fruitvliegen kweken- schimmel- nipagin

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

naeff002

Handige methode die brinta. Ga het ook proberen. Hebben mn salamanders en mn jonge bidjes profijt van.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Roel

Brinta werkt idd ook goed, gaat na verloop van tijd wel een beetje benauwd geuren.

Stijn

Zelf gebruik ik een mengsel van havermout, water, appelmoes (of eventueel geplet rijp fruit, afhankelijk wat beschikbaar is), wat suiker en gedroogde biergist. Ik maak het geheel aan met warm water. Vroeger woog ik alles netjes af, nu is dit op het gevoel. Het moet een brij worden die nog net van de lepel loopt.
Om schimmel te voorkomen doe ik een scheut azijn bij het mengsel. Ik maak telkens een grote hoeveelheid aan (een grote kom vol), het restant gaat in porties in de vriezer, dus om de paar dagen een portie uithalen, en je hebt constant fruitvliegen aan een minimale kostprijs en een minimum aan werk.

Ik lees ook dat sommigen dit op een lichtkap oid plaatsen, dit zou ik niet doen, omdat de bodem dan te snel gaat uitdrogen. Kamertemperatuur gaat het beste, als ze warmer staan gaat het inderdaad iets sneller, maar het risico is groter dat de kweek wordt overgenomen door mijten.

mvg

Stijn