batrachochytrium dendrobatidis (Chytride) ook in NL en BE gevonden.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robkeulers

Citaat van: Steven De Craene op april 27, 2010, 06:40:05 AM
Virussen, bacterieën en schimmels bestaan al miljarden jaren... Vind nu een oplossing tegen chitride en binnenkort komt er een ander tevoorschijn. Is dit niet gewoon een deel van de evolutie?

Ja en Nee. Zoals Martin aangeeft is de mens met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de verspreider geweest van het virus, en da's natuurlijk niet echt een natuurlijk evolutionair proces.  Ik volg je gedachtegang verder wel, en ben het met je eens dat we momenteel niet meer kunnen doen dan voorzorgsmaatregelen nemen als we het veld in gaan, en verder afwachten wat de natuur en de wetenschap gaan bieden.

Citaat van: MartinS op april 27, 2010, 07:37:39 AM
Ik ben van mening dat de verantwoordelijkheid als hobbyisten wel degelijk bij ons zelf ligt. Het kan dan wel een druppel op een gloeiende plaat zijn, maar ergens moeten we beginnen het goede voorbeeld te geven.

Da's de waarheid als een koe Martin, ik hoop dat we deze mentaliteit allemaal gezamenlijk zullen uitdragen.



Weet eigenlijk iemand of het al onderzocht is of de schimmel zich ook via het afvalwater zou kunnen verspreiden en op deze manier in het ecosysteem terecht komen?

robkeulers

Citaat van: Sergé Bogaerts op april 27, 2010, 06:25:08 AM
Werk hygienisch en gebruik bijvoorbeeld aparte schepnetjes, voor buiten en binnen werk. Daarmee kun je voorkomen dat je je eigen dieren besmet of vanuit je eigen collectie de natuur besmet.

In hoeverre zou de schimmel zich d.m.v. het water, of op de watervlooien kunnen verspreiden in de bak? Weet iemand dat?

DannyS

Lezen lijkt moeilijk te zijn...

Allereerst wil ik kwijt dat ik de toon die richting mij wordt aangeslagen niet waardeer.
Ik heb in mijn voorgaande post verduidelijkt dat het eventueel wegvangen van een populatie gedaan moet worden door een daarvoor in het leven geroepen organisatie. Dus volledig legaal, met ontheffingspapieren en al dat soort papierwerk. Ik heb in alletwee mijn posts in dit topic al duidelijk gemaakt dat het dus NIET de bedoeling is dat een 'Jan op de hoek van de straat' dieren uit het wild moet plukken. Ik wek nergens die indruk dus de beschuldiging hiervan is volledig uit de lucht geplukt. Ik vind het eerlijk gezegd toch wel beledigend dat dit van mij gedacht wordt. Ik had gehoopt dat jullie me beter zouden kennen onderhand. Ik kan veel hebben, maar dit gaat mij te ver. Ik weet dondersgoed dat ik in het bestuur zit en hou daar wel degelijk rekening mee. Dit soort verwijten naar mijn hoofd gooien is niet alleen ongepast, maar ook onjuist.

Maargoed, terug naar de inhoud, want daar gaat dit topic over.

Zeker bij een soort met een europesche verspreiding zoals de vroedmeesterpad is de genetische variatie tussen de populaties aanwezig. Ik geloof dat dit pas geleden nog is besproken in een topic over faunavervalsing. Mocht deze pad (om maar een voorbeeldsoort te noemen) in NL en BE verdwijnen, dan kunnen we die niet 'vervangen' met exemplaren uit Spanje of Frankrijk. Zelfs de populaties in Duitsland zullen verschillen. Als deze landen het ook maar op zijn beloop laten gaan dan kunnen er grote gaten vallen in de populaties.

Ik heb dan liever dat er in NE en BE op voorhand gereageerd wordt met het opvangen van dieren die het hier moeilijk hebben wat dan achteraf misschien onnodig was, dan dat we er te laat achter komen en moeten constateren dat we niets meer kunnen doen.
Overigens is het opzetten en uitwerken van zo'n plan iets voor de RAVON, want daar zijn ze voor.

Uiteraard is er meer onderzoek nodig naar de verspreidings- gebieden, snelheid en de mate van effect op verschillende soorten, maar als je de variatie in NL en BE wilt behouden moet je ook gaan denken aan actie, niet alleen maar toekijken.
Het hoeft ook niet nu onmiddellijk, maar het alvast op papier zetten van haalbare plannen is nooit weg.


Ik suggereer niet dat we allemaal in blinde paniek over straat moeten gaan rennen, maar het opstellen van een plan van aanpak lijkt mij belangrijk. Afwachten tot er een soort in NL (of in heel europa) alleen nog maar in een zeer beperkt gebied voorkomt en dán pas gaan nadenken over actie ondernemen is niet slim.

Moch je in aanraking komen met dieren of het water waar ze in vertoeven, zorg dan voor een manier van desinfectie, gewoon voor de zekerheid. Op de site van de RAVON staat niet voor niets een hygiëne protocol voor mensen die in aanraking komen met de dieren.

DannyS

Citaat van: Rob Keulers op april 27, 2010, 11:54:18 AM
Citaat van: Sergé Bogaerts op april 27, 2010, 06:25:08 AM
Werk hygienisch en gebruik bijvoorbeeld aparte schepnetjes, voor buiten en binnen werk. Daarmee kun je voorkomen dat je je eigen dieren besmet of vanuit je eigen collectie de natuur besmet.

In hoeverre zou de schimmel zich d.m.v. het water, of op de watervlooien kunnen verspreiden in de bak? Weet iemand dat?

De sporen van de schimmel komen vrijwel zeker voor in water waar de schimmel heerst. Zo verspreidt het zich namelijk. Als je dus watervlooien vangt in 'besmet water' dan is het risico zeker aanwezig dat je je eigen dieren op die manier besmet.

robkeulers

Citaat van: Danny Stammers op april 27, 2010, 12:53:06 PM
Lezen lijkt moeilijk te zijn...

Allereerst wil ik kwijt dat ik de toon die richting mij wordt aangeslagen niet waardeer.
Ik heb in mijn voorgaande post verduidelijkt dat het eventueel wegvangen van een populatie gedaan moet worden door een daarvoor in het leven geroepen organisatie. Dus volledig legaal, met ontheffingspapieren en al dat soort papierwerk. Ik heb in alletwee mijn posts in dit topic al duidelijk gemaakt dat het dus NIET de bedoeling is dat een 'Jan op de hoek van de straat' dieren uit het wild moet plukken. Ik wek nergens die indruk dus de beschuldiging hiervan is volledig uit de lucht geplukt. Ik vind het eerlijk gezegd toch wel beledigend dat dit van mij gedacht wordt. Ik had gehoopt dat jullie me beter zouden kennen onderhand. Ik kan veel hebben, maar dit gaat mij te ver. Ik weet dondersgoed dat ik in het bestuur zit en hou daar wel degelijk rekening mee. Dit soort verwijten naar mijn hoofd gooien is niet alleen ongepast, maar ook onjuist.

Maargoed, terug naar de inhoud, want daar gaat dit topic over.

Zeker bij een soort met een europesche verspreiding zoals de vroedmeesterpad is de genetische variatie tussen de populaties aanwezig. Ik geloof dat dit pas geleden nog is besproken in een topic over faunavervalsing. Mocht deze pad (om maar een voorbeeldsoort te noemen) in NL en BE verdwijnen, dan kunnen we die niet 'vervangen' met exemplaren uit Spanje of Frankrijk. Zelfs de populaties in Duitsland zullen verschillen. Als deze landen het ook maar op zijn beloop laten gaan dan kunnen er grote gaten vallen in de populaties.

Ik heb dan liever dat er in NE en BE op voorhand gereageerd wordt met het opvangen van dieren die het hier moeilijk hebben wat dan achteraf misschien onnodig was, dan dat we er te laat achter komen en moeten constateren dat we niets meer kunnen doen.
Overigens is het opzetten en uitwerken van zo'n plan iets voor de RAVON, want daar zijn ze voor.

Uiteraard is er meer onderzoek nodig naar de verspreidings- gebieden, snelheid en de mate van effect op verschillende soorten, maar als je de variatie in NL en BE wilt behouden moet je ook gaan denken aan actie, niet alleen maar toekijken.
Het hoeft ook niet nu onmiddellijk, maar het alvast op papier zetten van haalbare plannen is nooit weg.


Ik suggereer niet dat we allemaal in blinde paniek over straat moeten gaan rennen, maar het opstellen van een plan van aanpak lijkt mij belangrijk. Afwachten tot er een soort in NL (of in heel europa) alleen nog maar in een zeer beperkt gebied voorkomt en dán pas gaan nadenken over actie ondernemen is niet slim.

Moch je in aanraking komen met dieren of het water waar ze in vertoeven, zorg dan voor een manier van desinfectie, gewoon voor de zekerheid. Op de site van de RAVON staat niet voor niets een hygiëne protocol voor mensen die in aanraking komen met de dieren.
[quote author=Danny Stammers link=topic=3562.msg26090#msg26090

Het is niet mijn bedoeling om je te beledigen, ik vind het wel belangrijk dat je begrijpt dat dit een open forum is.
Elke persoon met toegang tot internet kan zo'n forum lezen. Ook goedwillende idioten dus die dit bericht lezen, zich rot schrikken, naar gevoelige populaties rijden en de hele boel daar wegvissen, in de hoop dat ze in hun garage de populatie kunnen redden. Er zijn voorbeelden genoeg van goedwillende herintroducties die op een fiasco uitliepen. Het opperen van dergelijke ideeën door een bestuurslid van de salamandervereniging wordt gegarandeerd door 'gekke Henkie' die dit forum ook leest gezien als aanmoediging voor zijn goedwillende, maar erg domme ideeën.

Jij wil dan wel niet die beesten gaan wegvangen, maar anderen gebruiken jouw woorden als brandstof, en hernieuwde energie voor hun ideeën, en daar moet je op bedacht zijn. Maar goed, ik pak dit in de privé-sfeer verder met je op.

Back ontopic!






Kenny

Citaat van: Danny Stammers op april 27, 2010, 12:53:06 PM
Lezen lijkt moeilijk te zijn...

Zeker bij een soort met een europesche verspreiding zoals de vroedmeesterpad is de genetische variatie tussen de populaties aanwezig. Ik geloof dat dit pas geleden nog is besproken in een topic over faunavervalsing. Mocht deze pad (om maar een voorbeeldsoort te noemen) in NL en BE verdwijnen, dan kunnen we die niet 'vervangen' met exemplaren uit Spanje of Frankrijk. Zelfs de populaties in Duitsland zullen verschillen. Als deze landen het ook maar op zijn beloop laten gaan dan kunnen er grote gaten vallen in de populaties.


Faunavervalsing of herintroductie zijn wel 2 heel andere toestanden. Bij herintroductie begin je opnieuw, die genenpoel doet er dan niet meer toe, dan ben je sowieso genoodzaakt om te gaan enten uit een andere genenpoel. De genenpoel van pak maar hier en 20km verder verschilt al, denk je nu echt dat ze per biotoopje elke specifieke genenpoel gaan bewaren? Niet dus, dat is onbegonnen werk.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Roel

In het door mij in het andere topic al aangehaalde artikel werd vermeld dat de verspreiding voornamelijk werd veroorzaakt door huid op huid contact in vochtige omgeving. Of dit wel of niet klopt kan ik geen zinnig antwoord op geven. Wat wel een feit is, is dat de schimmel voornamelijk de huid aantast waardoor deze niet meer naar behoren kan functioneren en de dieren kunnen sterven. Nu lijkt mij dat bij de dieren waar direct bij de amplexus intensieve contacten zijn de kans op besmetting het grootste is. Dus vooral bij kikkers en padden. Ook lijken mij derhalve Salamandra's en Pleurodellesen in die groep te vallen.
Ik weet echter niet of dit ook zo zal zijn bij dieren waarbij geen directe amplexus voorkomt zoals bv bij de Cynopsen, Tritures etc. Deze baltsen, zetten een spermafoor af welke door de vrouw wordt opgenomen.
Mogelijk heeft iemand met meer kennis van zaken hier een antwoord op?

DannyS

Huid contact is niet nodig om de schimmel te verspreiden.
De schimmel verspreidt zich net als alle schimmels met sporen.

Even een quote van wikipedia, dat maakt een hoop duidelijk.

CiteerChytridiomycosis is believed to adhere to the following course: zoospores first encounter amphibian skin and quickly give rise to sporangia, which produce new zoospores. The disease then progresses as these new zoospores reinfect the host. Morphological changes of amphibians infected with the fungus include a reddening of the ventral skin, convulsions with extension of hind limbs, accumulations of sloughed skin over the body, sloughing of the superficial epidermis of the feet and other areas, slight roughening of the surface with minute skin tags, and occasional small ulcers or hemorrhage. Behavioral changes can include lethargy, a failure to seek shelter, a failure to flee, a loss of righting reflex, and abnormal posture (i.e. sitting with the hind legs away from the body)

Wat niet in het stukje staat is dat de zoösporen (sporen die zich kunnen voortbewegen d.m.v flagellen) van de schimmel zich gewoon in het water kunnen bevinden. Dat is ook de reden dat je, wanneer je met besmet water of dieren in contact bent gekomen moet desinfecteren.