Vijver vol met salamanders

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sportsfanatic

Allen,

Sinds 2 weken ben ik de trotse eigenaar van een betonnen vijvertje van 2 meter bij 1 meter, gratis bij mijn nieuwe huurhuis gekregen van de oude bewoner. Ik gok zelf ongeveer 1 meter diep. De vijver is bealgt en er zit wat riet en waterplanten in.
Tot mijn verrassing zitten er, volgens de buren, rond de 35 salamanders is. Nu ben ik zelf eigenaar van 2 aquaria en een vijver is dus wel aan mij toebesteed.
Nu heb ik een aantal vragen over de salamanders:
1. Welke soorten heb ik? (foto zou handig zijn alleen nu even niet voorhanden) Beschrijving van man/vrouw of 2 soorten is. Beetje groen/bruinachtige salamander met een dikkige buik en een dunne staart. Klein beetje gevlekt op de buik. Ik dacht zelf aan de kleine watersalamander? De tweede soort/man is een donkere salamander met een soort kam en een schitterende buik met vlekken en zelf roodachtige kleur. Tevens heb ik zelfs een blauw kleurtje in de staart gezien.
2. Moet ik ze bijvoeren? Ik vond tussen de planten 2 busjes met muggelarven en normaal sluierstaartvoer.
3. Hoe te handelen? De oude bewoner had tegen de buren gezegd dat de salamanders in de zomer er opeens zijn en in de winter weer verdwijenen. Lijkt mij stug aangezien een poort of een huis doormoeten voor een sloot.
4.Kan ik de vijver opruimen en schoon maken want hij ziet er niet uit! Ik wil natuurlijk de beesten niet teveel storen. Maar ik wil er graag wat mooie waterplanten indoen.
5. Kunnen er vissen bij? Ik wil er graag chinese danio's bij doen.

Zo een hoop vragen maar ze zijn heel gaaf deze salamanders en ze eten zelfs bv. een regenworm uit de hand (goed/fout?)
Mijn dank is groot voor de antwoorden!

robkeulers

Wat leuk, zo'n drukbezochte vijver! 

Waarschijnlijk is je eerste soort een kleine watersalamander. De tweede soort kan een alpenwatersalamander zijn. Is de 2e soort ongeveer even groot als de 1e soort?

Zodra je vissen in zo'n vijver doet zal het snel afgelopen zijn met je salamanders, niet doen dus! Dat is echt een hele ongelukkige combinatie.
De dieren kunnen trouwens in het najaar overwinteren op het land, dus die zitten ergens in de tuin.

Als je de dieren niet wil storen moet je de vijver niet schoonmaken\opruimen voor september. Als je nu namelijk afval uit de vijver haalt gooi je waarschijnlijk ook de eitjes weg die ze op de verrotte blaadjes en planten hebben afgezet. Dat zou zonde zijn.

Planten erbij plaatsen kan altijd!

De beste tijd om de vijver op te schonen is rond september, dan zijn de larven het water uit in de vorm van kleine salamanders, of de larven zijn zo groot dat je ze bij het opschonen makkelijk herkent en even apart kunt zetten.

Regenwormen voeren is geen probleem.

Veel plezier er verder mee!

PS welke omgeving woon je? altijd leuk om te weten ivm. de soortverspreiding.



Groeten, Rob

sportsfanatic

Oke bedankt! De tweede soort is inderdaad net zo groot als de eerste.
Moet ik ze naast regenwormen nog bijvoeren? Ik vond namelijk een oud bakje muggenlarven en vissenvoer. Ik zal er dan geen vissen bijplaatsen voor de rest, maak wel een speciekuipvijver voor de vissen.
Ik ben wel van plan om de tuin op te ruimen dus ik hoop dat ik niet teveel weghaal ivm de overwintering in de tuin. Verstandig??? De tuin is namelijk erg verwinterd. De vijver is trouwens wel beschermd met kippengaas aangezien er veel katten zijn en we een eksternest hebben. In de winter zal ik hier een kier in laten om de salamanders het land op te laten.

Ik woon in het schitterende plaatsje Wormer in Noord Holland. 

joost.v.wijk

Volgens mij heb je alleen L. vulgaris in de vijver, de beschrijving van de eerste lijkt me een vrouwtje, van de tweede een man.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Roy van Grunsven

In Noord Holland komen ook geen andere soorten voor (tenzij uitgezet natuurlijk).

Voor de overwintering zijn schuilplekken op het land belangrijk. Een hoopje takken niet te ver van de vijver is hier heel geschikt voor. Ook een rommelig stapeltje dakpannen kan heel goed werken. Voeren lijkt me niet nodig er is meestal ruim voldoende voedsel aanwezig.

Wat betreft vissen denk ik dat Chineese danios wel de meest onschuldige zijn die je kunt kiezen. Over het algemeen zijn vissen erg slecht voor salamanders maar deze blijven zo klein dat het naar mijn idee wel los zal lopen. Zelfs een net geboren larf is erg groot voor ze.

Steven DC

Citaat van: sportsfanatic op april 27, 2011, 02:50:07 PM
donkere salamander met een soort kam en een schitterende buik met vlekken en zelf roodachtige kleur. Tevens heb ik zelfs een blauw kleurtje in de staart gezien.


Lijkt me meer op een Triturus cristatus... Hoewel deze wel groter zijn dan de L. vulgaris.

joost.v.wijk

Citaat van: Steven De Craene op april 28, 2011, 09:27:03 AM
Citaat van: sportsfanatic op april 27, 2011, 02:50:07 PM
donkere salamander met een soort kam en een schitterende buik met vlekken en zelf roodachtige kleur. Tevens heb ik zelfs een blauw kleurtje in de staart gezien.


Lijkt me meer op een Triturus cristatus... Hoewel deze wel groter zijn dan de L. vulgaris.

Vulgaris mannen zijn ook donker, met blauwe kleuren in de staart. Ik houd het nog steeds op vulgaris. Waarschijnlijk worden de mannen en vrouwen als verschillende soorten gezien.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op april 28, 2011, 09:51:02 AM
Citaat van: Steven De Craene op april 28, 2011, 09:27:03 AM
Citaat van: sportsfanatic op april 27, 2011, 02:50:07 PM
donkere salamander met een soort kam en een schitterende buik met vlekken en zelf roodachtige kleur. Tevens heb ik zelfs een blauw kleurtje in de staart gezien.


Lijkt me meer op een Triturus cristatus... Hoewel deze wel groter zijn dan de L. vulgaris.

Vulgaris mannen zijn ook donker, met blauwe kleuren in de staart. Ik houd het nog steeds op vulgaris. Waarschijnlijk worden de mannen en vrouwen als verschillende soorten gezien.

Ja inderdaad, zou kunnen... Niet bij nagedacht, aangezien ik je vorige post niet goed gelezen had en voort ging op Rob z'n post.

joost.v.wijk

#8
Citaat van: Steven De Craene op april 28, 2011, 10:15:38 AM
Citaat van: joost.v.wijk op april 28, 2011, 09:51:02 AM
Citaat van: Steven De Craene op april 28, 2011, 09:27:03 AM
Citaat van: sportsfanatic op april 27, 2011, 02:50:07 PM
donkere salamander met een soort kam en een schitterende buik met vlekken en zelf roodachtige kleur. Tevens heb ik zelfs een blauw kleurtje in de staart gezien.


Lijkt me meer op een Triturus cristatus... Hoewel deze wel groter zijn dan de L. vulgaris.

Vulgaris mannen zijn ook donker, met blauwe kleuren in de staart. Ik houd het nog steeds op vulgaris. Waarschijnlijk worden de mannen en vrouwen als verschillende soorten gezien.

Ja inderdaad, zou kunnen... Niet bij nagedacht, aangezien ik je vorige post niet goed gelezen had en voort ging op Rob z'n post.

Ach Steven, ik had je graag in het gelijk gesteld. Als het cristatus geweest zou zijn, zou dat mooi wezen voor het verspreidingsgebied.



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Joery Tackaert

Chinese danio's in een vijver? Bij mijn weten moeten die in warmer water zitten (24°), dus geen al te beste keuze om in een vijver te stoppen.  De enige kleinblijvende vissoort die je in een vijver kan zetten is volgens mij de (goud) elrits. Maar vissen in een vjiver met salamanders is niet de beste keuze.

robkeulers

Ik sluit me trouwens bij het merendeel van de meningen aan hier, ik heb je 2e soort inderdaad niet herkend als zijnde Lissotriton vulgaris, de mannelijke versie. Je zult dus gewoon waarschijnlijk 1 soort in je vijver hebben.