herontdekking van Neurergus derjugini

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kenny

In het hoofdmagazine (Elaphe) van de Deutsche Gesellschaft für Herpetologie und Terrarienkunde (DGHT) staan fotos van deze soort zo blijkt.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC


DannyS

Ik ben verliefd!
Hopen dat goede mensen ermee aan de slag gaan en er geen belachelijke prijzen voor worden gevraagd.
Het is een beetje een utopie, maar laten we het N. kaiseri debakel niet herhalen.

Harry

altijd weer een nieuwe hype. Laat we eerst de normale soorten maar eens goed in stand houden. Momenteel is het lastiger om ommatriton ophryticus te bemachtigen dan kaiserii en strauchii. Iedereen is blijkbaar steeds weer op zoek om ergens de hoofdprijs mee te verdienen bij de schaarste van een bepaalde soort.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

DannyS

Daar heb je helemaal gelijk in.
Voor deze komende hype moeten 'we' als liefhebbers wereldwijd wel héél erg oppassen. Als deze neurergus op de Cites lijst komt dan zullen alle Neurergus soorten volgen, omdat ze zo op elkaar lijken.
Dus voor zowel het dier in het wild als de toekomst van neurergus in de hobby moeten we er voor zorgen dat wanneer de hype losbarst zo min mogelijk wildvang nemen en er zeker geen hoofdprijs voor gaan betalen zoals bij kaiseri het geval was.

Ik zou deze soort ook graag in een bak bij mij thuis zien lopen/zwemmen, maar zoals altijd wil ik alleen nakweek, die ook nog eens niet veel te duur is. Met andere woorden: dat duurt nog wel even :D

MartinS

Hype of niet, gewoon prachtig mooi diertje. Ik snap wel dat zulke dieren een "hype" worden. Ze zijn toch ook beeldschoon. Het gaat vaak om geld en aanzien, toch denk ik dat er genoeg mensen zijn die het diertje willen houden om zijn schoonheid.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Markus

Hello.

Yes. That is a N. derjugini. I have CB 2010 from the very nice animals

Steven DC

Citaat van: Harry Dresens op april 11, 2011, 11:40:41 AM
altijd weer een nieuwe hype. Laat we eerst de normale soorten maar eens goed in stand houden. Momenteel is het lastiger om ommatriton ophryticus te bemachtigen dan kaiserii en strauchii. Iedereen is blijkbaar steeds weer op zoek om ergens de hoofdprijs mee te verdienen bij de schaarste van een bepaalde soort.
Laten we maar niet te hard roepen dat we er niet aan mee mogen doen. Het zijn (jammer genoeg!) meestal diegenen die het hardste roepen dat het niet mag, die er als eersten opspringen. Zo ook bij de keizers destijds, maar dat zullen we maar laten rusten...

naeff002

Citaat van: Markus op april 11, 2011, 07:34:20 PM
Hello.

Yes. That is a N. derjugini. I have CB 2010 from the very nice animals

Are there already CB animals.

Is al een goed begin dan.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Steven DC

Citaat van: Markus op april 11, 2011, 07:34:20 PM
Hello.

Yes. That is a N. derjugini. I have CB 2010 from the very nice animals

Hey Markus, great that there already is some offspring. It has to be offspring of pregnant caught females I suppose, or am I wrong?
Good luck with them!

DannyS

Het is mooi als er al nakweek is, maar het schiet niets op als ze voor de hoofdprijs verkocht gaan worden. Dan kan de nakweek de vraag niet aan.

Steven DC

#26
Citaat van: Danny Stammers op april 12, 2011, 08:11:59 AM
Het is mooi als er al nakweek is, maar het schiet niets op als ze voor de hoofdprijs verkocht gaan worden. Dan kan de nakweek de vraag niet aan.

De nakweek zal de vraag zowieso niet aan kunnen. Vandaar dat diegenen die ze reeds bezitten geneigd zijn zich te verrijken...
Edit: Zodra de kans zich voordoet, zal er wel een hebberig persoon zijn die massaal wild gaat vangen uit winstbejag


robkeulers

Citaat van: Steven De Craene op april 11, 2011, 08:44:52 PM
Citaat van: Harry Dresens op april 11, 2011, 11:40:41 AM
altijd weer een nieuwe hype. Laat we eerst de normale soorten maar eens goed in stand houden. Momenteel is het lastiger om ommatriton ophryticus te bemachtigen dan kaiserii en strauchii. Iedereen is blijkbaar steeds weer op zoek om ergens de hoofdprijs mee te verdienen bij de schaarste van een bepaalde soort.


Laten we maar niet te hard roepen dat we er niet aan mee mogen doen. Het zijn (jammer genoeg!) meestal diegenen die het hardste roepen dat het niet mag, die er als eersten opspringen. Zo ook bij de keizers destijds, maar dat zullen we maar laten rusten...

Da's de waarheid als een koe Steven, hebt dit scherp waargenomen ;)
Je ziet dat bijvoorbeeld de ophryticus en ook italicus (met de beste bedoelingen waarschijnlijk) momenteel heel hard gehyped wordt. Straks op de landdag zal iedereen ze weer willen hebben, waardoor er ook geld mee gemoeid is, en dat maakt het allemaal wat ingewikkeld.

Want er zijn zoveel soorten die wat aandacht verdienen, daarom hebben we net kweekgericht soortbeheer in het leven geroepen en doet Kenny momenteel heel goed werk. Ik stel voor dat we dus ook zoveel mogelijk onder dezelfde vlag (kweekgericht soortbeheer dus) laten vallen. Dan is er in elk geval een langdurige, centrale coördinatie en zal er minder op een of twee soorten gehyped worden.

Alle Cynopsen en noem-ze-maar-allemaal-op zijn minstens net zo belangrijk. Ik heb nu het gevoel dat het dieren waaar we het meeste over roepen opeens dé soort wordt om te behouden. Vreemd, wat een ophryticus is momenteel misschien niet makkelijk aan te geraken (volwassen dieren) maar er zijn nog heel wat juvenielen in omloop die volgend jaar kunnen kweken.



De derjugini zijn inderdaad dieren die waarschijnlijk al eieren droegen op het moment dat ze Duitsland in kwamen. Volgend jaar nogmaals kweken met dezelfde dieren, dat is écht CB in mijn opinie.


Steven DC

Citaat van: Rob Keulers op april 12, 2011, 10:04:49 AM

Je ziet dat bijvoorbeeld de ophryticus en ook italicus (met de beste bedoelingen waarschijnlijk) momenteel heel hard gehyped wordt. Straks op de landdag zal iedereen ze weer willen hebben, waardoor er ook geld mee gemoeid is, en dat maakt het allemaal wat ingewikkeld.


Aan ons dan om Italicus stelselmatig ( als het aantal nakweek het toelaat..) te verdelen in de vereniging zonder winstbejag. Dieren in kleine aantallen verdelen en geen 25 naar éénzelfde persoon die ze dan verder zou verkopen...

Coen Deurloo

#29
Citaat van: Steven De Craene op april 12, 2011, 11:12:47 AM
Citaat van: Rob Keulers op april 12, 2011, 10:04:49 AM

Je ziet dat bijvoorbeeld de ophryticus en ook italicus (met de beste bedoelingen waarschijnlijk) momenteel heel hard gehyped wordt. Straks op de landdag zal iedereen ze weer willen hebben, waardoor er ook geld mee gemoeid is, en dat maakt het allemaal wat ingewikkeld.


Aan ons dan om Italicus stelselmatig ( als het aantal nakweek het toelaat..) te verdelen in de vereniging zonder winstbejag. Dieren in kleine aantallen verdelen en geen 25 naar éénzelfde persoon die ze dan verder zou verkopen...

Goed plan! Dit werkt toch het beste. Ik weet niet of het effect heeft gehad, maar ik heb vorig jaar ook wat italicus eitjes verspreid, gewoon gratis onder wat kennissen.

Wellicht een idee om dit ook voor de O. ophryticus te doen?