herontdekking van Neurergus derjugini

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alibombali

Dat is juist een slecht plan Coen...ik heb de eerste twee jaar ook larven van de Sjangjing weggegeven en bij praktisch iedereen zijn ze verloren gegaan (mensen gaan er toch minder zorgzaam mee om)

Coen Deurloo

#31
Ja Alex, dat JIJ het een slecht idee vind snap ik wel, ouwe nakweek-verkoper ;) Maar goed, het gaat er dan ook om dat de dieren verdeeld worden onder mensen waarvan je weet dat ze er goed voor zorgen, of er in ieder geval hun best voor doen.

alibombali

Citaat van: Alex Kenter ik heb de eerste twee jaar ook larven van de Sjangjing weggegeven/quote]

Leuk...wel ff lezen wat ik schrijf..ik heb mijn Sjangjing-larven zo goed als altijd gratis weggegeven..de eitjes gaan altijd gratis naar Petro..en het eerste jaar heb ik larven weggegeven aan zeer ervaren leden van de salamandervereniging..

Coen Deurloo

#33
Ik heb het wel goed gelezen hoor, ik begreep je bericht wel. :) Het is natuurlijk vervelend als je wat verdeeld en alles blijkt dood te gaan, maar wat is in dit geval belangrijker: de prijs, of de persoon die ze opkweekt en zijn ervaring en tijd die hij beschikbaar heeft voor de opkweek? Er is niks mis met een prijsje hangen aan je nakweek natuurlijk, maar straks bijvoorbeeld de hoofdprijs gaan vragen voor nakweek van een soort als bijvoorbeeld O. ophryticus vind ik te ver gaan...

Harry

Ik ga in principe geen dieren meer verkopen van de tekortsoorten maar deze proberen in stand te houden en uit te wisselen binnen een klein gezelschap zodat ik de dieren kan blijven volgen.
Het ommatritonproject is een project van mij alex Herman en Maurice uit Duitsland. Wij hebben met zijn vieren meerdere keren gekweekt met deze soort en gaan eerst eens een mooi aantal dieren tot volwassenheid proberen te brengen.

Italicus vind ik overigens geen hype.  De lissotritonsoorten werden vroeger als eerste weggedaan bij plaatsgebrek door veel mensen. Kijk ook maar eens hoe het met al die Montandoni's is gegaan.

Juist daarom wil ik veel met lissotriton doen en ik vind ze ook gewoon leuk en gemakkelijk.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

naeff002

Wij kunnen van alles zeggen maar het feit wil dat er in Nederland nog geen Neurergus derjugini zijn en het dus niet voor ons te bepalen is hoe het zal lopen. Bij veel vraag en weinig nakweek kan je dus verkopen voor de prijs dat de hoogste bieder er voor geeft.

Het is lastig om zoveel soorten goed in stand te houden. Er zijn vrij veel soorten in de omloop en bijelkaar maar een handje vol kwekers/liefhebbers.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

MartinS

Citaat van: Rob Keulers op april 12, 2011, 10:04:49 AM

Want er zijn zoveel soorten die wat aandacht verdienen, daarom hebben we net kweekgericht soortbeheer in het leven geroepen en doet Kenny momenteel heel goed werk. Ik stel voor dat we dus ook zoveel mogelijk onder dezelfde vlag (kweekgericht soortbeheer dus) laten vallen. Dan is er in elk geval een langdurige, centrale coördinatie en zal er minder op een of twee soorten gehyped worden.


Helemaal mee eens Rob. Dit via een vereniging laten lopen is naar mijn idee de best georganiseerde optie. Hier is als iedereen zijn informatie aan blijft leveren het beste overzicht. De mensen die dit coördineren lijken mij meer dan geschikt om dit in goede banen te leiden.


Citaat van: Harry Dresens op april 12, 2011, 12:48:50 PM
Ik ga in principe geen dieren meer verkopen van de tekortsoorten maar deze proberen in stand te houden en uit te wisselen binnen een klein gezelschap zodat ik de dieren kan blijven volgen.
Het ommatritonproject is een project van mij alex Herman en Maurice uit Duitsland. Wij hebben met zijn vieren meerdere keren gekweekt met deze soort en gaan eerst eens een mooi aantal dieren tot volwassenheid proberen te brengen.

Ik begrijp je dat je je zorgen maakt, maar is dit niet een actie voor de korte termijn? Zie ik het verkeerd dat als je het via de vereniging zou laten lopen is er een centraal overzicht is? Het lijkt nu alsof je alles op jouw schouders neemt, terwijl de vereniging heel goed werk doet en daarom juist kweekgericht soortbeheer heeft opgestart.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

MartinS

Citaat van: naeff002 op april 12, 2011, 02:33:00 PM
Wij kunnen van alles zeggen maar het feit wil dat er in Nederland nog geen Neurergus derjugini zijn en het dus niet voor ons te bepalen is hoe het zal lopen. Bij veel vraag en weinig nakweek kan je dus verkopen voor de prijs dat de hoogste bieder er voor geeft.

Het is lastig om zoveel soorten goed in stand te houden. Er zijn vrij veel soorten in de omloop en bijelkaar maar een handje vol kwekers/liefhebbers.

Ik heb daar ook niet zoveel moeite mee. Deze mensen hebben vaak ook een eerste basis investering moeten doen. Laat ze het verdiende geld maar weer investeren in hun hobby, heeft het toch een doel.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Harry

Martin, ik wil zeker het een en ander via de vereniging laten lopen, maar er wordt steeds geschreven, dat er eitjes worden afgestaan aan ervaren kwekers van de betreffende soorten. en iedereen weet dat Alex en ik zonder meer de meeste dieren gekweekt hebben de afgelopen jaren. Dus ik vind dat ik me een ervaren kweker mag noemen. Als ik dan om eitjes vraag of informatie vraag krijg ik deze van sommige mensen niet. Zo vroeg ik hoe iedereen de italicus ging opkweken: geen antwoord. Zo vroeg ik de caresheet van Ad bouwman over italicus te plaatsen, geen reactie. Vaak heb ik gevraagd om dieren op te meten: lullige reractie en ga zo maar door. Bij KS moeten wel alle ervaren kwekers betrokken worden anders geloof ik er niet in. En ook de informatie gegeven worden waar om gevraagd wordt. Zoals Herman dat voor shanjing heeft gedaan. Klasse Herman!
Anders ben ik bang, dat KS weer een Elite clubje gaat worden dat het alleenrecht wil behouden voor bepaalde soorten. En dat is juist de reden, dat ik in 2002 harry's Salamanderweb begonnen ben om voor iedereen deze hobby toegankelijk te maken.  Mits je maar alle informatie geeft en bereid bent eieren en dieren af te staan.

Ik heb eitjes van:

Boscai
Italicus
axolotls
carnifex
karelinii
dobrogicus

Heeft iemand eitjes nodig, laat het dan maar weten.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

MartinS

#39
Ik ben pas net (weer) lid en heb weinig weet van historie binnen de vereniging. Ik wil dan ook geen oude wonden ophalen. Maar waarom geef je het kweekgericht soortbeheer niet eerst een goede kans, desnoods geef je tips of help je mee. Ik ben van mening dat je achteraf pas meningen moet vormen. Op deze manier worden goede ideeën en initiatieven vooraf beschadigt.
Ik wil nog wel even aanhalen dat ik als `beginner` heel veel informatie van deze website heb gehaald en altijd goed op weg ben geholpen. Ik kan je dus vertellen dat ik de hobby via deze vereniging als heel toegankelijk heb ervaren.

`Maar ik geloof dat we of topic gaan en meng ik me in een discussie die niet de mijne is´

Een ieder moet weten welke dieren hij mooi vind en wil houden. Hij moet zelf weten wat hij daarvoor wil betalen. Ik zou het leul vinden als dieren als de Neurergus derjugini binnen onze vereniging hun plaats zouden krijgen. Dat sommige minder interessante dieren niet of weinig worden gehouden is dan een logisch gevolg.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Harry

Martin, Ik doe zeker mee! en geef het zeker een kans, maar mag wel duidelijk aangeven dat er dan wel iedereen gelijkwaardig bij betrokken moet zijn. Ik geef ook duidelijk aan dat ik eitjes wil afstaan aan kweekgericht soortbeheer en wat de voorwaarden zijn om het te laten slagen. En in een andere post aangegeven mee twe willen werken aan een goede opkweekhandleiding voor bijvoorbeeld shanjing. Dat zijn naar mijn mening dingen die nodig zijn. En laten we dan niet ruzien of negatief op allerlei posten reageren, maar gewoon goed samenwerken. Bij KS sta je niet alleen eitjes af aan je vrienden, maar aan alle ervaren kwekers die meedoen vind ik. Vandaar ook mijn aanbod in de vorige posts
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

robkeulers

Ik kan me behoorlijk boosmaken om je post vol met ongefundeerde insinuaties. Je verwijt ons nogal wat zeg!

Citaat van: Harry Dresens op april 13, 2011, 07:26:23 AM
Martin, ik wil zeker het een en ander via de vereniging laten lopen, maar er wordt steeds geschreven, dat er eitjes worden afgestaan aan ervaren kwekers van de betreffende soorten. en iedereen weet dat Alex en ik zonder meer de meeste dieren gekweekt hebben de afgelopen jaren. Dus ik vind dat ik me een ervaren kweker mag noemen. Als ik dan om eitjes vraag of informatie vraag krijg ik deze van sommige mensen niet.
Op het moment dat je veel dieren kweekt geeft je dat nog niet het recht om eitjes te eisen. Op het moment dat je eitjes vraagt, en je krijgt die niet direct is dat het goed recht van de betreffende kwekers. Veel heeft ook te maken met de manier waarop je mensen benadert denk ik. Als je persoonlijk contact zoekt en mailt kom je al een heel eind. Als ik elke persoon, ervaren of niet , die vraagt om eitjes op stel en sprong eitjes moet leveren blijft er weinig over.


Citaat van: Harry Dresens op april 13, 2011, 07:26:23 AM
Zo vroeg ik hoe iedereen de italicus ging opkweken: geen antwoord.
Je zou het ook nog eens kunnen vragen, of een persoonlijk contact hierover. Ik weet nog niet hoe ik het ga doen, dus ik kan er ook niks zinnigs over zeggen, Ik kan niet voor de anderen spreken

Citaat van: Harry Dresens op april 13, 2011, 07:26:23 AM
Zo vroeg ik de caresheet van Ad bouwman over italicus te plaatsen, geen reactie
Je stuurt me op 5 april een gescand PDF-artikel uit een blad. Dit mag ik niet zomaar online plaatsen, dat weet je zelf ook. het blad zal naar niet 1-2-3 akkoord mee gaan. In de tussentijd ben ik bezig om het artikel over te typen en aan te passen met de kennis van nu. Het is dus onredelijk om me te verwijten dat ik dit niet plaats. Mijn inzet voor de vereniging is vrijwillig, vergeet dat niet, het is geen fulltime job ofzo.
Ik vind dat je alweer onnodig aan de stoelpoten van de moderator(s) zaagt met deze opmerking, jammer.

Citaat van: Harry Dresens op april 13, 2011, 07:26:23 AM
Vaak heb ik gevraagd om dieren op te meten: lullige reractie en ga zo maar door.
Je refereert naar oude discussies uit  maart 2009 die al lang uitgesproken was. (http://www.salamanders.nl/forum/salamanders-nl-betreffende-zaken/reacties-van-moderators-op-posts-van-forumleden/)
Ieder heeft hier zijn zegje gedaan, en het was uitgesproken, ook jij gaf aan dat je akkoord was met alle afspraken. Erg flauw om dit opeens weer in de discussie te mengen.

Citaat van: Harry Dresens op april 13, 2011, 07:26:23 AM
Bij KS moeten wel alle ervaren kwekers betrokken worden anders geloof ik er niet in. En ook de informatie gegeven worden waar om gevraagd wordt.

Kenny is keigoed bezig met KS. Ook de ervaren kwekers worden er in betrokken. Ik snap dus niet waarom je dit post, dit roept alleen maar onderbuikgevoelens bij mensen op terwijl iedereen bijzonder tevreden was over het KS. Dit is zelfs bij de jaarvergadering aangegeven dat het lekker liep.

Citaat van: Harry Dresens op april 13, 2011, 07:26:23 AM
Anders ben ik bang, dat KS weer een Elite clubje gaat worden dat het alleenrecht wil behouden voor bepaalde soorten. En dat is juist de reden, dat ik in 2002 harry's Salamanderweb begonnen ben om voor iedereen deze hobby toegankelijk te maken.  Mits je maar alle informatie geeft en bereid bent eieren en dieren af te staan.

Ook dit komt in mijn beleving uit de lucht vallen. Het KS is nog jong en verdient zijn kans. Op het moment dat dit jaar goed gekweekt wordt met italicus maar even een voorbeeld te nemen, zal gezorgd worden dat dit goed verspreid wordt onder de leden, dit heeft niks met elite te maken, wederom roep je, in mijn beleving onterecht, dat  buikgevoel van ontevredenheid over het KS, de website, de moderators en alle andere betrokkenen op.



Uit je post van enkele minuten later las ik:

Citaat van: Harry Dresens op april 13, 2011, 07:45:20 AM
En laten we dan niet ruzien of negatief op allerlei posten reageren, maar gewoon goed samenwerken.

... Ik baal als een stekker van deze herhaalde aanvallen aan mensen die actief betrokken zijn, laten we allemaal ons aan je laatste quote houden.

Sergé Bogaerts

#42
Los van alle argumenten die over tafel gaan heeft iedereen zijn eigen ethiek. Het is een hobby en dus kun je niemand verplichten ergens aan mee te doen. We kunnen wel streven naar een verenigingsethiek, en de KS is daar volgens mij een goede methode voor.

Ieder is vrij te doen met zijn dieren wat hij of zij wil. Ik geef slechts zéér selectief dieren af. Ik hou liever nog wat jaren nakweek omdat ervaringen hebben geleerd dat je altijd pech met je volwassen dieren kunt hebben en dus je altijd back up moet hebben voor alle soorten die je wil kweken. Daarmee maak ik geen vrienden, maar dat intereseert me ook niet. Het gaat mij om het welzijn van de dieren en het behoud van mijn eigen kweekgroepen. Ik wil enigszins garantie dat mensen die dieren nemen geen eendagsvliegen zijn en ook zich al bewezen hebben met het kweken en opkweken. En vertrouwen is nu eenmaal niet te koop, dus kan het vaak best lang duren voordat ik aan anderen dieren afgeef.

Mijn nakweek Neurergus crocatus zijn ook alléén aan deskundigen afgegeven, dat betekent dat ik dus ook nee heb gezegd tegen mensen die ze wel wilden hebben. Het zijn mijn dieren en dus mijn keuzes. Ik streef er niet naar dat er véél mensen zijn met deze dieren, maar dat er een aantal serieuze mensen zijn met deze dieren.

Dit jaar heb ik wederom bevruchte eieren, gezien het feit dat van de vorige nakweken er nog redelijk wat in leven is (maar ook zijn er bij ervaren mensen dieren gesneuveld) kan ik dit jaar misschien wel meer mensen dieren geven. Maar mensen die al dieren hebben zijn het eerst aan de beurt. Gelukkig is er inmiddels ook een andere kweker! Daarmee lijkt het er weer goed uit te zien voor deze soort. Maar de toekomst zal dat uitwijzen. 

Ik denk echter wel dat we ondanks alle goede bedoelingen zullen moeten beseffen dat het nooit zal lukken om alle soorten die in omloop zijn ook voor de lange termijn te behouden voor de liefhebbers, zelfs niet als je Europees denkt. Daarvoor zijn er te veel soorten en te weinig kwekende liefhebbers.

Steven DC

Om even te reageren op de vraag hoe we de italicus gaan opkweken: Ook ik heb nog geen idee, eerst zien wat de opbrengst van de eieren zal zijn, daarna zal ik pas denken over hoe ik ze ga opkweken.... Daarom heb ik ook niet geantwoord... Ik weet het simpelweg nog niet.

Harry

#44
Fijn Rob dat je met het artikel bezig bent, had dat even laten weten dat je er wat mee ging doen. Ik heb vandaag net de eerste italicuslarven zwemmen en ik geloof dat de andere kwekers eerder eitjes hadden en wil dus graag weten hoe jullie die eerste fase doorkomen. Want ik weet dat italicus larven heel klein zijn en al sterft bij de minst geringste cyclops of hydra of slechte waterkwaliteit.
We zitten midden in het kweekseizoen en probeer me juist via KS actief op te stellen. Volgens mij schrijf ik alleen maar positieve dingen: Ik wil meehelpen met KS, Ik wil meewerken aan een shanjing artikel. Ik ben bereid gratis eitjes af te staan aan mensen die met KS meedoen. Wat doe ik dan fout. Natuurlijk heeft iedereen het recht te doen met zijn eitjes wat hij wil. Maar zodra ik er genoeg heb, weet ik dat je beter een hoop mensen 5 larven kan geven, dan er veel tegelijk opkweken, want als er in 1 bakje 20 larven zitten en het gaat fout, ben je er zo 20 kwijt.
Overigens ik eis geen eitjes, ik heb er een paar vriendelijk gevraagd aan iemand van KS via de mail. Ik ben daar overigens niet boos over, dat ik ze niet kreeg, maar hij poste dat hij veel had, en dacht dat hij er wel een paar kon missen. Niks mis mee, ik heb gewoon verder gezocht en gevonden.

Kortom: Ik wil graag, dat KS een succes wordt. Ik ben blij met het project, ik wil mij er ook voor inzetten, er wordt momenteel goed gekweekt, en dan wil ik nu ook graag met mensen samenwerken en informatie uitwisselen. Ik vind dat Roel en Herman dat op dit moment al uitstekend doen. Zo stel ik me dat voor een KS. Ik zou het leuk vinden als jullie dat op een soortgelijke manier zouden doen. Dat is alles wat ik vraag, zonder de poten van de moderaters af te zagen, want ik weet dat het onderhouden en beheren van zo'n website heel veel werk is en jullie er ook heel hard je best voor doen en jullie ook al heel goede info op het forum hebben geplaatst.

Steven: Ik doe de eerste larven in een bakje met half slootwater en half kraanwater. Niet te diep. Gisteren heb ik een bakje met hele grote watervlooien gezeefd , van koud naar warm gezet en die vandaag zaten er duizenden jonge watervlooien zonder verontreiniging in het bakje. Dat water heb ik door een theezeefje geschonken. Het bakje staat op de vensterbank in de zon om de algengroei te stimuleren. Bij 17-22 graden. Ik doe er altijd een rode slak bij om het vuil te ruimen en een goed geworteld plantje. Foto volgt.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan