Nieuwe aanwinsten! N. crocatus, N. derjugini en N. s. barani!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Sinds een weekje of 2 ben ik de trotse eigenaar van 11 N. crocatus larven.
Wat snel gemaakte foto's van vorige week: Meer volgen snel.





Ongeveer evenlang ben ik in het bezit van een zestal eitjes van N. derjugini Deze gaan denk ik vrij vlot uitkomen, want ze zijn al behoorlijk ontwikkeld. De persoon waarvan ik deze eitjes heb wil anoniem blijven, omdat hij niet overspoeld wil worden met verzoekjes.
Foto's hiervan volgen snel.

Volgende week komen óók nog eens 6 N. strauchii barani binnen. Deze zijn geloof ik vorige maand gemorphed maar ze zijn al bijna een jaar oud, dus lekker groot en stevig.

Het zal op dit moment geen verrassing zijn dat mijn kweekambities hoofdzakelijk bij Neurergus liggen.

Ik zal in dit topic de vorderingen plaatsen van de opkweek en uiteraard volsmijten met foto's

alibombali

Danny is straks de Neurergus-koning van Nederland... ;D :D :) ;)

naeff002

Geweldig, al die soorten. Lijkt me erg leuk om de ontwikkelingen te volgen van je de larven. Dus zeker met regelmaat foto's plaatsen ;)
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

alphamale

Goed bezig Danny. Zet er idd maar een hoop foto's op, dan kunnen wij meegenieten. Super!

DannyS



A34

Hey Danny,

Ik ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken. succes!

Harry

 Eten ze al goed?
Ik vind dat je bij deze soort minder goed kan zien of ze volle buikjes hebben, en ook de larven zijn bij uitkomen al zo groot, dat je denkt dat ze al flinke dikke watervlooien kunnen opeten.
Doen ze4 dat ook? Tip: als je een wit A3 tje onder de bak legt kun je de larven beter zien. Daarom gebruik ik altijd witte kratjes.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

DannyS

De derjugini die zijn uitgekomen zijn zo'n 2.5 cm lang. Ik heb niet het idee dat er grote watervlooien inkunnen, maar ik ga er wel een paar kleinere watervlooien in doen, dat kan geen kwaad. Dankzij m'n setje zeven is het geen probleem om ze op grootte te sorteren.
Ze staan bij mij op kamertemperatuur, dus komen ze misschien sneller uit. Het kan ook zijn dat N. crocatus gewoon groter zijn uit het ei. Ik zal eens op onderzoek gaan.

MartinS

Goed bezig Danny, zal de komende tijd veel aandacht van je vragen.
Hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen he (met foto's bedoel ik dan  :P :P).
Ik ben heel benieuwd hoe ze zich ontwikkelen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

DannyS

Citaat van: Harry Dresens op juni 21, 2011, 06:41:31 PM
Eten ze al goed?
Ik vind dat je bij deze soort minder goed kan zien of ze volle buikjes hebben, en ook de larven zijn bij uitkomen al zo groot, dat je denkt dat ze al flinke dikke watervlooien kunnen opeten.
Doen ze4 dat ook? Tip: als je een wit A3 tje onder de bak legt kun je de larven beter zien. Daarom gebruik ik altijd witte kratjes.
Helemaal vergeten je andere vraag te beantwoorden...
Bij mijn crocatus is het bij de kleinere vrij lastig om te zien of ze hebben gegeten. Ik zie de kleinste dan ook nooit met dikke buikjes. Ik ga er van uit dat ze eten, want anders waren ze allang dood. De grotere larven hebben wel dikkere buikjes en zie ik ook vaag een rode kleur in de buik. Het is wel lastig te zien, dat ben ik met je eens.

A34

Ik zou wel denken aan een zuurstofsteentje Danny. Vooral met deze ietwat hogere temperaturen.

Sergé Bogaerts

Succes, ik ben benieuwd of je verschillen bemerkt. Ik zou nog flink wat waterplanten toevoegen. Zuurstofsteenje is handig en zeker aan te bevelen, maar een grote hoeveelheid planten helpt ook prima. Crocatus larven kunnen prima wat hogere temperaturen doorstaan, maar ik zou het proberen te vermijden. Sterker nog ik zou proberen de temperaturen tussen 10-20 graden te houden indien mogelijk. Daarnaast kun je ook rustig tubifex, mits goed uitgespoeld, en enchytreeën voeren. Dat krijgen mijn crocatus larven, derde jaar op rij eigen nakweek, ook.

Harry

#13
Ik ben ook wat larven aan het opkweken, maar merk dat het opkweken van neurerguslarven veel lastiger is dan de andere soorten. Bij gelijke settings van de andere soorten verlies ik om onverklaarbare wijze larven. Ik zou graag wat meer kennis willen hebben over waar de verschillen liggen. Een aantal dingen die ik zie zijn:

- Larven komen groot uit het ei, maar eten amper (16-18 graden)
- Ik zie slecht gevulde buikjes en langzame groei. (Ik vermoed dat ik ze beter warmer kan zetten)
- Ik heb het gevoel dat de larven zeer zuurstofrijk en kalkhoudend water nodig hebben.
- Alleen als ik de larven in een reeds ingerichte bak met pomp en kalksteen doe, gaat het goed. In een curverbox gaat het bij mij fout.
- Volgens mij moet je ongelooflijk uitkijken, dat je niet teveel voert, vooral watervlooien, die de waterkwaliteit snel verslechteren en zeker niet de bak afdekken.
-  Ook hoor ik van anderen slechte ervaringen met tubifex in de eerste fase. Ze eten het niet, ondanks dat de larven al redelijk groot zijn. Ofwel ondanks de grootte van de larven moet er toch kleiner voer gegeven worden.
- enchytreen werkt bij mij het beste. Die haal ik uit de wormenkweek en spoel de kleinste van de bladeren af.
- Wat me ook opvalt is dat de larven aan de oppervlakte op het kikkerbeet 1mm onder water gaan zitten. Heel apart. Alsof ze willen metamorfoseren. dat had een teken van zuurstofgebrek kunnen zijn.
- Veel planten in de bak schijnt ook belangrijk te zijn, maar dat maakt het wel erg onoverzichtelijk.
- Verder denk ik dat kraanwater het beste werkt en dagelijks verversen, want in kraanwater, gaan de watervlooien weer sneller dood.

Het is nu afwachten wat er nog over is als de larven wat groter zijn.

Ik hoor graag nog meer ervaringen en tips. En ook of er nog meer mensen af en toe een larf verliezen. Ik zie ik graag foto's van hoe iemand de larven succesvol langere tijd huisvest.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

DannyS

#14
Ik ben op dit moment nog geen larf verloren, gelukkig. 1 crocatus larf is aanzienlijk kleiner dan de rest, maar die kan vrij kort het ei uit zijn in verhouding tot de rest. Bij de grotere kan ik beter gevulde buikjes zien dan bij de kleinere. Ik was van plan om ook artemia te voeren, maar mijn eitjes daarvan zijn niet meer goed, dus moet ik snel nieuwe halen. Ik heb ze (derjugini) op het moment in een klein bakje zitten (20*10*5 ongeveer). Ik ververs elke dag een klein beetje water en haal met een rietje het afval weg. Ik ga er snel wat planten bij doen of een luchtsteenje. Ik heb zat van die bakjes, dus zit ik er aan te denken om ze per 2 in een bakje te doen. Als er iets mis gaat ben ik er maar 2 kwijt.
De grootste crocatus larven eten ook rode mug, maar niet heel veel. Als ik de bak volgooi met watervlooien is het een dag later leeg, dus eten zullen ze ook wel. Deze grotere exemplaren beginnen zwarte stipjes op de rug te krijgen.

@Harry, hoevaak ververs jij het water in die curverbakken? Het zou kunnen dat de larven heel gevoelig zijn voor ammonium etc.
Bij mij zitten de larven op de bodem, dus lijken geen zuurstofgebrek te hebben.

De dieren staan bij mij binnen op kamertemperatuur (zo'n 19-23 graden).
Ik vrees alleen voor vandaag.. ik zit op werk dus kan ik niets doen met deze temperaturen. Gelukkig komt de zon pas op het raam te staan rond een uur of 3..

Ik ben overigens wat terughoudend om ze in een grotere bak te doen, dan verlies je het overzicht, denk ik..