Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Kweekgericht soortbeheer

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kenny

In het kader van het "kweekgericht soortbeheer" zoek ik mensen die mee willen werken aan een duidelijk overzicht van de houders van weinig courante soorten binnen de vereniging of op het forum.

De bedoeling is om hiermee gegevens te verzamelen omtrent de kweek, het houden van deze soorten maar ook om kweekgroepen volledig te maken om deze dieren stevig te vertegenwoordigen binnen onze hobby. Daarom wil ik houders van deze soorten makkelijker met elkaar in contact doen komen. Een beetje een uitgebreide kn-lijst zeg maar...

Zelf heb ik al een soortenlijst in m'n hoofd (en op pc ;)) maar ik hoor graag van jullie welke soorten volgens jullie opgenomen dienen te worden binnen het "kweekgericht soortbeheer" en belangrijker nog: waarom?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Naar mijn idee, zijn er maar een paar soorten die niet nodig zijn (op dit moment) binnen het kweekgericht soortbeheer.  Ik vind dat de meeste soorten goed vertegenwoordigd moeten zijn binnen de (Be/Ne) vereniging. Dit is lang niet het geval voor de meeste soorten. Uiteraard heeft ook de moeilijkheidsgraad qua kweken er mee te maken.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alibombali

Ik vind dat er dit jaar zowiso door erg veel mensen gekweekt word...ook dat kunnen we bijhouden natuurlijk....

Kenny

Enkele criteria die ik belangrijk acht in het beslissen of een soort al dan niet in deze lijst behoort zijn: aantal houders + vraag naar? + kweekbaarheid. Al deze criteria staan natuurlijk in verband met elkaar.

Bijvoorbeeld de Lissotriton italicus, 1 houder en toch uiterst interessante en gevraagde diertjes. Nog eentje: Triturus pygmaeus, slechts een handvol houders maar wordt regelmatig toch gevraagd.

Het spreekt voor zich dat soorten als T.dobrogicus, T.marmoratus en heel de rimram niet op die lijst hoeven te komen gezien hun status binnen de vereniging.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Citaat van: Kenny op maart 27, 2010, 06:07:07 PM
Het spreekt voor zich dat soorten als T.dobrogicus, T.marmoratus en heel de rimram niet op die lijst hoeven te komen gezien hun status binnen de vereniging.

Met name die 2  zijn dus ruim voldoende vertegenwoordigd. Samen met bijv. C. ensicauda popei en Ambystoma mexicanum. Voor vele vind ik het toch soms nog wat tegenvallen. Als er gezocht wordt naar C. orientalis of C. pyrrhogaster is er ook niet erg veel aanbod, op 2-3 personen na (die actueel aanbod hebben). En dan is het ook nog maar de vraag of die op het forum zitten.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Coen Deurloo

De soorten die ik wel in kweekgericht soortbeheer zou willen zien zijn, zoals Sergé zei, de "kleine bruine beestjes": L. italicus, L, montandoni en L. boscai. Ik zie ook vrij weinig Ommatotriton ophryticus en O. vittatus, maar misschien zijn ze wel in omloop en zie ik ze gewoon weinig :)

DannyS

#6
Ik zou ook eens kijken naar T. pygmaeus.. volgens mij is die ook niet zo aanwezig in de vereniging.


Edit: Als je kijkt naar de KN-lijst moeten we ook N. kaiseri in de gaten houden.. er zijn maar 4 houders in de vereniging!
Bovenstaande edit is uiteraard sarcastisch bedoeld, maar er kleeft wel een boodschap aan: Invullen die lijst!

Kenny

Citaat van: Danny Stammers op maart 27, 2010, 09:24:53 PM
Ik zou ook eens kijken naar T. pygmaeus.. volgens mij is die ook niet zo aanwezig in de vereniging.


Edit: Als je kijkt naar de KN-lijst moeten we ook N. kaiseri in de gaten houden.. er zijn maar 4 houders in de vereniging!
Bovenstaande edit is uiteraard sarcastisch bedoeld, maar er kleeft wel een boodschap aan: Invullen die lijst!

Die had ik reeds vermeld ja de pyg's  ;) Ik zal morgen m'n lijstje al eens posten.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Coen Deurloo

Wat N. kaiseri betreft moeten we eerst maar eens kijken wat de plaatsing op CITES 1 in gaat houden neem ik aan?

Monique

Paramesotriton hongkongensis? :P
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Kenny

#10
Dit zijn de dieren die ik tot nu toe in de lijst heb gestopt:

-Ambystoma opacum
-Lissotriton italicus
-Lissotriton boscai
-Lissotriton montandoni
-Neurergus kaiseri
-Neurergus strauchii
-Triturus pygmaeus
-Tylototriton shanjing
-Ommatotriton ophriticus
-Ommatotriton vittatus
-Laotriton (Paramesotriton) laoensis
-Salamandra algira
-Salamandra corsica

opmerkingen, suggesties, vragen zijn altijd welkom  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Apocalyptica139

Mij kun je bijschrijven met 2.1.0. Ambystoma opacum.

En betreffende de KN-lijst, die van 2009 kwam vorige week dus met de post maar de helft van mijn lijst stond er geeneens op (Pleurodeles waltl, Eurycea bislineata, Plethodon cinereus en Ambystoma maculatum)terwijl ik er zeker van ben dat ik heus mijn hele lijst dieren heb doorgegeven en hetgeen dat er wel bij stond is dus anno april 2010 echt niet actueel meer. Is het misschien dus sowieso een beter idee om dat digitaal bij te gaan houden dan schriftelijk, zodat het vaker geupdate en gecoriggeerd kan worden?

Coen Deurloo

De Digitale KN-lijst gebuiken is altijd makkelijker naar mijn mening! Als je zeker wil weten of hij aangekomen is, stuur me na het invullen even een PBtje, dan check ik het voor je.

Kenny

Zodra alles op punt staat stuur ik een pb naar iedereen met de nodige instructies e.d.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.