Neurergus in buitenterra?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Zoals de meesten misschien wel weten ben ik van plan om binnen aanzienbare tijd een hoop buitenterra's te maken. Nu is het zo dat ik Neurergus ssp erg mooie en interessante dieren vind en vraag me af of iemand enig idee of deze soorten het goed zouden doen in zo'n buitenterrarium? Voor zover ik weet heeft niemand dat ik ken deze dieren in buitenterra's zitten maar weet iemand of het mogelijk is?

Jari B

Ik heb er ook een keer over nagedacht, ik heb toen contact opgenomen met Sergé, maar uiteindelijk toch besloten ze niet in een buitenterrarium te doen.
Als ik jou was zou ik even een email sturen naar Sergé, hij kan je er waarschijnlijk bij helpen.

naeff002

Ik zelf zou ze niet buiten zetten en vooral kleine dieren zou ik zeker niet buiten zetten.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Harry

Ik heb 4 jaar geleden 6 van mijn nakweek barani's in een buitenterrarium gedaan. Dit is niet goed gegaan. Controle van de dieren is bij deze soort denk ik erg belangrijk. De temperaturen zijn geen probleem. Een duitse vriendin houdt de dieren op leemgrond. Ik zou gewoon de bestaande caresheets volgen icm de ervaringen op het forum.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Steven DC

Is nakweek nog steeds fragile als wildvangdieren? De meeste dieren (zij het niet allemaal) die in omloop waren x aantal jaar geleden waren wildvang... Het leek me alleszins een uitdaging om een geschikt biotoop te vormen in een buitenterra. Ik vind het prachtige dieren en hoopte een beetje op (zoals gekend bij andere soorten) een uitstekende gezondheid vanwege de natuurlijke voedselvariëteit, buitentemperaturen, Uv, vochtigheid etc...
Wij zitten hier trouwens ook met leembodem.

Rowan Willemsen

Om de uitdaging aan te gaan met deze diertjes lijkt me niet de soort waarvan er zoals cynops orientalis oid. Veel in "omloop" zijn om mee te testen.
Ik ben het eens met de mening van Harry, ondanks geen ervaring daarmee, om gewoon te houden aan de caresheet en ervaringen van houders.
Deze mening heb ik omdat ik, met de weinige ervaring die ik ook heb, precies dat doe wat ik lees op het forum en caresheet, en aan de hand daarvan tot nu gelukkig succesvol ben in verzorging ervan.
Maar dat is iets wat jullie ook zijn;)


Harry

Ik heb het nog eens nagekeken want ik houd alles bij het was in 2004. Ik had toen 12 larven. 6 van de juvenielen zijn daarna het buitenterrarium in gegaan  2 maanden na de metamorfose en heb ik daar ongeveer een half jaar gehad. Daarna zag ik ze niet meer terug. Het was in hetzelfde (gedeelde) stenen buitenterrarium als waar ik andere soorten wel succesvol langere tijd heb gehouden. natuurlijk zijn juvenielen in een buitenterrarium wel kwetsbaarder als volwassenen. Overweeg je jonge dieren in het buitenterrarium te zetten of volwassenen? Met volwassenen zijn ook goede ervaringen door ze van november t/m april bij 4 graden in de koelkast te zetten. Een duitse vriendin heeft dat gedaan en er op deze wijze meerdere keren mee gekweekt.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Steven DC

Citaat van: Harry Dresens op september 19, 2010, 06:45:28 AM
Ik heb het nog eens nagekeken want ik houd alles bij het was in 2004. Ik had toen 12 larven. 6 van de juvenielen zijn daarna het buitenterrarium in gegaan  2 maanden na de metamorfose en heb ik daar ongeveer een half jaar gehad. Daarna zag ik ze niet meer terug. Het was in hetzelfde (gedeelde) stenen buitenterrarium als waar ik andere soorten wel succesvol langere tijd heb gehouden. natuurlijk zijn juvenielen in een buitenterrarium wel kwetsbaarder als volwassenen. Overweeg je jonge dieren in het buitenterrarium te zetten of volwassenen? Met volwassenen zijn ook goede ervaringen door ze van november t/m april bij 4 graden in de koelkast te zetten. Een duitse vriendin heeft dat gedaan en er op deze wijze meerdere keren mee gekweekt.

Ik ben van plan 8 buitenterra te maken en 1 bakje binnenshuis te zetten. Nu wil ik graag starten met N. kaiseri binnenshuis en achteraf nakweek te verhuizen naar buitenbakken. Ik hoopte hier wat succesverhalen te horen met de soort in buitenbakken... Het is een zeer speciale soort en ik zou het fantastisch vinden mocht het ook buitenshuis lukken. Als ik m'n buitenterra kan bevolken met verschillende soorten die ganse tijd buiten KUNNEN, dan kan ik m'n binnenbak gebruiken als afwisseling voor het oog. Elk jaartje een andere soort in de woonkamer dus :)

Harry

#8
Voor de buitenbakken heb ik wel super resultaten geboekt met o.a vittaus ophryticus en anderen met bijvoorbeeld algira's. Ook triturussoorten doen het goed.  Ook maakt het uit hoe groot je buitenterrarium is. Met kleine buitenterraria heb ik betere resultaten dan met grote. Af en toe je dieren kunnen controleren blijft toch belangrijk vind ik. Dat kan als je ze op een vaste plaats bijvoert. Ook is de voedseldichtheid belangrijk. Die is beter in kleine buitenterraria. Als je een halve bloempot erin legt kun je daaronder bijvoorbeeld een schaaltje met buffalowormen leggen. dan blijven die droog. In de zomer moet je vooral uitkijken als je met vakantie gaat dat je bak niet uitdroogt. Ook ken ik mensen die last hebben gehad van muizen. Ik gebruik mijn buitenterraria alleen voor de ophryticus en om een aantal tritutussoorten als reserve te houden. Na een stop van 2 jaar vond ik toch weer heel wat mooie dieren terug om  weer mee te starten, terwijl ik aan de bakken niet meer gedaan had dan beukenblad aanvullen. Dat is heel belangrijk. Elk jaar in de herfst een vuilniszak beukenblad erin gooien als basis voor de kleine voedseldiertjes.

kijk ook eens naar mijn artikel over het maken van een buitenterrarium. Met dit terrarium heb ik het meeste succes
http://home.kpn.nl/dresens/buitenterrarium.pdf

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan