opkweken neurergus strauchii na de metamorfose

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Wie heeft ervaring met het opkweken van neurergus s strauchii direct na de metamorfose. Ik krijg zaterdag 5 dieren die net op het land zijn. Ik lees op het forum verhalen over aquatiel opkweken. Ik heb eerder barani's op het land opgekweekt. Graag wil ik ook weten welke temperaturen worden geadviseerd.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

DannyS

Ik kweek ze op het land op. Ze waren toen relatief kort gemetamorphoseerd. Op zich doen ze het daar goed, maar ik ga ze binnenkort aquatiel zetten, omdat mijn hoofdvoerkweek (ovenvisjes) een flinke dreun heeft opgeleverd. In het begin heb ik ze gevoerd met springstaartjes, dat paste er goed in. Daarna konden ze de kleinere ovenvisjes wel aan.
Andere tips zijn welkom, want ik zit straks in hetzelfde schuitje.. ik 'krijg' N. s. barani ukkies die net gemorphed zijn.

robkeulers

opkweek op het land is volgens mij de meest gebruikte methode. Nadeel is alleen dat ze regenwormen niet altijd herkennen als voer als ze het land bewonen, dit in tegenstelling tot wanneer ze in het water zitten.

Na enkele maanden en enkele cm groei zijn ze vrij makkelijk aquatiel te krijgen. gepoederde krekeltjes gaan er goed in trouwens..

Kenny

M'n kaiseri heb ik 1 week op land gehad nadat ik ze op gersfeld van de kweker ontvangen had(6cm), daarna heb ik ze aquatiel gezet beginnend met 5cm water en zo rustigaan gestegen tot de huidige waterstand cm of 15. Ze waren na een week zo goed als volledig aquatiel.

M'n strauchii zat bij de kweker na metamorphose (6.5-7cm)een tijdje op land, die heb ik meteen in een aqua bak gedaan met hetzelfde principe als bij m'n kaiseri. Deze werden nog sneller volledig aquatiel. Bij strauchii let ik wel iets meer op temperaturen (lees: hou ik koeler) dan bij m'n kaiseri.

Het ziet ernaar uit dat er toch wel wat mensen barani gaan hebben binnekort...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

DannyS


naeff002

ik ben ook op zoek naar strauchii. Hoe vind ik die mensen, via het internet kan ik ze niet vinden.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Harry

Bedankt voor de tips. Ik hoop dat het in de schuur niet te koud gaat worden anders misschien toch van de winter naar binnen halen. Ik denk dat ik maar een aquaterrarium maak en kijk wat de dieren willen. En voorlopig zo'n 12-16 graden aanhoud als temperatuur. Kevin, je kan de dieren komend weekend in hamm kopen bij Katharina want daar ben jij ook hoorde ik. Ik mail je haar email.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Rowan Willemsen

Kleine maat meelwormen gaan er ook in en wasmotten ook.
Dat is wat ik ze op dit moment geef.
Hetgeen wat Rob zegt over de regenwormen kan ik bevestigen.
Voor mij was het steeds een raadsel waarom ze dat niet vaak naar binnen willen werken, terwijl ze daar wel door de bewegingen er op af gaan, maar nu ik lees dat het als niet herkenbaar eten kan worden beschouwd denk ik dat het daarmee te maken heeft.

Ik heb ze op het land gezet nadat ik ze ontvangen had van Katharina.
Dezelfde kweek als meerdere hier op het forum.
Bij mij zaten ze toch vrij veel in het kleine waterbakje, en heb daarna een grote ovenschaal gekocht ( groot oppervlakte maar niet diep ) gekocht waar ze nu sinds een paar weken wat minder in beginnen te zitten maar ze hebben daar toch een paar maand veel ingezeten.
Ook vaak dat ze alleen op de rand zaten, maar zodra ik erbij kwam staan voor voeren meteen erin doken.


naeff002

kan je ze ook hele kleine krekeltjes voeren. Gecutloaded krekels en nog eens gepoedert vind ik beter voer dan rode muggenlarven

O ja, morgen krijg ik 5 strauchii strauchii. Als het goed is in december de barani.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

robkeulers

Rode mug is kwalitatief gezien lang niet te vergelijken met bepoederde krekels, zeker niet als je ze ook nog eens goed bijvoert.

die krekels zijn dus zeker aan te raden.

Rowan Willemsen

ik voer ze af en toe ook krekeltjes, de laatste keer was 2 mnd terug.
had ik 2 weken terug de ondergrond even weer helemaal ververst, kwam er een krekel uit de bak zetten die een cm of 3 was!
is dat uberhaupt dan niet schadelijk voor de salamanders?

Harry

De mijne laten zich sinds ze in de bak zitten niet zien. Een mooie bak, maar een beetje saai zonder activiteit. Ze zijn pas net op t land en dus nog erg klein. Kan iemand vertellen hoe het bij hem verder ging bij deze grootte. Ik denk dat wanneer het kouder wordt ze het water in gaan en het dan gemakkelijker wordt.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

naeff002

De mijne laten zich als het donker is zien, ik zie ze eigenlijk niet alle 6 tegelijk. Overdag verstoppen ze zich in het mos of in de holletjes die ze hebben.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

DannyS

Op het land zijn ze inderdaad bijzonder schuw. Bij mij zaten ze altijd onder een stronkje opgestapeld wachtend tot het donker wordt.

Rowan Willemsen

Jup, hier ook heel schuw.
Toevallig net gevoerd en dan komen ze uiteraard tevoorschijn, maar overdags zie ik ze nooit en savonds heel zelden.
In het begin toen ze veelvuldig vaak te vinden waren in de "waterbak" waren ze wel vaak zichtbaar.
Bij mij groeien ze niet super lekker door, 1 is stuk vorser dan anderen dus dat vertekend wellicht het beeld dat die andere 3 niet goed groeien, maar weet niet ( geen ervaring ) wat de normale gang van zaken is.
Aanschaf: mrt 2010 toen ongeveer 3,5/ 4 cm en nu 5,5 tot 6,5 en 1 is 8 cm.