salamanders laten zich niet op land zien

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

watersalamander

Ik heb een plastic bak met zand gevuld en die in mijn 62cm bak gezet ik heb mijn beestjes nu 3 dagen maar heb ze nog nooit op het eiland gezien

wat is hier mis?

A34

#1
Aller eerst is het handig zeker te weten om welke soort het gaat. Daarna is geduld een schone zaak. ;D Daarbij verblijft een salamander niet lang aan land als het diertje niet beschut kan zitten.

watersalamander


A34

Maar zeker weten doen ze het niet.. een scherpere foto geeft meer antwoorden.

watersalamander

scherpe foto zal ik nog eens maken
zal ik ook een foto van de buik maken of niet?


dit is de bak waar ze in verblijven
schrik niet van het water, ben namelijk zoon 2 uur geleden in de bak bezig geweest met het bijvullen van zand dus alles moet weer zakken


EILAND:


hoe kan ik het eiland meer maken zodat de dieren beschut zitten?

A34

Een bak met droog zand is zeker niet in trek. Dit plakt van alle kanten. Ik zou het vervangen door bosgrond of reptie-bark met wat mos , schors. Op dit forum vind je genoeg informatie over het inrichten van bakken en bv het zeven van zand. Een scherpe foto van de buik is ook niet verkeerd!

watersalamander

heb het geprobeerd maar mijn camera kan dat niet aan.
het is volgens mij dezelfde die jij hebt als foto

mos kan ik dit gewoon uit het bos halen en goed afspoelen?

Kenny

Meer dan een drijvend stuk schors is er niet nodig voor waltl's. Als je toch zo'n bakje met grond wil haal je het zand er uit en vul je het met bosgrond ;). Je moet je maar eens voorstellen dat je een nat, glibberig dier bent en in het zand gaat zitten...niet prettig. Bosgrond, wat stuksjes schors en mos om onder te schuilen en klaar.

Het is ook handig om eerst je zand uit te spoelen en je bak enkele weken te laten rijpen. Het forum staat boordevol informatie, misschien moet je eens grondig dit forum doorzoeken en wat setups bekijken  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Kenny

Citaat van: watersalamander op juli 06, 2011, 07:24:17 PM
het is volgens mij dezelfde die jij hebt als foto

Dat is onmogelijk  ;) Jeroen heeft een landsalamander (Salamandra algira) als avatar, die was dus al lang verzopen in je bak.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

watersalamander

bosgrond is dit letterlijk grond uit het bos? en mos en stukken schors kan ik dit gewoon allemaal uit het bos vinden?

joost.v.wijk

Pleurodeles waltl komt nagenoeg niet op land. Een stuk kurkschors is dan meer als voldoende. Zo smeer je die hele bak ook niet onder.  ;)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

watersalamander

oke heb nu 3 stukken schors rond drijven, hoop dat ik ze daar dan eens opzie had dat namelijk al maar zag ze er niet op, afwachten dus:D

A34

Citaat van: Kenny op juli 06, 2011, 07:29:10 PM
Citaat van: watersalamander op juli 06, 2011, 07:24:17 PM
het is volgens mij dezelfde die jij hebt als foto

Dat is onmogelijk  ;) Jeroen heeft een landsalamander (Salamandra algira) als avatar, die was dus al lang verzopen in je bak.

Bespaar me die gedachte. :o ;D

alphamale

Ik zou proberen een goede foto op dit forum te zetten, zodat de salamander geïndetificeerd kan worden. Dat scheelt een hoop werk.  ;)

watersalamander

heb al meerdere pogingen gemaakt, maar mijn camera kan geen scherpe foto's maken.