marmoratus kweek 2011

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

André

Lijkt me dat er eentje een hap uit de kam heeft genomen, en ook nog een hap uit de staart.

A34

#16
Citaat van: André op maart 01, 2011, 07:44:23 PM
Lijkt me dat er eentje een hap uit de kam heeft genomen, en ook nog een hap uit de staart.

Nope

Edit: Ik geloof dat Harry ook ooit eens een soortgelijk mannejte had. Ik kan helaas de foto niet meer vinden.

joost.v.wijk

Had die van Harry ook een stuk kwijt van z'n staart?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

A34

Dat weet ik niet meer. Maar als je goed kijkt zie je nog een verhoging aan het einde van de staart. Dit is gewoon natuurlijk gevormd.(Misschien een kleine afwijking maar wel heel apart.)

A34

Ik heb heel de site en google doorgespit maar ik kan geen soortgelijke situatie vinden. Ik heb Harry even een mail gestuurd.

André

Ik vermoed toch dat er sprake is van een eerdere verwonding, of een fout in de vervelling ofzo waardoor de kam is gaan splitsen en in twee delen verder is gaan groeien.
Hoe is het verloop van de groei van de kam gegaan? Heeft er vanaf het eerste moment een spitsing in gezeten of is die er later in gekomen?

Ben gewoon benieuwd hoe dit soort dingen zouden kunnen onstaan ;)

A34

Ik heb 3 dieren van Joery overgenomen, onder wie dit mannetje. Bij aaname van de dieren waren de kammen net in ontwikkeling. De splitsing zat er inderdaad al in. Jullie hebben me nu ook aan het twijfelen gezet vandaar dat ik ook nog eens met joery contact ga opnemen, over hoe of wat. Als hij van niets weet weten we volgend jaar het juiste antwoord sowieso. :)

A34

#22
Bericht van Joery

De splitsing van de kam is er altijd al geweest. Vanaf de kam begon te ontwikkelen , was er al een scheiding in de kam. Ik denkt niet dat er een hap uit de vin is, maar dat het een natuurlijk fenomeen is. Het is wel een mooi diertje geworden.


André

Oké interessant
ben nu al benieuwd naar de update volgend jaar ;)


A34

Citaat van: Kenny op maart 01, 2011, 11:44:17 AM
Citaat van: Jeroen op maart 01, 2011, 11:18:57 AM
Citaat van: Kenny op maart 01, 2011, 08:10:03 AM
Is dat een dobrogicus die daar links aan het happen is?

Zo, die's donker geworden!!! en heeft een gekartelde kam of wat zie ik? Heel maf.  Zo was ie -> http://www.flickr.com/photos/kennydb/4348706831/#in/set-72157623968487971/

Kenny,

Je zegt hier.. '' Zo was die "  Weet je zeker dat het om het zelvde dier gaat? Zo ja, Had hij toen der tijd ook al een gesplitste kam? En hoe oud zijn de dieren dan eigenlijk? Ik heb altijd gedacht dat de dieren van jou vrij jongen dieren waren. Ook omdat een mannetje stukken kleiner is dan de nakweek van Harry 2 jaar geleden..

Kenny

Citaat van: Jeroen op maart 02, 2011, 06:13:53 PM
Kenny,

Je zegt hier.. '' Zo was die "  Weet je zeker dat het om het zelvde dier gaat? Zo ja, Had hij toen der tijd ook al een gesplitste kam? En hoe oud zijn de dieren dan eigenlijk? Ik heb altijd gedacht dat de dieren van jou vrij jongen dieren waren. Ook omdat een mannetje stukken kleiner is dan de nakweek van Harry 2 jaar geleden..

Dat kan ik niet met zekerheid zeggen of het exact dat dier is, wel zeker een van z'n broertjes  ;). Vooral het kleur vind ik zeer vreemd dat die zo donker is geworden. Bij mij hadden ze natuurlijk nog niet zo'n grote kam dus daar kan ik niet over oordelen...enkel over de kleur. Ze zijn van begin 2009.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

A34

#27
Hoe gaat het verder met de kweek jongens? Ik heb nu een 20 tal prachtige larven die ik nu aardig wat overlevingskansen geef. :) Ik maakte me in het begin een beetje zorgen. Ik wist niet goed hoe ik de dieren nou ging houden. Of in kleine groepjes in kleine bakjes of een grotere groep in een groter 20bij15 aquariumpje met een waterstand van 10cm en grind. Ik heb beide geprobeerd maar in de kleine bakjes had ik toch regelmatig wat uitval in tegenstelling tot het aquariumpje geen een! De grind laag lijkt ook goed de dode artemia te scheiden, waardoor de larven niet direct in contact komen met het dode spul. Ik houd in deze bak een 20 tal larven, en ververs het water eens in de 5a6 dagen. Ook gunstig is dat door de hoeveelheid dieren in deze kleine bak er haast geen artemia bespaard blijft en dus ook weinig kan vervuilen. Binnekort begin ik met de 2de opkweek van een nieuwe lading kleine larven in de zelvde effectieve set-up


StijnH

Ik heb nog geen eieren. Maar ik houd ze eerst in kleine bakjes, daarna als ze uitgekomen zijn en ook wat groter zijn (2-3 weken na uitkomen) stop ik ze in een aquariumpje of curvertje rond die tijd begin ik ook met tubifex te voeren, ik voer in het begin alleen watervlooien geen artemia. Marmers zijn wel druk aan het wapperen. Heb nu alleen nog dobrogicus eitjes die toch bevrucht zijn  :)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

A34

Citaat van: StijnH op maart 05, 2011, 12:46:49 PM
Ik heb nog geen eieren. Maar ik houd ze eerst in kleine bakjes, daarna als ze uitgekomen zijn en ook wat groter zijn (2-3 weken na uitkomen) stop ik ze in een aquariumpje of curvertje rond die tijd begin ik ook met tubifex te voeren, ik voer in het begin alleen watervlooien geen artemia. Marmers zijn wel druk aan het wapperen. Heb nu alleen nog dobrogicus eitjes die toch bevrucht zijn  :)

Tubifex rond die tijd gaat lastig worden Stijn. De larven zijn echt miliscul in het begin. Ik denk dat je daar beter een maandje of anderhalf zeker mee moet wachten. De eerste paar dagen eten ze sowieso niet.
Verder vind ik Artemia een prima vervanging van watervlooien. Maar ieder heeft natuurlijk zijn eigen methoden.

Alvast veel succes met de Dobrogicus!