fruitvliegen kweken- schimmel- nipagin

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yipee-ki-yay

Hallo Allemaal,

Ik wil voor mijn cynops ensicauda popei fruitvliegen gaan kweken. Ze leven nu nog op het land en eten dus ook op het land. Is het zo dat wanneer ze voornamelijk onder water leven en er is daar geen voedsel dat ze dan automatisch naar boven gaan om voedsel te zoeken? Nu is het zo dat je voor de fruitvliegenkweek nipagin nodig hebt om het schimmelen tegen te gaan. Er staan allerlei recepten op internet zonder nipagin maar dan gaat de voedingsbodem vaak schimmelen. Ik ben bang dat de schimmel schadelijk is voor de salamanders en daarom ben ik nu op zoek naar nipagin. Weet iemand waar dit te kopen is?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Gr, Maarten

Hugo

Hey hoi,

Ik maak de kweek aan met havermout, half water half witte wijn en een scheut bakkersgist. Gaat over het algemeen prima!....

joost.v.wijk

voor mijn kweek gebruikte ik in het verleden alleen geprakte banaan, en een klein scheutje melk, om het wat smeuïg te maken. Bij voldoende fruitvliegjes (enten) die gelijk gaan leggen, heb ik zeer weinig last gehad van schimmels, aangezien de maden er ook voor zorgen dat de voedingsbodem niet schimmelt. Wel wat warmer wegzetten, zodat er snel maden in de bodem zitten (wel zorgen voor goede ventilatie). Bij de kweken waar de bodem begon te schimmelen, had ik er te weinig fruitvliegjes in gedaan.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

yipee-ki-yay

Melk en geprakte banaan dus, misschien moet ik er gewoon wat meer dan 4 vliegjes indoen. Ik had het voor de vakantie gedaan. Na twee weken naar ierland te zijn geweest kwam ik terug en zag ik de schimmel. Er zaten overigens wel meer vliegjes in. Ik ga het morgen meteen proberen.
Mijn bak is trouwens niet goed genoeg geventileerd. Nu is het zo dat het horregaas wat ik er over heb gespannen fruitvliegjes doorlaat en zodoende kruipende fruitvliegjes in huis heb. Hebben jullie andere goede ideeen hiervoor? Misschien een panty?


Bedankt voor de tips.

alibombali

Ik doe het al jaren met brinta met water en dat gaat prima..simpeler kan niet...

Coen Deurloo

Citaat van: Alex Kenter op september 20, 2009, 12:00:07 AM
Ik doe het al jaren met brinta met water en dat gaat prima..simpeler kan niet...

Dit kan ik onderstrepen! ;)

DannyS

das goed om te horen :D ik heb uit luiheid bij mijn startportie vliegen een voedingsbodem zak gekocht (van de week allemaal binnen gekregen), maar als het goed gaat met brinta en water dan is dat nóg makkelijker. Goedkoper ook :D

dittanl

Indien gewenst kan ik Nipagin leveren (= MethylparahydrOxyBenzoaat=MOB=E218)
oplossing van 20% in water.

Voor conservering 1ml (van de 20% oplossing) per 100ml voedingsbodem.

Mvg


Huib

yipee-ki-yay

Het is dus de bedoeling dat ik een papje kook van de havermout met het water, dit laat afkoelen en vervolgens een hoeveelheid fruitvliegen erbij doe? Hier een velletje keukenpapier overheen en een elastiekje erom en wachten maar? Klinkt makkelijk inderdaad. Ze hebben nu nog genoeg fruitvliegjes, ze kunnen er bijna overheen lopen.

alibombali

nog makkelijker zelf (waarom koken???) gewoon koud aanmaken ...zorg wel dat het lekker warm staat +_ 22/26 graden

yipee-ki-yay

Misschien om het papperiger te maken (zachter) zodat de fruitvliegen er makkelijker van kunnen eten. Ik denk dat ik de potten het beste gewoon op het aquarium kan zetten. Daar is het vrij warm door de lamp.

Coen Deurloo

Het substraat is voor de larfjes, niet voor de fruitvliegjes. Papperiger maken heeft dus weinig zin! Je kan er eventueel wat suikerwater op sprenkelen om de vliegjes zelf een plezier te doen.

Roel

Het gebruik van nipagine in fruitvliegenkweken is al zou oud als sinterklaas zijn baard.
Het werkt behoorlijk tegen de schimmelvorming.
Echter binnen de gifkikkerwereld ging er een tijd geleden het verhaal de ronde dat door toevoeging van nipagine in de voedingsbodems de vruchtbaarheid van de kikkers werd aangetast.
Ik weet niet of dit door wetenschappelijk onderzoek is bewezen maar het gevolg is dat een hoop personen het gebruik van nipagine sinds die tijd hebben afgezworen.
Zelf zorg ik voor de vliegenkweek dat er sprake is van een voldoende hoge temp. en een flinke start enting met vliegjes. Vervolgens heb ik weinig last meer van schimmelvorming.

Rowan Willemsen

Ik koop een potje voor 2,10 eu, waar ik 3 weken mee doe.
Ik dacht eerst dat die potjes al voor de kweek was, maar dat zijn startporties dus...
Morgen maar eens wat spullen aanschaffen want lijkt me opzich een kleine moeite met veel profijt.

joost.v.wijk

ik denk dat Alex's manier een nog goedkopere oplossing is. Wat kost een pak brinta nou...? En hier kun je ook veel meer kweken mee opzetten. Ik ga het ook eens proberen, brinta heeft natuurlijk een hogere voedingswaarde dan alleen bananen, wat ik altijd gebruikte


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis