salamanders uit het zelfde habitat

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Hey,

Ik weet dat dit een discussie kan zijn zonder einde, en dat er veel mensen zijn die er tegen zijn. Maar toch wil ik deze discussie aangaan en zou ik graag jullie meningen hierover weten. Ook op caudata.org heb ik deze discussie gestart omdat ik graag veel meningen hoor. Veel mensen zeggen dat het mixen van soorten uit den boze is en gedoemd om te mislukken. Toch weet ik dat er redelijk wat mensen zijn die soorten mixen maar dit stil houden vanwege het taboe in de hobby.
Om te beginnen zal ik zeggen waarom ik deze discussie wil starten. M'n eerste vijvertje was een 100L vijvertje bij m'n ouders in de tuin. Hierin zaten enkele I. mesotriton en enkele L. vulgaris. Het vijvertje was vooral voorzien van waterpest en allebei de soorten kweekten naar gelieve in dit vijvertje. Na een tijd heb ik de vijver vervangen door een 2000L vijver en heb ik een mooi aantal salamanders uit het kleine vijvertje gevist. Vandaar weet ik dus dat het kweken zeer goed ging. Nu vraag ik me dus af waarom het niet mogelijk zou zijn om dieren die van nature samen zitten in kleine tijdelijke watertjes, niet samen in een bak gehouden kunnen worden.
Dat bijvoorbeeld T. marmoratus en P. waltl niet samen gehouden kunnen worden lijkt me vanzelfsprekend omdat je dan wel een zeer grote bak nodig hebt, maar bijvoorbeeld een combinatie van I. alpestris met L. helveticus, L. vulgaris of L montandoni,... lijkt me dan weer geen probleem. Zelfde grootte, geen kruisingsgevaar, en zelfde habitats.
Graag hoor ik jullie opinie!

Mvg Steven

Steven DC

Oke, Laat ik eerst en vooral zeggen dat ik dus niet van plan ben om in de nabije toekomst te gaan mixen, maar dat het dus vooral gaat over "de veralgemeende opinie van mixen". Ik lees uiteraard ook dingen zoals mixingdisasters enz... maar het gaat me hier dus over het mixen van soorten die zeer kleine natuurlijke water samen bewonen. Het al dan niet "kunnen" ervan in gevangenschap.

Sergé Bogaerts

Geen kruisingsgevaar? Beste Steven, Lissotriton soorten kruist onderling zeer eenvoudig, vooral in een aquarium.

Het gaat er simpel om wat je doel is: wil je effectief zo veel mogelijk kweken dan mix je niet.

Wil je een gezelschapsaquarium puur om te kijken naar dieren zonder dat je het welzijn centraal stelt, en regelmatig nieuwe beesten aanschaffen dan moet je vooral gaan mixen. Dat dieren in eenzelfde habitat voorkomen wil niet zeggen dat ze onderling geen last van elkaar hebben. Bovendien heb je dan een andere situatie dan in een aquarium, waarbij dieren elkaar uit de weg kunnen gaan.

Je kunt zo veel disucssie voeren als je wilt, maar als je het welzijn van je dieren centraal stelt mix je niet en zorg je voor extra bakken ;-)



Steven DC

#3
Sergé bedoel je dat L. helveticus en L. vulgaris kunnen kruisen??? Nogmaals ik heb geen intentie om te mixen, ik vraag me alleen af vanwaar de stelling dat mixen NOOIT kan.
Het lijkt wel alsof deze vraag enorm taboe is in de hobby, terwijl niemand echt een onderbouwd antwoord kan geven. Ik weet dat mixen bij de meeste soorten vragen is om problemen, maar ben van gedacht dat sommige combi's dan weer wel zouden moeten kunnen. Daarom zoek ik dus onderbouwde antwoorden en niet van 'ooit heeft iemand eens verteld dat...'
En uiteraard is mijn vraag dus ook in welk opzicht dit het welzijn van de dieren schaadt. Op caudata krijg ik geen onderbouwde antwoorden en lijken bepaalde mensen zelfs boos te worden als ik hen geen blindelings gelijk geef...

Edit: Zal het hier ook maar ff zeggen: L. helveticus en L. vulgaris staan NIET op m'n verlanglijstje. Ik begin deze discussie dus NIET omdat ik hen wil mixen.

Kenny

Ja, L.helveticus en L.vulgaris kruist...net zogoed als marmers met cristatus kan kruisen...

Ik weet niet of je het al eens gemerkt hebt in je vijver zelf maar in mijn vijver waar zowel alpestris als helveticus voorkomt zie je dat de alpjes toch wel "de baas" zijn, kunnen best vrij agressief uit de hoek komen en dat merk je ook aan de happen uit vinzomen enzoverder. In het wild kunnen ze ontkomen, in een glazen bakje is dat een heel ander verhaal natuurlijk.


K.

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

Dat L. helveticus en L. vulgaris kunnen kruisen, was ik me niet bewust van :o
Dat antwoord vind ik nu goed onderbouwd om bijv. Lissotriton soorten niet te mixen. Ook Marc van caudata haalde het punt al boven van de agressie tijdens het eten. Dat bijvoorbeeld alpestris wel eens agressief zou uithalen naar vulgaris bijvoorbeeld. Deze 2 feiten vind ik een mooi antwoord.

Sergé Bogaerts

Er zijn verschillende kruisingen bekend van vulgaris met helveticus, van vulgaris met montandoni , en zelfs van alpestris met lissotriton soorten. Deze gaven weliswaar onbevruchtte eieren maar dan is alsnog je voortplanting verloren. Ook alle Triturus soorten kunnen kruisen met elkaar. In de duitse literatuur zijn die voorbeelden allemaal beschreven.

Het is geen taboe om er over te praten, maar er zijn al zo vaak zoveel antwoorden te geven en in elk degelijk boek zal het afgeraden worden. Salamanders zijn geen aquariumvissen. En een terrarium of aquarium is nu eenmaal niet de natuur.
Het is een zeer beperkt aftreksel ervan met alle beperkingen van dien. Dan moet je je best doen om dat wat je de dieren wel kunt bieden zo optimaal mogelijk te maken. en dat kun je het beste doen door elke soort een eigen bak te geven en zelfs het aantal dieren per bak zo beperkt mogelijk te houden. Ik denk zelfs dat het voor sommige soorten het zelfs het allerbeste om ze 11 maanden van het jaar apart te houden en alleen voor de bevruchting bij elkaar te zetten.

Steven DC

Citaat van: Sergé Bogaerts op november 23, 2009, 07:51:38 PM
Er zijn verschillende kruisingen bekend van vulgaris met helveticus, van vulgaris met montandoni , en zelfs van alpestris met lissotriton soorten. Deze gaven weliswaar onbevruchtte eieren maar dan is alsnog je voortplanting verloren. Ook alle Triturus soorten kunnen kruisen met elkaar. In de duitse literatuur zijn die voorbeelden allemaal beschreven.

Het is geen taboe om er over te praten, maar er zijn al zo vaak zoveel antwoorden te geven en in elk degelijk boek zal het afgeraden worden. Salamanders zijn geen aquariumvissen. En een terrarium of aquarium is nu eenmaal niet de natuur.
Het is een zeer beperkt aftreksel ervan met alle beperkingen van dien. Dan moet je je best doen om dat wat je de dieren wel kunt bieden zo optimaal mogelijk te maken. en dat kun je het beste doen door elke soort een eigen bak te geven en zelfs het aantal dieren per bak zo beperkt mogelijk te houden. Ik denk zelfs dat het voor sommige soorten het zelfs het allerbeste om ze 11 maanden van het jaar apart te houden en alleen voor de bevruchting bij elkaar te zetten.


Dat is nou het voordeel als je duits kan... Het feit dat helveticus met vulgaris kon kruisen, was ik me niet bewust van, en dat alpestris kan kruisen met lissotriton had ik al helemaal nooit verwacht! Deze dieren blijven me verbazen! Blij dat dit forum er is, zo leer ik toch enorm veel bij!!!

Sergé Bogaerts

Steven,

een beter argument dan je salamanders om een taal te gaan leren is er niet! Ik ben spaans gaan leren om boeken beter te begrijpen. En Duits is nog best te doen als nederlandstalige. Bovendien, met wat duits bier gaat het al een stuk vlotter zoals enkele forumleden hebben gemerkt op de bijeenkomst in Gersfeld. ;)

Je hebt nog een jaartje om te oefenen!!

Roel

Snap het verhaal wel. In de ardennen ben ik ook regelmatig combi's tegen gekomen met helveticus en alpestris.
In mijn vijver komen in het voorjaar ook wel eens combi's voor met vulgaris en af en toe een alpestris.
Zo in de vrije natuur lijkt mij dit prima de dieren kiezen er dan zelf voor.
Achter glas lijkt mij het minder wenselijk om overigens niet te spreken over het feit dat het houden achter glas van deze soorten ook buiten de wet valt en dus strafbaar is.