Artemia als voedsel voor axolotl larven

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Salasander

Artemia gaat rap, Opzetten en de dag erna kan je al vissen.
Ze eten er goed van, het zal precies eens lukken, normaal zouden er nu nog 29 axolotls in mijn bak moeten zitten, hoop dat het lukt om ze allemaal op te voeden.

alphamale

Ik heb mijn axo's vanaf dat ze een kleine 1 cm lang waren. Ik heb ze tubifex, rode muggenlarven, watervlooien en artemia gegeven. Nog nooit een probleem gehad m.b.t. voeren. Volgens mij is varieren van voer een goede zaak.

Ik heb een groter exemplaar zijn eerste dola gegeven. Ik heb voor de zekerheid de dola zijn kop fijngeknepen, want ik vertrouw die kaken niet. Hij was er zo mee weg.


Kenny

Citaat van: Sander Bauwens op november 25, 2010, 02:44:49 PM
Wat is een dola?

Een Rozenkeverlarf, dikke larf met sterke kaken. Ik knip de kaken kapot voor ik ze voer.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

alphamale

Ware proteïnebommen. Af en toe verwen ik mijn beesten ermee. Net voor ik ze voer knijp ik de kop fijn met een grote pincet. Ik ben bang dat ze in de maag schade aan kunnen richten, daar ze nadat ze hierin beland zijn niet direct het loodje leggen.

Salasander

Heb eindelijk een artemia schaal. Dus wanneer er nog eens eitjes zijn kan ik de larfjes gemakkelijk opvoeden.
Ik denk dat mijn watervlooien bak nu wel weg mag.

Danube_

naar mijn ervaring lijkt artemia toch wel heel goed. de axolotls die ik op watervlooien had zitten waren vele kleiner dan die op artemia. en ze zijn even oud.

Dirk VDH

Hallo iedereen,

Ik kweek al jaren mijn larven op met Artemia.  Dit heeft mij nog nooit geen problemen opgeleverd, zelfs niet als je later overschakelt op ander voedsel.  Wat wel belangrijk is dat je inderdaad vermijdt dat je de eierschaaltjes meevoedert.  Een ander belangrijk punt is, je artemia rijkelijk te spoelen in zoetwater!!!
Zelf laat ik de gespoelde Artemia dan nog enkele minuten zwemmen in een schaaltje zoetwater. Daarna met een pipetje de nodige voeding geven.  Leer ook doseren.  Artemia's leven niet lang in zoetwater.  De dode Artemia steeds afhevelen.  Deze bederven vlug en zo krijg je anders inderdaad problemen met de axolotllarven hun 'buikjes'.

Mvg, Dirk

hansswaak

Ik heb in het verleden veel ervaring opgedaan met het opkweken van Axolotl´s.
Hierbij heb ik een hele grote artemia opkweek gemaakt en voerde de axo´s uitsluitend artemia´s voor de eerste weken.Daarna bood ik ze drie tot vier keer tubifex aan. Hierna weer artemia´s met diepvries watervlooien en als laatst bood ik ze minipellets aan, steurvoer. Levende watervlooien heb ik nooit gegeven. In het verleden heb ik eens op een amerikaans forum gelezen dat er een soort karperluis in de watervlooi kan zitten. Deze luis zou zich kunnen nestelen in de zenuwbaan van de Axo. Een teken van besmetting is te zien als de Axo een verstijfde staart krijgt waarbij deze schuinomhoog gaat staan.
Verder heb ik altijd met lege bakken gewerkt en doorspoel opfokbakken. In de aquaria van de kweekdieren had ik enkel wat platte stenen liggen waar de dieren in konden schuilen.
Mijn opkweek op deze manier voldeed prima. Ik schat dat ik destijds in zo´n 2,5 jaar tijd zo´n 3500 dieren ermee heb op gekweekt. Schat dat zo´n 75 % van de eitjes daadwerkelijk in een Axo is uitgegroeid.
De andere 25% is verloren gegaan door kanabaal gedrag of als ik iets te laat was met de verzorging. Dit met betrekking bij de opkweek met artemia´s. Het is zaak elke dag de resten van de artemia´s weg te zuigen daar de larven anders verstrikt raken in het `vuil`.
Met vr gr Hans

alphamale

Nu we hier met een aantal nog niet zo lang uitgekomen larven zitten, zijn we redelijk afhankelijk van artemia. De watervlooien zijn vanaf het begin nog te klein voor o.a. de notophthalmus. We werken op dit moment met een kweekschaal. Dit werkt echt perfect, want dat scheiden van die eierschalen was weer een karweitje op zich.

Artemia is wat ons betreft ook ideaal voer, maar zodra we variatie in het dieet kunnen brengen doen we dat.

hansswaak

Citaat van: Niels D op juni 21, 2011, 03:17:29 PM
Nu we hier met een aantal nog niet zo lang uitgekomen larven zitten, zijn we redelijk afhankelijk van artemia. De watervlooien zijn vanaf het begin nog te klein voor o.a. de notophthalmus. We werken op dit moment met een kweekschaal. Dit werkt echt perfect, want dat scheiden van die eierschalen was weer een karweitje op zich.

Artemia is wat ons betreft ook ideaal voer, maar zodra we variatie in het dieet kunnen brengen doen we dat.

Ik heb een heel zeefsysteem voor de artemia´s welke over 4 zeven worden gescheiden. Je heb dan geen last van schalen ect en houdt alleen maar de pure artemia´s over.
Ik kweek ze in hele grote waterflessen met ventilatie. Een stuk of tien op een rij. Na een dag of drie afhankelijk van temp. zeef ik deze alle en houdt dan zo´n mok vol kril over. Vr gr Hans

alphamale

Dat is een mooi systeem idd. Daar kun je enorme hoeveelheiden aan larven mee opkweken. Zo'n zeefsysteem is dat wel een vereiste lijkt me. Ik zat namelijk zelf met een heveltje te kl%ten om de artemia eruit te vissen. Als ik ooit op grotere schaal kweek, dan ga ik een dergelijk systeem proberen, want dan heb ik aan een kweekschaaltje niet voldoende. Als we dan teveel hebben aan een mok met kril, dan kunnen we deze altijd door de aardappelen gooien.

hansswaak

Als je artemia's voert kun je ook dodoe watervlooien erbij doen. Alleen dode watervlooien happen de dieren niet op. Maar als je dode watervlooien met Artemia's voert doen de larven dit wel. Door het bewegen van de artemia's worden ze actief en happen dan op alles. Als er tussen het gekroeil van de artemia's diepvries voedsel ronddrijft wordt daar wel op gehapt en opgegeten. Je gebruikt dus de artemia's als een soort trigger voor het dode voer wat je erbij doet.
Vr gr Hans

joep

doordat watervlooien soms gewoon niet te vinden zijn,regenbui,kou etc
heb ik door cannibalisme alleen nog donkere larven over,
ik ga zeker artemia`s proberen

hansswaak

Voer ze een combinatie. Levende artemia's bewegen behoorlijk. Als je tussen de artemia's diepvries watervlooien doet eten ze die ook op door dat ze op alles happen.
Vr gr Hans