Neuergus kaiseri op CITES I

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sergé Bogaerts

Sinds gisteren staat Neurergus kaiseri op CITES I (zie opening van de website en ook op:  http://www.cites.org/eng/news/press_release.shtml

De strengst mogelijke bescherming voor handel. Alle wildvang is daarmee verboden geworden; maar ook handel in nakweek zal lastiger worden.

Aangezien ik coödinator ben voor Neurergus soorten binnen de Salamandervereniging zal ik bij het CITES bureau nagaan wat de gevolgen zullen zijn. Ik zal dit dan ook melden aan iedereen waarvan ik weet dat die N. kaiseri heeft (de meeste houders hebben zich bij mij gemeld afgelopen jaren) en een korte terugmelding doen in het verenigingsblad en op deze site (niet iedereen is lid schijnt, dom dom  :).




Johnny O. farnen

I offer whatever help or information you require.

DannyS

Ik ben erg benieuwd wat dit voor gevolgen heeft voor ons als houders. Wat daarvan ook de uitkomst wordt, het blijft geweldig nieuws!

Robert van Diest

Stel dat het illegaal word ze te houden. Wat gebeurd er dan met de mensen die ze hebben? (En met de dieren natuurlijk)

Steven DC

Citaat van: Robert van Diest op maart 22, 2010, 01:51:08 PM
Stel dat het illegaal word ze te houden. Wat gebeurd er dan met de mensen die ze hebben? (En met de dieren natuurlijk)

Dat is de vraag waar ze nu antwoord op zoeken...

Joey Immers

nou ik denk dat je een cites kan aanvragen op je dieren mits het NK kweek is, maar zo geweldig nieuws is het niet hoor, dat houdt in dat als NK hebt dat je 50 euro moet gaan betalen per LARF!
omdat je ze anders illegaal hebt.
Als je 11 larfen over houdt reken maar na dat word een dure hobbie, het werkt hetzelfde als met de beschermde schildpadden.

De keizer houders in ieder geval succes

Joey immers.

hypselotriton orientalis

robkeulers

Joey, dat is allesbehalve zeker, we kunnen nog geen conclusies trekken zo lang we niks weten.

Dat is net het spannende. Je kunt alleen cites papieren aanvragen op dieren waarvan de ouderdieren (of voorouders) aantoonbaar legaal geëxporteerd zijn uit een bepaald land. Naar ik nu begrijp ontkent Iran ooit eportpapieren afgegeven te hebben. Alle dieren zouden dus illegaal zijn. Hoe daar nu verder mee omgegaan wordt weet nog niemand. Dat is althans zoals ik het begrepen heb.

Laten we eerst even afwachten voordat we conclusies gaan trekken. Het is nu toch afwachten hoe het ministerie hiermee om wil gaan, en dat weet nog niemand.

Voor de dieren in het wild is het een uitkomst (hoewel ik met dergelijke nk-prijzen denk dat de wildvangacties toch al voorbij waren), voor de mensen in de hobby wordt het spannend.


robkeulers

Het BBC-artikel van enkele dagen eerder waaruit dit geciteerd is, is nog wat uitgebreider.

Johnny O. farnen

I am in process of working with United States Fish and Wildlife on the topic here. It appears that in the US our animals are legal to keep, however we may not breed them once the appendix listing takes effect nor can we ship/sell them outside the State we live in.

naeff002

ik zal het eind van deze maand wel lezen in de cites-nieuwsbrief
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Roel

In het verre verleden toen de cites werd ingevoerd o.a. voor bv Salamandra's bleek dat indien je kon aantonen dat je de dieren al in het bezit had voordat de dieren op de lijst gezet werden je een ontheffing kon krijgen.
Weet niet of dit voor de keizers ook gaat gelden.
Mijn oom had in die tijd nl vuursalamanders gekocht in Breda(toen nog bij Leunissen) en heeft nadien, volgens zijn zeggen,ontheffing gekregen. Inmiddels is hij wel al lang geleden gestopt met de hobby. Praten nu over de jaren 70.

Sergé Bogaerts

Roel, aub geen verwarring zaaien  ;)

CITES is iets heel anders dan de flora- en faunawet die geldt voor Salamandra salamandra. CITES is een handelsverdrag en kent heel stricte regels die Nederland ook niet zelf kan bedenken. Dus...wacht nu maar even af, ik heb het CITES bureau gemeld dat we graag willen meedenken.

joost.v.wijk

Citaat van: Roel op maart 31, 2010, 01:57:28 PM
In het verre verleden toen de cites werd ingevoerd o.a. voor bv Salamandra's bleek dat indien je kon aantonen dat je de dieren al in het bezit had voordat de dieren op de lijst gezet werden je een ontheffing kon krijgen.
Weet niet of dit voor de keizers ook gaat gelden.
Mijn oom had in die tijd nl vuursalamanders gekocht in Breda(toen nog bij Leunissen) en heeft nadien, volgens zijn zeggen,ontheffing gekregen. Inmiddels is hij wel al lang geleden gestopt met de hobby. Praten nu over de jaren 70.


Hoe kan het dan, dat als er toen ontheffingen zijn verleend voor Salamandra's, ze nu niet meer mogen?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

je mocht ze hebben, maar er niet meer mee kweken ;)