Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Kweekgericht soortbeheer

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kenny

Beste salamanderliefhebbers,

De Salamandervereniging heeft in het kader van het behoud van enige aanrekkelijke, gewaardeerde maar niet sterk vertegenwoordigde soorten binnen de vereniging "kweekgericht soortbeheer" in het leven geroepen.

Kort gezegd houdt dit in dat, vanuit de vereniging, deze soorten en de verspreiding van deze soorten, onder de liefhebbers, zo goed mogelijk in kaart gebracht en gehouden worden.

Het voordeel hiervan is:

- Ontbreekt er een man of vrouw, of vers bloed in jouw groep dieren, dan kan je via de "kweekgericht soorbeheer- gegevens" snel verder geholpen worden.

- Kennis over kweekervaringen kan verzameld worden onder houders en kweken kan wellicht succesvoller worden voor alle deelnemers aan kweekgericht soorbeheer.

- Deelnemers krijgen 2 x jaarlijks inzicht in hoeveel dieren er van hun soort onder ons aanwezig zijn en alle kweek gegevens die bekend worden.

- Contactgegevens van deelnemers worden door de coördinator bewaard en enkel gedeeld in onderling overleg tussen soortspecifieke houders.

Doordat forumleden en verenigingleden zoveel mogelijk deelnemen, hopen we sommige soorten lang te kunnen behouden en hun aantal  te vergroten binnen onze gelederen.
Op dit moment is er een definitieve selectie gemaakt van een aantal soorten die we in kaart gaan brengen.

Heb jij dieren van één van de onderstaande soorten? Laat het dan a.u.b. weten.
Belangrijk is, hoeveel mannen, vrouwen en  juvenielen heb je, en heb je een kwekende groep?


-Ambystoma opacum

-Lissotriton italicus

-Lissotriton boscai

-Lissotriton montandoni

-Neurergus kaiseri

-Neurergus strauchii

-Triturus pygmaeus

-Tylototriton shanjing

-Ommatotriton ophriticus

-Ommatotriton vittatus

-Laotriton (Paramesotriton) laoensis

-Salamandra algira

-Salamandra corsica


Gelieve je gegevens door te sturen naar mijn e-mail adres: Kenny@salamanders.nl



Namens de salamandervereniging, bedankt!

Kenny De Boeck
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

DannyS

Even een vraagje hierover, voor de duidelijkheid:

Gebruik je alleen gegevens die naar jou gemailed zijn, of pluk je ze ook uit signatures?
Bij mij (en bij anderen) staat het namelijk in de signature, dus het lijkt me handig om dit te weten.

Dus even kort:
Als iemand mee wil doen, moet hij/zij dan specifiek een mail sturen, ondanks dat het (in sommige gevallen) in de sig. staat?


Verder is het mooi dat er beweging komt in het kweekgericht soortbeheer.
Iedereen die een van deze soorten heeft, geef dat a.u.b door, daar doe je de hobby een grote gunst mee!

Go Kenny!

Kenny

Jeps enkel mail, een kleine moeite denk ik. Ik ga niet lopen rondsnuffelen in signatures, dat schiet niet op  ;D

Dus eu...hop hop mailen die handel! ;D

btw: als het goed is heeft iedereen ondertussen ook de mail ontvangen.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

DannyS

#3
Dat dacht ik al, maar voor de duidelijkheid toch maar even naar geinformeerd.
Het is inderdaad een zéér kleine moeite, maar als iemand denkt dat het ook uit een sig. gehaald wordt, kan dat misschien aanmeldingen kosten. Nu dit is opgehelderd is dat ook geen smoesje meer!

Ik heb de mail 2x gehad (via het forum en via de vereniging) dus dat zit allemaal wel goed!

P.S. Je hebt mail :p

Hugo

Dit is een mooi initiatief!

Goed te zien dat voor enkele soorten serieus in kaart wordt gebracht hoe ze zijn verspreid onder ons.
Als ik nu eens nieuw bloed of aanvulling zoek van mijn L.boscai,italicus,montandoni S.algira of A.opacum dan gaat dat veel sneller en effectiever dan het nalezen van de kn lijst en een oproep plaatsen.  :)

Ook als ik zelf nakweek heb kan ik eerst kijken of andere houders nog genoeg dieren hebben om gezond te kunnen blijven kweken naar de toekomst toe, voordat ik ze vervolgens algemeen aanbied.

Het idee om naam en contactgegevens vertrouwelijk te bewaren en alleen te delen in overleg met de salamanderhouder is top. Want mensen die de kn lijst niet invullen omdat ze hun soorten niet op een lijst met naam en toenaam willen tentoonstellen kunnen nu wel zonder zorg deelenemen. :)

Mijn mail heb je al!
Ik hoop dat andere houders ook allemaal contact met je leggen, Kenny!



joost.v.wijk

Het blijft bij de bovenstaande lijst? Of komen er nog meer soorten op te staan?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jari B

Ik heb je ook al een email gestuurd Kenny.

Kenny

#7
Het blijft bij deze lijst ja. Ik zie niet in welke soorten er bij zouden moeten gehaald worden.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Er zijn toch nog veel meer soorten schaars binnen de vereniging? Hoe zit dit dan? Of zie ik iets over het hoofd?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kenny

Citaat van: joost.v.wijk op mei 22, 2010, 08:09:22 PM
Er zijn toch nog veel meer soorten schaars binnen de vereniging? Hoe zit dit dan? Of zie ik iets over het hoofd?

Ja dat is zeker...MAAR als je enkel op schaarsheid selecteerd dan kan ik m'n hele amerikaanse zooi erbijzetten...het gaat het hem vooral over algemeen geliefde en gevraagde dieren die schaars zijn of moeilijk gekweekt worden binnen de hobby.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Harry

Ik vind dit een hele goede actie!

Ik zou ook graag aandacht zien voor de inmiddels bijna verdwenen prachtige kaukasus vorm van T. Karelinii
Alleen heinz heeft deze nog en mischien hugo of erik. De opkweek van de larven van deze vorm is erg lastig.

Ik heb er een paar jaar terug honderden van gekweekt maar bijna niemand heeft ze meer.
zie foto

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

naeff002

het is inderdaad zonde dat die er nog maar zo weinig zijn.

Ik vind dit ook een heel goed initiatief
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Kenny

T. karelinii is een soort die door veel mensen gehouden wordt, en die door het gericht kweken van 1 of 2 personen weer in voldoende mate voorradig kan zijn. Dit in tegenstelling tot het merendeel van de meeste andere genoemde soorten die of zeldzaam zijn binnen de vereniging, of lastig te houden/kweken zijn.

We kunnen geen onderscheid maken tussen de vormen, omdat de voorkeur voor bepaalde vormen sterk wisselt per houder. Net zoals in de KN-lijst werken we hier dus voorlopig ook niet met vormen, omdat dat simpelweg niet werkbaar is.

Tot nu toe veel lof over het initiatief maar weinig actie...slechts 10 inzendingen! Zijn de mensen wat loom van de warmte de laatste dagen?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Ik kan me niet voorstellen, dat, van alle schaarse salamanders, deze alleen gewild zijn.
Een ander voorbeeld: T. shanjing is goed gekweekt, maar staat op de lijst, in tegenstelling tot
T. kweichowensis. Is laatstgenoemde dan niet gewild?

In 2000 was er een soortgelijk initiatief, zgn. adoptie-ouders. Elk verenigingslid kon zich aanmelden voor een bepaalde salamandersoort, om ervoor te zorgen voor hun voortbestaan binnen de vereniging. Op die manier pak je natuurlijk veel meer (zo niet alle) soorten binnen de vereniging. Ook de niet schaarse soorten, want het kan snel mis gaan (Harry met z'n Kaukasus). Ook had bijv. A. Bouwman jaren terug erg veel L. italicus, nu zijn ze opeens schaars.

Het initiatief is zeker een erg goed idee, maar ik denk dat je veel meer soorten in de gaten moet houden. 


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Ik kan me wel wat voorstellen bij het feit dat er meer soorten gevolgd zouden kunnen of moeten worden.

Echter, het kweekgericht soortbeheer, adoptie-ouders en alle andere namen die het al heeft gehad is nooit goed van de grond gekomen. de adoptie-ouders indertijd lieten hun enthousiasme varen, stopten met de hobby, of de mensen die meededen aan het project haakten af.

Daarom is het in mijn ogen van belang om met een beperkte lijst te beginnen, uit te vissen wat wel- en niet werkt, en daarna kunnen we altijd kijken naar uitbreiding. Als we nu weer meteen groot beginnen zie ik de kansen op succes donker in.
Langzaam groter groeien is dus mijn advies!