Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Pissebedden

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

petro pees

Is er iemand die mij een goede manier kan uitleggen,om
in 1 keer een groot aantal pissebedden te vangen. ::)
Er zitten er bij mij in de tuin plenty,maar het zou wel
handig zijn als ik er gelijk een heel stel bij elkaar heb. ;)
Petro ;
Tylototriton Shanjing

Qwertu

Ik heb er geen trucs voor, maar je vindt er altijd veel onder verrot hout e.d. Dat zal wel bekend zijn? Gewoon geduld hebben  ;). Je kunt een grote stapel hout wat al half vergaan is een paar dagen ergens neerleggen. Gegarandeerd dat er een heleboel pissenbedden tussen en onder te vinden zijn.
In het buitenterrarium ligt ook zo'n halve boomstam en de paar keer dat ik die eens optil zit die vol met pissenbedden.

Coen Deurloo

Als je buiten flinke bloempotten hebt staan; daar haal ik ze altijd onder vandaan. deze staan op een stenen terras dus is het makkelijk rapen wanneer ze vluchten. Ook inderdaad vaak in en onder rottend hout!

rob

Hey Petro, Ik praat vaak in figuurlijke zin, bedoel er verder niks lulligs mee...

Ik Heb hetzelfde probleem als dat jij hebt met pissebedden, dus voor degene die de oplossing heeft, maak ons eens gelukkig!

Gr Rob...

Coen Deurloo

Probeer eens een flinke bloempot of schaal een tijdje neer te zetten waaronder ruimte is voor de pissebedden, of een ander soort flinke steen waardoor een kleine donkere ruimte ontstaat, hier kan ik er echt enorm veel mee vangen!

Hein

de pissebedden zijn een uitstekend voer, maar zij moeten ook eten en als er teveel van zijn vallen ze dejuvenielen salamanders aan  en eten gezamelijk deze ook op, je hebt dan een uitstekende kweek pissebedden.
Voorzichtig en controleer of er niet teveel pisebedden in het verblijf aanwezig zijn.
hein

petro pees

Mensen!
Ik heb nog een toevoeging en BELANGRIJK!
Hein gaf al iets aan over het aanvallen van de juvenielen van
de salamanders door de pissebedden ,maar dit geldt dus ook
voor de volwassen  salamanders in winterrust!
Ik vond aan mijn mannetjes heel kleine wondjes die ik niet thuis
kon brengen! Pas toen ik zag dat de bladeren die ik in het terra-
heb zitten,verdwenen als sneeuw voor de zon kreeg ik het in de
gaten.
Doordat je salamanders niet meer of heel weinig eten,krijgen de
pissebedden volop de kans zich voort te planten!
En ze zijn niet vies van een salamandertje  :o,(exclusief hapje :D)
DUS PAS OP!!!!!!!
Tylototriton Shanjing

rob

Petro, ik kan me heel moeilijk voorstellen dat een pissebed aan een levende salamander gaatn zitten knagen. Zou dit niet eerder door een andere factor kunnen komen?

Ik denk dan aan 2 dingen

De krekels... Het is bekend dat deze dieren de rollen wel eens omdraaien en predator ipv voedseldier worden.

Verder is van tylototriton soorten  bekend dat ze zweertjes kunnen krijgen als er omstandigheden in hun omgeving niet optimaal zijn.




Nog wat aanvullende info van www.pissebedden.info

*****
De belangrijkste voedingsbron van pissebedden is plantaardig materiaal, rottend blad en rottend hout. Ze ruimen het afval in de natuur op, bovendien zijn het effectieve schimmelbestrijders. Wanneer er niet voldoende dood materiaal aanwezig is om de populatie te voeden kunnen pissebedden zich vergrijpen aan levende planten, zij hebben dan een voorkeur voor vlezige plantendelen.

Omnivoren.
Pissebedden zijn in hoofdzaak vegetariƫrs (planteneters), maar worden toch beschouwd als omnivoren (alleseters), tijdens droogte-periodes schakelen ze over op een aaskever menu, ze eten dan ook dode dieren.
*****



Coen Deurloo

Misschien eten ze van eventuele schimmel op de wondjes? Ik heb zelf gelukkig nog geen problemen gehad met pissebedden. Ik had zelf een behoorlijk grote groep bij mijn juveniele popei's en die lieten ze met rust.

rob

nog even iets wat ik 'geleend' heb uit een topic op caudata.org, kwam het toevallig tegen..

"But I have to add something to the crickets: I've seen some badly infected wounds caused by crickets on salamanders so you should watch them carefully. The crickets will have to feed on something and if they do not find anything more suitable they will try to nibble on your tiger sal.
That's why I only feed crickets with a tweezer and won't let them run loose in the tank"

link naar betreffende topic voor de minder gelovigen onder ons :)

petro pees

#10
Ik heb het terrarium pissebedvrij gemaakt!
Voor de duidelijkheid,ik weet dat het moeilijk te geloven is van
pissebedden,net als voor velen dat van krekels.
Mochten jullie nog meer info willen hebben ga dan naar de link
van Phasma(wandelende takken)en zie wat daar b.v. met de
takken of hun eieren kan gebeuren! Effe zoeken.
Of men moet denken dat die niet uit vlees bestaan!!  :D
En nog iets de vrouw Shanjing die ik van Alex heb is nog niet
in winterrust en verkeerd in blakende gezondheid zonder wondjes!
Tevens is het zo dat de wondjes op de mannen duidelijk aan het
genezen zijn.
Tylototriton Shanjing

petro pees

Tylototriton Shanjing

driessens rudi

Ik moet zeggen Petro dat die wandelende takken ook wel iets hebben. De meeste soorten zijn gewoon mooi, persoonlijke mening. Maar ja, een mens moet keuzes maken en beginnen met insecten stuit hier op een " njet" van mijn chef (vrouw)!  ;)

rob

PEtro, heb je ook de precieze link?

Op deze manier is het wel erg veel zoekwerk voor iedereen... waar moeten we het zoeken op die site?

Hein

Naar mijn idee zijn pissebedden wel degelijk kanabalistis als ze geen ander eten kunnen vinden.Mijn ervaring is als enig alternatief krekelgel laten wellen in water met gelijk vitaminen en honing of suiker en kalk (b.v. sepia)in water de gel ongeveer 2 duur laten wellen en dan een klein beetje in de bak zetten, je zult zien dat de krekels en pissebedden het heerlijk vinden.EEN NADEEL DE PISSEBEDDEN VERMEERDEREN ZICH DAN SNEL) dUS ZOVEEL MOGELIJK PISSEBEDDEN EN KREKELS VERWIJDEREN WAAROM ZAL JE EEN RISICO LOPEN ALS JE HET E.V. KUNT VERMIJDEN??.
GR.hein :'(