wil het gemakkelijk.

Groeten,

Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus