soorten samen?

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Roy

Beste forum leden,

Ik heb momenteel een nieuwe bak voor mijn salamanders gemaakt Triturus dobrogicus, heb veel schuilmogelijk heden gemaakt door middel van kienhout en planten etc. Ik wilde graag weten of er bij deze soort ook andere soorten gehouden kunnen worden bijvoorbeeld Cynops Orientalis, gaat dat  ??? of moeten deze apart in een andere bak gehouden worden?

Ben nog niet zo bekend in de salamander wereld, dus tips etc zijn altijd welkom.

Alvast bedankt voor de info

kevin

Ik zeg niks combineren ;)

Coen Deurloo

Absoluut niet aan te raden. lees ook even dit artikel op Caudata.org: Species Mixing Disasters

Qwertu

1 van de eerste regels: niet combineren  ;)

Andy W.

Well,

I also would not mix Dobrogicus with Cynops. But I do also mix. Only species that are close to each other. I keep for example Dobrogicus with Cristatus. Juvenile Cristatus with juvenile Carnifex and juvenile Marmoratus. That works. But only because they also could live together in nature. Dobrogicus and Cristatus for example.
If no one would keep species together, than please explain how "Triturus Blasii " can excist ?  ;)

But in your case, I would keep Dobrogicus and Cynops separate from each other. 

Greetings, Andy

Qwertu

Ja, je vindt ook vaak meerdere soorten in een vijver terug of zelfs in zoiets als een grote watertrog, maar zeker als je net begint zou ik me er niet te snel aan wagen. Maar dat kan ook aan mij liggen  ;)

Coen Deurloo

Het spreekt vanzelf dat in de natuur verschillende soorten samen leven. Toch blijft het niet aan te raden om ze te combineren. Dit om de genen zuiver te houden maar ook om stress te voorkomen. In de natuur zul je vast vijvers hebben waar grotere en kleinere soorten samen leven, denk aan L. vulgaris en T. cristatus. In een terrarium zou de vulgaris al snel gestressed raken van de veel grotere en dominante cristatus, en misschien zelfs opgegeten (Ook al spreekt het hier voor zich dat je deze beide soorten niet mag houden).

Roy

Dat is dus duidelijk, niet combineren.

bedankt voor de tips, ik heb nog 1 klein bakje over voor een mogelijke andere soort 

Gelukkig dit jaar verhuizen heb daar veeeel meer ruimte, dus kan ik meerder soorten houden ;D

Andy W.

Citaat van: Coen Deurloo op maart 21, 2007, 10:10:51 PM
In een terrarium zou de vulgaris al snel gestressed raken van de veel grotere en dominante cristatus, en misschien zelfs opgegeten (Ook al spreekt het hier voor zich dat je deze beide soorten niet mag houden).

Well you are right Coen. Never mix such species. As I´ve written, I just mix species which are similar in size and are from "one Family" (Cristatus / Dobrogicus for example).

Greetings, Andy

Wouter

Als eerste komt Cynops orientalis uit een compleet ander biotoop dan Triturus dobrogicus. Denk bijvoorbeeld alleen al aan temperatuur. Niet combineren dus inderdaad.

Andy, "Triturus blasii" is a natural hybrid between T. cristatus and T. marmoratus, and certainly not a species. This happens without any human interferance, in the centre of France. I've seen these hybrids in the wild. T. dobrogicus and T. cristatus do almost not overlap, where they do, they hybridise. If you keep adult T. cristatus and T. dobrogicus together, than you might get hybrid offspring which is totally useless, certainly for the hobby world. Keeping the juvenils together is of course possible.

Voor iedereen: T. blasii is alleen de hybride tussen T. cristatus en T. marmoratus in Frankrijk. Hybriden tussen andere soorten (zoals bv T. carnifex & T. marmoratus op herp.it, wat gezien hun verspreiding helemaal niet mogelijk is) kunnen dus gewoon niet T. blasii heten. Laat deze hybriden voor wat ze zijn, en ga niet zelf met de cristatus-superspecies lopen knutselen, aan hybriden heb je niets.


Andy W.

Citaat van: Wouter Beukema op april 01, 2007, 09:15:16 AM
Als eerste komt Cynops orientalis uit een compleet ander biotoop dan Triturus dobrogicus. Denk bijvoorbeeld alleen al aan temperatuur. Niet combineren dus inderdaad.

100 % right Wouter.

Citaat van: Wouter Beukema op april 01, 2007, 09:15:16 AM
Andy, "Triturus blasii" is a natural hybrid between T. cristatus and T. marmoratus, and certainly not a species. This happens without any human interferance, in the centre of France. I've seen these hybrids in the wild. T. dobrogicus and T. cristatus do almost not overlap, where they do, they hybridise. If you keep adult T. cristatus and T. dobrogicus together, than you might get hybrid offspring which is totally useless, certainly for the hobby world. Keeping the juvenils together is of course possible.

Well, I think you misunderstood me. I don´t mix (pair) Cristatus and Dobrogicus. I just keep them before and after breeding together. They don´t mix genus.
I already know what Blasii is  ;D But some people mix Cristatus females with Marmoratus males in their watertanks, and I think that´s not right!

Citaat van: Wouter Beukema op april 01, 2007, 09:15:16 AM
Voor iedereen: T. blasii is alleen de hybride tussen T. cristatus en T. marmoratus in Frankrijk. Hybriden tussen andere soorten (zoals bv T. carnifex & T. marmoratus op herp.it, wat gezien hun verspreiding helemaal niet mogelijk is) kunnen dus gewoon niet T. blasii heten. Laat deze hybriden voor wat ze zijn, en ga niet zelf met de cristatus-superspecies lopen knutselen, aan hybriden heb je niets.

Cristatus and Carnifex overlap in southern Bavaria and Austria. Carnifex and Dobrogicus in Romania, Dobrogicus and Karelinii in southern Hungary and parts of eastern Romania. Marmoratus overlaps with Pygmaeus in some parts of south-east Portugal and in France with Cristatus. S.s.salamandra overlaps with S.s.terrestris in middle and south Germany. In Nature there are a lot of overlappings.  ;) ;D

Greetings, Andy