T. dobrogicus met wat voor dieren kunnen die samen ?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kelvin457

ik heb een vraag

welk dier zou bij me dobro's kunnen doen die niet te moeilijk zijn om te houden
ik zat te denken aan corybas (srry weet de naam niet helemaal goed) :-[ maar ik las hier ergens op het forum dat je beter niet vissen bij salamanders kan doen

DannyS

Helemaal geen andere dieren erbij is het beste. Het kan goed gaan, maar het is vragen om problemen.

kelvin457

bedankt dan doe ik maar beter geen andere beesten bij wel jammer maar de t. dobro is hhel leuk beest!

Robkeulers

Ik neem aan dat je met corybas Corydoras-soorten bedoelt.

Over vissen in het algemeen heb je al feedback gehad van Danny, dus het is eigenlijk wel duidelijk, maar toch even nog voor de zekerheid... Het vervelende van corydoras is dat ze een vinstekel hebben, daar blijven ze ook vaak mee aan je visnetje hangen. Op zich is dat nog niet zo'n probleem, maar ze blijven dus ook in de salamanderbek steken als hij/zij er naar hapt, hele slechte combi dus.

Als je trouwens ooit een bakje over hebt, de corydoras aeneus is een erg leuke vis, en relatief simpel te kweken, het is me zelfs ooit gelukt in een gezelschapsbakje!

Veel plezier met je dobrogicus joh!

kelvin457

bedankt!  heb nog een kleine bak staan en ik bedoelde inderdaad corydoras eaneus bij mij in het dorp verkopen ze die maar die zijn nog 2 cm groot en ze hebben zwart kleurig en albino , en had gelezen dat ze min per 6 moeten? maar dat wist ik niet zeker dus denk vraag het ff

nogmaals bedankt!

joost.v.wijk

Er zijn best combinaties van salamanders met vissen mogelijk. Guppen zijn daarvan een voorbeeld. Maar als je je zorgen gaat maken dat er af en toe een ten prooi valt, moet je het natuurlijk niet doen. Toch heb ik mijn groep met guppen onlangs verwijderd uit de bakken. De salamanders aten minder dan dat de gup zich voortplantte. Guppen staan bekend om de voerresten die ze opeten. In mijn geval aten ze ook het voer voor de salamanders op (omdat het er zoveel waren). Enkele guppen kan dus prima.
Jaren geleden heb ik chinese danio's geprobeerd bij C. orientalis. (ch. danio's kunnen nl tegen lagere temperaturen). Helaas waren deze visjes, met name 's nachts, te traag voor de salamanders.
De zebradanio (brachydanio rerio) en luipaarddanio (br. frankei) gingen altijd goed. Deze heb ik zelfs gekweekt in de bak waar ook de C. e. popei in zat.
Tegenwoordig heb ik in combinatie met salamanders alleen nog enkele vuurbuikpadjes en in het water garnalen (japonica's en cherry's). Deze eten o.a. algen en voedselresten. Salamanders krijgen ze niet te pakken.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Robkeulers

Hoe doe je dat met de vuurbuikpadjes, heb je een extreem grote bak of iets? bij het mixing species disasters topic van caudata.org klikkerdeklik! staan meerdere bombina en cynops combinaties die fout gaan. Vertel eens wat meer over die specifieke bak als je wil?

joost.v.wijk

De bak die ik onlangs heb laten maken is 150 x 50 x 55 cm. In deze bak zit een rotsachterwand (kunststof) die vrij ver naar voren komt. Dit is tevens het landgedeelte. Hierin zitten 4 volwassen popei met hun 11 jongen van vorig jaar (gaat dus ook goed). Hierbij zitten 4 jonge vuurbuikpadjes van 1,5-2,5 cm groot. De volwassen vuurbuikpadden (2) zitten bij de C. orientalis.
In mijn eerdere jaren had ik de combinatie ook al, en had ik bij de popei en de ensicauda, in beide aquaria een groep padden zitten. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Rowan Willemsen

Weet je wat ik me eigenlijk wel afvraag, hoe doen dieren het in de natuur, bedoel daar leven ze wel samen met talloze andere dieren.
Ik ben ook tegenstander van combi's dus ook ik raad het af, maar goed iemand enig ervaring met lezen of zien in de natuur hoe zoiets daar dan te werk gaat?
Ik snap ook wel dat ze daar meer ruimte hebben en elkaar makkelijker kunnen ontlopen maar ook daar komt het wel eens tot een ontmoeting tussen diersoorten.

joost.v.wijk

Heb ook wel foto's van de bak. Hoe kan ik die downloaden? Of uploaden whatever...


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

Combinatie's met verschillende salamanders zal ik ook niet doen. Als ik al een combinatie maak, dan zijn dat verschillende dieren die elkaar niet in de weg zitten


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Erwin Bakker

Ik heb nu net nakweek van chinese danios bij de C. e. popei. En er worden geen vissen vermist.