herontdekking van Neurergus derjugini

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robkeulers

Nesterov omschreef deze soort al in 1916, Neurergus derjugini. Jarenlang is het stil geweest, en er werd vaak gedacht dat derjugini een synoniem was voor een van de andere zwart-gelen uit het toenmalige Perzië. Afgelopen jaar hebben enkele Duitsers (who else?) de soort opnieuw onderzocht en ze hebben dieren gevonden op meerdere plekken.

Het is een geel-zwart beestje dat in eerste oogopslag erg veel weg heeft van de andere neurergus-soorten, maar als je goed kijkt zie je pas hoe bloedmooi ze zijn. Er zijn al enkele dieren in de hobby beland, dus ik voorzie weer de volgende hype-soort aankomen voor woekerprijzen, en da's eigenlijk erg jammer. Maar goed, het lijkt er op alsof er slechts een beperkt aantal dieren is meegenomen en dat juich ik dan wel weer toe.

Afgelopen weekend werden door 2 groepen N. derjugini opnieuw getoond met prachtige foto's. Helaas zijn deze nog niet te vinden op het internet, maar ook dat lijkt me een kwestie van tijd.

Zodra ik foto's heb zal ik ze tonen. Mocht iemand anders afbeeldingen hebben of online tegenkomen, geef even een seintje!

Kenny

Bloedmooi zijn ze inderdaad  :o ik was zwaar onder de indruk van deze beestjes, nog meer dan crocatus...kan je nagaan  ::)
Dat ze meteen tot paring en/of eiafzet overgingen is dan weer positief, hopelijk krijgen ze zat veel dieren groot en wordt het geen kaiseri verhaal. Afwachten...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

DannyS

Geniaal nieuws!!
Eerst veel kweken, gedoseerd distribueren en mondjes dicht houden over de vindplaats!

Als neurergus-fan vind ik dit fantastisch nieuws!

robkeulers

Da's een prachtige theorie, helaas is de praktijk een stuk weerbarstiger.

Coen Deurloo

Wat ook opvalt aan de tekening is dat deze veel overeenkomsten heeft met Salamandra sp. In plaats van de vaak perfect ronde vlekjes die je ziet bij bijvoorbeeld N. strauchii, zijn de vlekkenpatronen bijzonder onregelmatig.

Daarnaast denk ik dat ik nooit meer de naam N. derjugini kan zien zonder daarbij de Oostenrijkse uitspraak voor me te halen: "Dejoogiiiiinieee" ;)

naeff002

Toch goed nieuws voor de Neurergus familie.
Hoop dat ze het wel slimmer gaan aanpakken met de zekere hype dan met de kaiserii, ook al betwijfel ik dat. Als het om geld gaat leert niemand wat van eerdere fouten.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

robkeulers

Citaat van: Danny Stammers op oktober 19, 2010, 06:10:51 PM
Geniaal nieuws!!
en mondjes dicht houden over de vindplaats!

De vindplaats is altijd bekend bij soorten, dat hou je niet stil. Akra in Irak om precies te zijn voor de liefhebbers. Op de foto's zag je in de eerstvolgende heuvelrij de Iraanse grens liggen op enkele kilometers afstand. Voor iedereen met goudkoorts en een gezonde portie doodsverachting, fijne trip!

MartinS

Inderdaad geen fijne plaats om salamanders te gaan spotten. Of dit echte "goud"zoekers zal afschikken zal moeten blijken.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Steven DC

Als ik dit lees heb ik er een dubbel gevoel bij. Het is enerzijds positief dat er in de hobby weer een mooie soort bijkomt, maar hoop echt dat de hebzucht (zoals bij kaiseri het geval was!) hier ook geen bovenhand gaat krijgen. Je krijgt op zulke momenten al schrik dat ze dieren vinden zoals bijv Bolitoglossa jacksoni

Monique

Ik sluit mij helemaal aan bij Steven. Dubbel gevoel hierover.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Sergé Bogaerts

De vindplaats is niet Aqrah, dat is een vindplaats van N. crocatus. De vindplaatsen zijn reeds vermeld in Nesterov zijn artikel van 1916, alleen was het toen nog een groot Ottomaans Rijk, maar in tegenstelling tot veel moslim landen zijnd e plaatsnamen niet gewijzigd en dus zo terug te vinden op de kaart. Probleem is veel eerder dat er lange tijd niemand heen ging en de laatste 30 jaar er ook geen veilige mogelijkheid was. Ze leefden er dus rustig ongestoord.

Overigens beschreef Nesterov ze als twee ondersoorten: N. derjugini derjugini (met grote ronde vlekken) en N. derjugini microspilotus (met kleine vlekjes), en gezien de dieren en hun typische overeenkomsten (beektekening, aanwezigheid oranjeachtige vlekken op de paratoïden e.d.) denk ik dat dat de beste benadering is.

Ennuh, hebberigheid zal er altijd zijn, maar dat geldt voor heel veel soorten. De vraag is doe je er aan mee?  ;)

robkeulers

Je ziet dus dat Sergé beter ingevoerd is, én zijn Duits is vloeiend, scheelt ook een hele jas!  ;D ;D ;D

naeff002

Als ik lees hoe hun uiterlijk beschreven wordt dan ziet het er naar uit dat mocht deze op de cites lijst komen dan komen alle Neurergus soorten op de cites lijst doordat ze zoveel op elkaar lijken.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

robkeulers

Daar zit wat in, maar da's wel een meer dan buitengewoon voorbarige conclusie.

Het beest is net herontdekt, en d'r is nog niet eens handel in. Daarbij is het niet zo'n afwijkend beest als de kaiseri, dus zo'n extreme hype zal het niet worden.
Zolang er geen grootschalige handel in wildvangdieren is, is CITES totaal niet in beeld. CITES gaat puur en alleen over commercieel verhandelde wildvangdieren waardoor de natuurlijke populatie in de problemen komt.

Laten we elkaar vooral nog geen schrikbeelden aanjagen.

naeff002

Citaat van: Rob Keulers op oktober 21, 2010, 08:56:41 PM
Daar zit wat in, maar da's wel een meer dan buitengewoon voorbarige conclusie.

Het beest is net herontdekt, en d'r is nog niet eens handel in. Daarbij is het niet zo'n afwijkend beest als de kaiseri, dus zo'n extreme hype zal het niet worden.
Zolang er geen grootschalige handel in wildvangdieren is, is CITES totaal niet in beeld. CITES gaat puur en alleen over commercieel verhandelde wildvangdieren waardoor de natuurlijke populatie in de problemen komt.

Laten we elkaar vooral nog geen schrikbeelden aanjagen.

Het was nog gezegt op de landdag dat we bij de kaiserii van geluk mochten spreken dat die zoveel afweken van de andere Neurergus soorten.

Maar inderdaad zo'n vaart zal het niet lopen. Vooral omdat ze in gevaarlijk gebied voorkomen, heeft dus toch zijn voordelen.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus