Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Kweekgericht soortbeheer

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monique

#15
Tja ik kan mij ook voorstellen dat het moeilijk is om criteria op te stellen. Daarnaast is het inderdaad praktisch om klein te beginnen.  Ik vind het lijstje al behoorlijk. Als ik naar mijn "eigen soort"  kijk dan ben ik samen met Rowan sowieso de enigen binnen de vereniging met nakweek van de paramesotriton hongkongensis op dit moment en zover ik weet.  Maar ik denk dat de para's misschien niet zo geliefd zijn of uniek? Mijn uiteindelijk doel met mijn dieren is proberen een kweekgroepje op te zetten en de rest te verkopen.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Kenny

Inderdaad, eerst leren kruipen dan pas stappen  ;)
Toen ik de lijst eerst maakte kwam ik op een 30-tal soorten, daar heb ik dan toch serieus wat uit moeten selecteren en zo kwam ik op 2 lijsten, de huidige en de "B-lijst" waar ik op termijn wat soorten kan uitplukken als de huidige lijst lekker loopt.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Harry

#17
Ik ben het met Joost eens. Ik ben het niet met Kenny eens. Algemeen geliefde en gevraagde dieren houden is volgens mij niet de doelstelling van de salamandervereniging. Juist ook minder geliefde en gevraagde soorten verdienen juist de aandacht!! En ook zijn vormen en locatie zijn wel degelijk belangrijk!! als we zuivere dieren in omloop willen houden. Denk maar eens aan de verschillende vormen van verrucosus. Als we alles zomaar gaan mengen of kruisen wordt het een sootje. We moeten er rekening meehouden dat veel nieuwe salamanderliefhebbers van de laatste jaren weinig weten wat er in het verleden al allemaal is onderzocht, gedaan, geschreven en gehouden en de herkomst van de in de club gehouden dieren..
Ik vind het zeker belangrijk dat er van een soort zoveel mogelijk zuivere!!! (liefst met bekende locatie) dieren gehouden worden. De in omloop zijnde karelinii die destijds via mij bij alex terecht zijn gekomen en waar al veel over is geschreven, is een vorm waarbij ik (en ook marc stensen en nog meerdere buitenlandse liefhebbers twijfels hebben omtret zuiverheid  vanwege de gele rugstreep die de juvenielen hebben die waarschijnlijk afkomstig zijn van triturus carnifex macedonicus genen. Ook kan het triturus arntzeni zijn????

Zuivere karelinii is zeer schaars. Van de kaukasus dieren (terra typica), waar ik inmiddels een groot onderzoek naar heb opgesteld zijn alleen nog 4 dieren in leven bij erik peters en van de dieren uit midden turkije die thomas mutz ooit in omloop heeft gebracht zijn er alleen een paar dieren bij Heinz en hugo.

Ik beschouw dan ook alleen de laatste 2 vormen als triturus karelinii. En daarmee dus zeer schaars!!!! Samengevat vind dat kweekgericht soortbeheer, alleen zin heeft als er ook duidelijk gestimuleerd wordt zoveel mogelijk de vormen te houden waarvan herkomst of locatie bekend is. Zo hadden we vroeger de verrucosus van max sparreboom en nu de verrucosus van de donkere vorm van Mark bakkers. Daarvan wisten we dat het zuivere dieren waren. Deze 2 vormen hebben we dus ook zoveel mogelijk zo gehouden.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

robkeulers

Diergroepen waar de herkomst van bekend is moeten niet gemengd worden met dieren van onbekende afkomt, dat staat als een paal boven water.

Buiten het feit dat we deze groepen gescheiden moeten houden wil ik wel opmerken dat dieren zonder herkomst niet minder mooi, waardevol of bijzonder kunnen zijn voor houders. Ik vrees dat door het hernieuwde 'soorten-houden-met-afkomst-enthousiasme' straks mensen het gevoel gaan krijgen dat hun dieren minder waardevol (in welke zin dan ook) zijn. In het verleden kwam er op het forum een wat onderhuidse discussie dat iedereen Clermont-Ferrand marmers moest gaan houden in plaats van de meer gehouden soria-lijn, en dat wil ik zeker voorkomen.

Ook wil ik graag opmerken dat alle dieren inderdaad van belang kunnen zijn, maar dieren waar weinig tot geen vraag naar is, waarom moeten we die als vereniging in stand houden? Als iemand dolgraag obscure dieren wil houden die niemand anders graag houdt, dan moet de rest niet gedwongen worden om die dieren in cultuur te houden (denk bijvoorbeeld aan bepaalde hynobius-soorten)



Maar goed, even terug naar de essentie van mijn verhaal. Dieren met afkomst zijn belangrijk, scheid ze van dieren zonder afkomst, maar maakt ze niet waardevoller dan de onbekende afkomst-dieren, want daarmee devalueer je de dieren van anderen.


En misschien nog wel het  meest voorname, ik begrijp ieders enthousiasme, maar geef Kenny aub de kans om dit project op te starten zonder hem te overdonderen met argumenten waarom hij bepaalde soorten aan de lijst moet toevoegen. Als iedereen op deze manier gaat duwen achter de voor hem belangrijke soorten verdwijnt voor de starter van het project het plezier al snel, en bereiken we nog niks.


Geef het project (en daarmee Kenny) een kans en laat het groeien, dan komen de andere soorten vanzelf aan bod.

Jef Janssens

Waarom ligt het project nu al onder vuur?Waarom krijgt Kenny niet eens de kans om dit op te starten zonder een hoop commentaar?Waarom kunnen we niet gewoon starten met deze lijst?
Er kunnen in de toekomst toch altijd soorten bijgevoegd worden?Er zijn zoveel soorten die nog zouden kunnen bijgevoegd worden op deze lijst,iedereen heeft zo zijn favoriete soorten.Maar welk voordeel zou er kunnen gehaald worden uit een lijst met 30-40 soorten?Ik sluit me aan bij de mening van Rob,eerst leren kruipen voordat men gaat lopen.Het moet voor de verantwoordelijke van dit project ook een beetje overzichtelijk blijven,zeker in de opstartfase van zo'n project.Alle vorige projecten zijn "mislukt" of een stille dood gestorven,ondanks de vele inspanningen van de mensen die hier achter stonden.Zelfs de kn-lijst kan men nauwelijks een succes noemen als er slecht 40% van de leden de moeite neemt om deze in te vullen.Ik kan alleen kenny veel succes wensen en aangezien ik hem persoonlijk ken weet ik zeker dat hij zich voor de volle 100% zal inzetten.
@Monique,er zijn meerdere mensen die paramesotritons kweken ;).maar door de "hoge" populariteit van deze famillie,is het een eenzaam bestaan voor de paramesotritonkweker :'(
Gr.
Jef

joost.v.wijk

Het was zeker niet mijn bedoeling om dit project onder vuur te brengen. Ik vroeg mij enkel af, waarom de actuele lijst alleen die soorten bevatte. Nu dit opgehelderd is, is het idd niet meer dan logisch om klein te beginnen, en dit later uit te breiden.
Ik heb veel vertrouwen in Kenny en zijn passie, dit komt vast wel in goede aarde te staan, maar hij kan het niet alleen. We moeten hem met z'n allen helpen!
Succes Kenny!  ;)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Zeker met het kweekgericht soortbeheer, waarvan het verleden ons heeft geleerd dat het moeilijk tot stand komt, moeten we rustig beginnen en niet teveel hooi op de vork nemen. De lijst zal, als het huidige programma goed draait, best wel uitgebreid worden met meerdere soorten. Je kan uiteraard twijfels zetten bij de geselecteerde soorten, dat is je goed recht. Je moet ergens beginnen. Kenny heeft de keuze gemaakt om met deze soorten te beginnen en laten we hem de kans geven om dit op poten te zetten.
Alleen populaire dieren in de lijst doen lijkt mij geen perfect idee, moet ik zeggen. Dieren die populair zijn worden over het algemeen veel meer gekweekt en verdwijnen minder snel uit de hobby. De populaire dieren die minder succesvol gekweekt worden horen volgens mij meer thuis bij een kweekgroep. Ik zie bijvoorbeeld weinig nut in het opnemen van T. marmoratus of C. oriëntalis in het project. Tylototritons daarentegen zijn naar mijn weten soorten waar wel vraag naar is. Dit kunnen dus soorten zijn die op de B-lijst staan van Kenny om eventueel later toe te voegen.
Dat ze er nu niet opstaan neemt niet weg dat we ze als vereniging (dus ook de leden) niet in de gaten moeten houden of ze verloren gaan.

Als je kijkt naar de naam van het project, staat daar in 'Soortbeheer' wat in mijn ogen inhoud dat je ervoor zorgt dat de huidige variatie binnen de (NL/Be) hobby behouden blijft. Daarbij lopen vooral de 'saaie' bruine beestjes de meeste kans om te verdwijnen. Mocht er later iemand komen die de dieren zou willen gaan houden, dan kan deze persoon via dit project aan nakweek komen.

Het punt dat Harry maakt is ook een goed punt. Ik vraag mij alleen af in hoeverre dat valt onder het kweekgericht soortbeheer. Misschien is dit iets voor een ander project? Het is mijns inziens namelijk een onderwerp wat over een beperkt aantal soorten van toepassing is. Uiteraard niet minder belangrijk, maar ik heb het idee dat het om een iets ander onderwerp gaat. Misschien een leuk onderwerp om ter discussie te stellen.

Ik heb het al eerder aangegeven, maar ik vind het überhaupt al geweldig dat het project van de grond komt, dus kan ik niet anders dan Kenny aanmoedigen om gewoon door te gaan.
Ik kan uiteraard niet voor hem spreken (dat kan hij prima zelf), maar ik neem aan dat suggesties voor de
'B-lijst' altijd welkom zijn.

Coen Deurloo

Ik heb mijzelf een tijdje niet laten zien, omdat ik een paar dagen voor werk in Madrid was (heeeel vervelend ;)), maar ik vind het echt super hoe Kenny dit oppakt, en ik sta er totaal achter. De lijst met soorten is toch flink en zal heel wat coördinatie vergen.

Steven DC

Ik vind dit ook een enorm goed initiatief! Die "saaie bruine beestjes" vind ik zelfs helemaal niet saai, en ze zijn zeer moeilijk te vinden....

Harry

Ik moedig zeker het project aan. En geenzins de bedoeling het onder vuur te zetten. Ik denk dat alle genoemde tips juist bijdragen tot het slagen van het project waar we al zolang op zitten te wachten. Er is nu voldoende feedback gegeven en daarmee kan kenny aan de slag. Ik hoop echter wel dat er ook wat met de feedback gedaan wordt. Of dat nou die van mij of van iemand anders is. Er zijn toch een aantal zinvolle opmerkingen gemaakt. Op de lijst staan in ieder geval de meeste soorten die ik er ook op verwacht had.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Kenny

Ik ben blij dat iedereen het project ondersteunt. Toch heb ik even een vervelend gevoel gekregen bij alle goedbedoelde aanwijzingen van iedereen die zijn eigen soorten wilde promoten, en daarbij het gezamenlijke doel wat uit het vizier liet verdwijnen. Om dit project te laten slagen is samenwerking nodig, en ik hoop dat we die vanaf nu wat meer opzoeken, daar bereiken we meer mee dan deze onnodige discussie die ontstond. En dan nu, aan de slag, zorgen dat dit project gaat slagen! Laat die aanmeldingen maar komen ;D ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

StijnH

Ik heb geen soort van het lijstje, nog niet  ;)
Hoop wel dat het slaagt, goed initiatief,
Die nog moet groeien, maar als de mensen met soorten van dit lijstje, hun lijstje inzenden..komt dat vast helemaal goed.
:)

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

naeff002

Citaat van: joost.v.wijk op mei 26, 2010, 07:35:35 AM
Ik kan me niet voorstellen, dat, van alle schaarse salamanders, deze alleen gewild zijn.
Een ander voorbeeld: T. shanjing is goed gekweekt, maar staat op de lijst, in tegenstelling tot
T. kweichowensis. Is laatstgenoemde dan niet gewild? 

Voor de kweichowensis bestaat er een Europees stamboek. Trouwens ook voor de shanjing, verrucosus en taliangensis. Dit is het ESF stamboek en valt dus niet binnen de vereniging.
http://www.studbooks.eu/
te vinden bij studbooks overview. Deze mensen zijn vrijwel allemaal Nederlander of Belgen. Ik heb zelf 2 Chelodina mccordi die ingeschreven staan bij het ESF.
Mark Bakkers en Wouter Beukema zijn beide lid van de vereniging en stamboekhouders van de Tylototriton soorten bij ESF.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

joost.v.wijk

Als je op de Tylo naam klikt, wordt je doorgelinkt, na 2007 is er niet veel meer gedaan, zo lijkt het. De link naar Tylototriton.org is al een hele tijd uit de lucht.

Ik vraag me af wat deze ESF (en Wouter en Mark) nog doen met de Tylototriton soorten... 


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

naeff002

#29
dat zou ik ook niet kunnen zeggen of zij er nog heel actief mee bezig zijn. Ik weet wel dat de annual report en de studbooks niet allemaal volledig up to date zijn.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus