zeer kleine kamsalamanders?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Araturo

wij hebben in de vijver salamanders zitten:
ze zijn donkergroen/groen en hebben een gelige buik.
een van de twee heeft zwarte stippen en een paar witte puntjes op zijn zijkant en heeft een soort gekartelde rand op zijn rug, de ander is kleiner en heeft geen stippen.
ze zijn niet erg groot, de kleine is amper 10 cm en de grote is 12,5 cm

weet iemand wat dit voor salamanders zijn?
want volgens mij zijn het kamsalamanders maar die zouden groter moeten zijn en ze zitten toch al 2,5 jaar (waarschijnlijk) in de vijver

joost.v.wijk

We hebben het liefst een foto. Dan wordt het al een stuk duidelijker.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

petro pees

Wat je beschrijft is de vulgaris,maar zoals Joost al zegt een foto is makkelijker.
Petro
Tylototriton Shanjing

DaanenLuukEgberts

Citaat van: petro pees op mei 13, 2011, 09:01:15 PM
Wat je beschrijft is de vulgaris,maar zoals Joost al zegt een foto is makkelijker.
Petro
Maar een L.vulgaris is toch niet groen, die is bruin het mannetje is dan donkerder dan het vrouwtje :-\

Araturo

het zijn wel wilde salamanders, mag ik die dan vangen?

joost.v.wijk

Er is niemand die je er op wijst dat het niet mag, als je ze enkel vangt om een paar foto's te maken. Laat ze daarna gewoon weer vrij.

Een tip: Zet de dieren in een glazen aquariumbakje met schoon water. Zo zijn ze duidelijker te zien op de foto.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Roy van Grunsven

Citaat van: joost.v.wijk op mei 14, 2011, 08:01:54 AM
Er is niemand die je er op wijst dat het niet mag,

Het wetboek?

Je mag beschermde diersoorten niet opzettelijk verstoren of vangen. Ook niet voor een foto.

Maar als je bladeren uit je vijver schept en er zit per ongeluk een salamander tussen mag je daar wel een foto van maken en dan terugzetten.

Iedereen zal inzien dat het uit je eigen vijver vangen een foto maken en dan terug zetten voor het dier geen probleem is. Maar volgens de letter van de wet mag het gericht vangen niet.

alphamale

Citaat van: DaanenLuuk op mei 14, 2011, 06:16:47 AM
Maar een L.vulgaris is toch niet groen, die is bruin het mannetje is dan donkerder dan het vrouwtje :-\

Het bruin kan toch aardig tegen het groen aanzitten bij vulgaris. Ik heb er nog niet zo lang geleden één in de tuin aangetroffen die je eigenlijk geen bruine meer kon noemen en het was toch echt een vulgaris. Ik sluit me zodoende aan bij Petro.