batrachochytrium dendrobatidis (Chytride) ook in NL en BE gevonden.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

http://www.ravon.nl/OnderzoekAdvies/Onderzoek/Chytridiomycose/tabid/809/Default.aspx

Voor de mensen die er 's avonds/ 's nachts op uit gaan om dieren te zoeken is het dus oppassen geblazen. Gewoon van de dieren afblijven, dus :p

Ik ben benieuwd wat de actieplannen zijn op dit moment. Ga ik eens achteraan.

MartinS

Oei, dat is wel minder nieuws. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Monique

O dat is slecht nieuws.. En op het kaartje te zien is het zelfs in Lelystad aangetroffen. En onze tuin is hélemaal vergeven van de padden en de kikkers. Nou ja uitkijken dan maar....
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

robkeulers

Citaat van: Danny Stammers op april 26, 2010, 12:03:08 PM
http://www.ravon.nl/OnderzoekAdvies/Onderzoek/Chytridiomycose/tabid/809/Default.aspx

Voor de mensen die er 's avonds/ 's nachts op uit gaan om dieren te zoeken is het dus oppassen geblazen. Gewoon van de dieren afblijven, dus :p

Ik ben benieuwd wat de actieplannen zijn op dit moment. Ga ik eens achteraan.

Voor diegene die aanwezig was bij de landdag én opgelet heeft is dit geen schokkend nieuws. Frank Pasmans (Universiteit Gent) gaf daar al een lezing waar dit werd aangekondigd, er zat alleen nog geen plaatje met locaties bij.

Het probleem is dat je dus ook met voedseldieren die je zelf schept of koopt (!!!) deze schimmel in huis kunt halen. Van de ene kant is oppassen het devies, maar goed, oppassen waarvoor? Ik denk dat je er niet al te veel tegen kunt doen.

En ja een actieplan? Het is een wereldwijd probleem, waar tot nog toe nog geen oplossing voor is. Een eventueel actieplan zal dus akelig weinig inhouden. We kunnen hier wel paniekerig op reageren, maar er valt zo weinig tegen te doen. Het is gewoon zoals het is op het moment vrees ik.

Steven DC

Ik neem aan dat mensen ook niet bepaald toegewezen zijn om hier iets aan te gaan doen. De natuur lost de problemen zelf op. Als men dit gaat proberen te manipuleren, zie ik nog somberder in dan nu al het geval is...

StijnH

Dat is minder nieuws.
Je kunt er zo goed als niks tegen doen, je zult toch voer moeten blijven kopen/vangen voor je dieren.
Hopen dat het niet uit de hand loopt.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

DannyS

#6
Ik zat bij een actieplan meer te denken aan het wegvangen van bedreigde populaties etc. Als we namelijk alleen maar toekijken hoe soorten in NL uitsterven, dan schieten we geen moer op.

edit: en uiteraard moet dan het wegvangen gebeuren door aangewezen mensen, niet door hobbyisten.

Monique

Het komt toch anders over als je ineens op een kaartje ziet hoe het aan het verspreiden is. Je kan er inderdaad niets aan doen. Maar goed vind het wel belangrijk om te weten waar het gelocaliseerd is.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

robkeulers

Citaat van: Danny Stammers op april 26, 2010, 07:12:46 PM
Ik zat bij een actieplan meer te denken aan het wegvangen van bedreigde populaties etc. Als we namelijk alleen maar toekijken hoe soorten in NL uitsterven, dan schieten we geen moer op.

edit: en uiteraard moet dan het wegvangen gebeuren door aangewezen mensen, niet door hobbyisten.

Je plannen krijgen per post minder realiteitszin, jammer...

Citaat van: Monique op april 26, 2010, 07:35:09 PM
Het komt toch anders over als je ineens op een kaartje ziet hoe het aan het verspreiden is. Je kan er inderdaad niets aan doen. Maar goed vind het wel belangrijk om te weten waar het gelocaliseerd is.

Ik vond het ook wel heftig om dit plaatje zo te zien Monique, ondanks dat ik wist dat er Chitride op meerder plekken geconstateerd was.
Mocht jouw regio nu niet op het kaartje staan, betekent dat nog niet dat er geen chitride gevonden is, er is maar op enkele plekken onderzocht. En dan ook nog van de plek waar wel gezocht is slechts enkele dieren. We mogen dus wel aannemen dat chitride veel verder verspreid is dan op de plaatjes staat aangegeven.

DannyS

Citaat van: Rob Keulers op april 26, 2010, 09:39:59 PM
Citaat van: Danny Stammers op april 26, 2010, 07:12:46 PM
Ik zat bij een actieplan meer te denken aan het wegvangen van bedreigde populaties etc. Als we namelijk alleen maar toekijken hoe soorten in NL uitsterven, dan schieten we geen moer op.

edit: en uiteraard moet dan het wegvangen gebeuren door aangewezen mensen, niet door hobbyisten.

Je plannen krijgen per post minder realiteitszin, jammer...

Hoezo is dit onrealistisch? Dit is exact wat Amphibian arc heeft gedaan, en dankzij dat initiatief zijn er soorten bewaard gebleven die nu in het wild zijn uitgestorven door de schimmel.

Neem bijvoorbeeld de vroedmeesterpad (specifiek door RAVON genoemd), als je ziet dat de soort in NL verloren gaat door de schimmel, dan kunnen de overgebleven exemplaren worden gevangen en behandeld, zodat er in ieder geval exemplaren aanwezig zijn als er een globale (permanente) oplossing wordt gevonden, zodat ze weer terug kunnen. Dit dient dat gedaan te worden door een NL equivalent van de Amphibian arc of een soortgelijke organisatie.

We kunnen ook afwachten tot er een permanente oplossing wordt gevonden (permanente resistentie?), wat voor de in NL minder aanwezige soorten misschien wel te laat komt.

robkeulers

Amphibian Ark vangt inderdaad een handjevol soorten op waarvan er nog slechts enkelen over waren in het wild. De vroedmeesterpad komt door heel europa voor, en heeft zijn meest noordelijke verspreidingspuntje in NL. Ons land is qua verspreiding eigenlijk helemaal niet zo belangrijk.

Wat ik storend vind is dat je dit soort ideeën de ether in slingert zonder daar over na te denken. Straks komt een of andere meelezer op het 'fantastische' idee om alle zeldzame soorten van NL ex-situ te gaan houden. Dat brengt meer kwaad dan goed. Je bent bestuurslid, en dit soort belangrijke zaken moet je posten nadat je het zwaar kunt onderbouwen, en misschien wel contact met RAVON en het ministerie hierover gehad hebt. Waarna je eventueel onderbouwd iets kunt posten. Dit soort lukrake posts over ex-situ roepen als bestuurslid maakt meer kapot dan goed.


Even terzijde, er zijn op het moment geen plannen om dieren ex-situ te gaan houden, daar is de noodzaak helemaal niet voor in Nederland op dit moment.

Overigens, we weten nog niet eens hoelang de schimmel al in NL is, en in hoeverre de dieren er hier niet tegen kunnen. Over het algemeen blijkt dat met name soorten in hooggebergtes minder goed tegen chitride kunnen. Dus het is minder accuut dat het misschien nu lijkt. Voor hetzelfde geld is chitride al 10 jaar in NL, en merkten we het gewoon niet.

Kenny

De situatie die er was/is in panama waar ze alle kritiek bedreigde soorten (zoals Atelopus zeteki o.a.) weghaalden is toch wel heel wat benarder als deze die onze inheemse soortjes nu voorgeschoteld krijgen. Hun biotoop was geslonken tot een stroompje, hun aantallen drastisch gedaald tot enkele handjes vol, dat kan je echt niet vergelijken met geen enkele van de bij ons voorkomende soorten die veel ruimer verspreid zijn.

Los daarvan is het natuurlijk enorm balen en moet er een oplossing gevonden worden maar toch wel op een hele andere manier...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Sergé Bogaerts

Draai het ook even om; de terrariumhouders, en met name de groothandel, hebben waarschijnlijk een belangrijke rol in het verspreiden van deze schimmel.

Als de schimmel aanwezig is wil dat niet zeggen dat op slag alles dood valt. Dat maakt het ook zo ingewikkeld. Wij kunnen dus zelf verantwoordelijk zijn voor het verspreiden als we dezelfde schepnetjes die we gebruiken in onze terraria gebruiken om watervlooien te vangen.

Het protocol wat RAVON voorschrift is dus voor ons ook heel belangrijk. Werk hygienisch en gebruik bijvoorbeeld aparte schepnetjes, voor buiten en binnen werk. Daarmee kun je voorkomen dat je je eigen dieren besmet of vanuit je eigen collectie de natuur besmet.

Steven DC

Ik kan aannemen dat deze methode van Ravon deels zou kunnen helpen. Enkel geloof ik niet dat hiermee het probleem opgelost wordt. Niet enkel hobbyisten gebruiken scheppertjes voor vlooien, vooral kindjes gaan in de lente en zomer allerlei beestjes vangen. Wat niet wil zeggen dat ik voortaan niet ga opletten met dit soort zaken...
De mogelijkheid tot snelle verspreiding is net de sterkte van virussen en bacterieën. Veel kunnen we daar volgens mij niet aan doen. Virussen, bacterieën en schimmels bestaan al miljarden jaren... Vind nu een oplossing tegen chitride en binnenkort komt er een ander tevoorschijn. Is dit niet gewoon een deel van de evolutie?

MartinS

Natuurlijk horen virussen, bacteriën en schimmels erbij. Maar de mens heeft op deze aarde wel een groot deel in het verspreiden ervan. De introductie van uitheemse dieren door de mens heeft al veel vaker rampzalige gevolgen gehad voor de inheemse natuur. Kijk bijvoorbeeld naar Australië waar de introductie van Bufo Marinus behoorlijke gevolgen heeft gehad voor de inheemse natuur.

Ik wijk misschien iets af. Maar wat ik ermee aan wil geven is dat het met verspreiding van schimmel net zo gaat. Ik ben van mening dat de verantwoordelijkheid als hobbyisten wel degelijk bij ons zelf ligt. Het kan dan wel een druppel op een gloeiende plaat zijn, maar ergens moeten we beginnen het goede voorbeeld te geven.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana