Nieuwe aanwinsten! N. crocatus, N. derjugini en N. s. barani!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Goed idee, ik had ze ook moeten splitsen, maar ze zagen er zo goed uit dat ik geen problemen verwachtte en de bak was pas 2 dagen draaiende. Inderdaad kan ik niet zien in een ingerichte bak wat ik over heb.
Toch adviseer ik je de larven in een draaiende bak met pomp te zetten. Mijn larven waren eerder uit dan de jouwe en het leek bij mij aanvankelijk ook prima te gaan.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Sergé Bogaerts

#16
Pomp? Ben je niet bang je larven mee te zuigen? Ik heb geen pompen, slechts bubbelsteentjes. En veel waterplanten en ja, minder overzicht. Slechts eens in de week een deel van het water verversen, en dat niet eens elke week.

Voor het herhalingsexperiment, ik heb dit namelijk bij mijn eerste opkweek van crocatuslarven in 1997 of 1998 per ongeluk meegemaakt, zitten er een tiental crocatuslarven (3,5 cm zijn die al wel) buiten bij alytes muletensis larven buiten in een grote plastic bak. Ongeveer 30-40 liter water, veel waterplanten, zonder bubbels.
Nu 28 graden celcius in het water en geen enkele larf drijvend of anderszins onrustig.... Dit is geen aanbeveling natuurlijk! Maar het laat zien dat ze wel even temperatuurstijgingen kunnen doorstaan mits de bak gebufferd is. Dus vooral voldoende planten/zuurstof bevat en geen verontreiniging van dode voedseldieren. Beter elke dag kleine beetjes voeren dan in een keer heel veel. En tubifex heb ik dus geen problemen mee.    

Echter, ik ben wel flink wat larven verloren dit jaar. Ik zit in een nieuwe omstandigheid en heb minder plaats. Ik heb dus veel (te?) larven bij elkaar zitten en ben iets te nalatig in het controleren geweest en als er dan een of twee omvallen ligt binnen de kortste keer de hele bak om.

Harry

Ik gebruik de aquaflow 100 pompjes. Die zuigt geen larven op en is ook instelbaar in zuigkracht. Vandaag trouwens eindelijk activiteit bij de crocatuslarven. Nu bij 25 graden en gisteren 28 graden zie ik eindelijk actief etende larven en het lijkt wel of ze in 1 dag zijn gegroeid. Bij hoge temperaturen heb ik toch meestal alles beter onder controle dan bij lage. Jammer sergé dat je er een paar verloren bent. Soms zien bakken er inderdaad zo goed uit, dat je denkt dat je niet hoeft te splitsen, maar het kan van de ene op de andere dag, (ook in vertrouwde setups) plotseling omslaan en dan gaat inderdaad bijna alles eraan. Ook iik heb dit ervaren. Ik heb weer veel geleerd en heb het voorlopig onder controle en de schade kunnen beperken.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

DannyS

Even tussendoor: De N.s. barani zijn binnen! Ik heb er ook een aantal van Kevin er bij zitten, dus is het lekker druk ik de bak :D.
Foto's volgen (camera is gesmolten :P)

naeff002

goed dat ik het weet ;). Morgen nog even wat curverbakken halen, voor het opkweken.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

DannyS

Ik zie net dat m'n PM scherm nog openstaat.. dacht dat ik hem had verstuurd :D

DannyS

Hoog tijd voor meer foto's!

Neurergus derjugini:










Neurergus crocatus:







Neurergus strauchii barani:










alphamale


naeff002

prachtige diertjes, ben jaloers ;). Loopt je zilvervisjes kweek al goed.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

DannyS

#24
De ovenvisjes bak zit lekker vol, maar dat komt omdat ik gewoon een enorme startportie heb gekocht. De barani zijn echte wolven als het om eten gaat.

Kevin, omdat jij het bent mag je, als je langskomt er 5 meenemen :D

naeff002

Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

joost.v.wijk

Citaat van: Danny Stammers op juni 29, 2011, 08:19:06 AM
De ovenvisjes bak zit lekker vol, maar dat komt omdat ik gewoon een enorme startportie heb gekocht. De barani zijn echte wolven als het om eten gaat.

Kevin, omdat jij het bent mag je, als je langskomt er 5 meenemen :D


Heb je het nou over ovenvisjes of Neurergus? Anders kom ik ook even bij je langs  ;) ;D ;D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS


alphamale

Ik vond het al zo gek. Die ovenvisjes moet je niet zomaar weggeven hoor!  ;)

alibombali

Ook ik had gelijk met Danny wat Crocatus-larven aangeschaft en heb ze vandaag in een morph-setup gezet..met als resultaat meteen de eerste op het land (8cm)
Hoe staat het met de larven van de andere houders???