Artemia als voedsel voor axolotl larven

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Salasander

Ik vroeg mij af of iemand hier al ervaring mee heeft. Ik geef ze meestal watervlooien en als die er niet zijn ga ik om levende tubifex. Nu zou ik liefst tubifex vermijden omdat dit toch niet echt het beste voer is en ik zou graag toch een 20-30 axolotls opkweken.

Artemia lijkt mij zo klein, of kan je ze hier echt mee opkweken?
Eens ze voorpootjes hebben kan ik wel al met diepvries rode muggenlarven beginnen dus vanaf dan is de miserie van levend voer voorbij.

joost.v.wijk

Wat is er mis met tubifex dan? Ik heb er nooit problemen mee, en al mijn juveniele salamanders breng ik zowat groot (het eerste jaar) met tubifex.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

#2
Hier net zo, alles wordt opgekweekt op een basis van Tubifex. Is naast de voedingswaarde ook nog eens lang houdbaar in de koelkast. Gewoon goed uitspoelen, dan is het uitstekend voer.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

robkeulers

Citaat van: Lennart van de P. op november 02, 2010, 01:10:54 PM
artemia en watervlooien hebben zeer lage voedingswaarde. Voor hele jonge axolotls kan het wel, maar zodra ze wat groter worden zou ik overstappen op rode muggenlarven, tubifex of regenwormen.

Dit is onzin.
Met name watervlooien zijn perfect voedsel voor jonge salamanders, ze zijn enorm rijk aan voedingsstoffen en calcium. Tubifxex is zeker ook ok, maar dit dient tevoren goed gespoeld te worden.

Salasander

Artemia is slecht voer? Voor axolotls zou ik nog kunnen geloven. Maar Artemia is het beste voer voor praktisch alle zoet en zout watervissen. Zonder artemia zouden er veel mensen niet beginnen aan het kweken van vissen.

Watervlooien zijn toch ook zeer goed? Ik heb altijd de beste resultaten met watervlooien. Tubifex leeft vaak in vervuild water. Als ik mij niet vergis gaan ze die uit het ijs kappen ergens in Rusland ofzo, dat zij de verkoper eens tegen mij.

In de natuur eten salamanderlarven toch ook eerder watervlooien, want die bewegen en zijn gemakkelijker te pakken, tubifex zit stil als er stroming in het water zit en trekken zich weg bij de minste verstoring (dit neem ik toch waar in mijn aquarium van de axolotls).

Maar als ik het hoor gebruiken de meeste mensen tubifex.
Maar heeft er ook iemand ervaring met artemia en axolotllarven?

joost.v.wijk

Ik heb geen ervaring met gebruik van artemia bij (axolotl)larven, maar ik heb wel gehoord dat artemia verstoppingen kan veroorzaken bij larven.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op november 02, 2010, 08:30:25 PM
Ik heb geen ervaring met gebruik van artemia bij (axolotl)larven, maar ik heb wel gehoord dat artemia verstoppingen kan veroorzaken bij larven.

Die verstopping krijg je volgens mij alleen als je per ongeluk eierschalen van de artemia mee in de bak gooit.

Kenny

#7
Ja, idd. Ik heb wel artemia gebruikt in de beginperiode, vanaf ze duidelijke pootjes beginnen te krijgen schakel ik over op daphnia en enchytreetjes en tot slot rode mug en geknipte wormpjes.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Alathariel

Ik heb van 't voorjaar van iemand hier een legsel axolotl eitjes gekregen en die heb ik artemia gevoerd. Dat was zelfs hetgene wat aangeraden werd. Ging uitstekend :) . Bij mij ging het juist mis toen ze wat groter werden en ik overschakelde op watervlooien, die aten ze niet of nauwelijks, en toen zijn ze allemaal (+- 100 larven) stuk voor stuk overleden :( .

andrizay

Ik heb laatst met iemand gesproken die axolotls kweekt en hij legde mij uit dat hij als ze 1 week uit het ei zijn gekomen hij de larven fijngemalen visvoer aanbiedt en als ze iets groter zijn overstapt naar de watervlooien en tubifex..Hebben jullie daar wel eens van gehoord deze methode??

DannyS

Zover ik weet eten salamanderlarven geen dode dingen. Ze gaat puur af op beweging.

andrizay

Dat zei ik ook tegen degene die dit tegen mij verklaarde ..Hij gaf als uitleg dat hij een pompje erin had zitten en daardoor het visvoer constant in beweging is..

Flux

Ik heb mijn larven gekregen toen ze ongeveer 3 centimeter waren, vanaf het begin rode muggenlarven gevoerd. Ze groeiden als kool.

Michiel Voermans

Tubifex bevat in ieder geval veel proteïne. Het is misschien ook best vet maar een axolotl kan wel wat hebben ;)
Ook denk ik dat het feit dat tubifex in smeriger water leeft niet zo erg is voor axolotls. Voor vissen is één wurmpje al een volle maag, en als dit een zieke of vieze is kan het inderdaad gevaarlijk zijn, maar een axoltol slokt zo een klont van 30 wurmpjes naar binnen. Ik denk dat als je tubifex gewoon goed uitspoelt en even een uurtje in kraanwater laat slingeren voordat je ze gebruikt dit voer echt geen kwaad kan. De axo's zijn er bovendien dol op :P
Voor jonge axolotls overigens weet ik niet of tubifex er geschikt voor is. Één wurmpje is voor zo'n kleintje toch een stuk groter in de maag dan voor een grote axo, dus daar zou je wel gelijk kunnen hebben.

groetjes

A34

Ik denk zolang ze voedsel binnen krijgen in hun beginfase , kun je met alles voeren.
Vorig jaar heb ik met de kleinste watervlooien 7 axolotls door de eerste fase heen gekregen.
Terwijl ik deze larfjes per post had ontvangen.

Dit jaar(eigen kweek) , over 1 week word het iets lastiger. Watervlooien en voral met veel kleintjes zijn nu lastig te krijgen.
Voor een watervlooienkweek ben ik nu telaat, dus kies ik nu voor een artemiakweek. binnen 48 uur heb je perfect larvenvoer.