nieuw op te starten aquarium voor axolotl.

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marielle

Voordelen en nadelen van zand en grove kiezels vind ik persoonlijk:

zand, voordeel dat het niet snel zorg voor verstoppingen. Met fijn grind heb je dit wel. Nadeel, het word snel vies.

grove kiezels, voordeel ze slikken het niet in, nadeel als je levend voer geeft en je gebruikt geen voerstrook of schaaltje/potje om het voer aan te bieden dan kruipt het door de kiezels naar de bodem.

Natuurlijk speelt ook mee wat je zelf het mooiste vind.

melanie471

We gebruiken een voederschaaltjes dus dat is verder geen probleem.

heeft er iemand ook nog iets van algeneters bij hun axo's? Zo ja, welke kunnen erbij? (slakken? of garnaaltjes?, of meervalletjes?) Wat doen jullie tegen algengroei?

Sinds 1 week hebben we een soort van olieachtige/eiwitachtige laag op het water. Weet iemand wat dat is en wat je er tegen kan doen?

alvast bedankt weer!

Marielle

tegen algengroei doe ik niet veel. Heb er draadalg inzitten wat wijst op een perfecte waterqualiteit. 1 keer in de week zoveel mogelijk algen weghalen en het water gewoon verversen is alles wat ik doe.

Met vissen heb ik geen goede ervaringen. Ze worden op gevreten. Met slakken en garnalen heb ik geen ervaringen, die heb ik niet in m'n bak zitten.

Die olie/eiwitachtige laag op het water kan ik helaas niks over zeggen.

Groeten!

melanie471

We hebben toch maar besloten voor speelzand te gaan. Bij het verversen van het water gebeurt het bij ons toch regelmatig dat er wat zand mee gaat. Moeten we het wel regelmatig bijvullen of zal ik er gewoon bij het afvullen een extra dikke laag zand doen?

het valt mij wel op dat onze axolotls erg veel eten! Ze krijgen afwisselen witte muggenlarven, rode muggenlarven en artemia. Wat geven jullie ze allemaal?

De bedoeling is om zodra we de bak opgestart hebben om er een aantal guppy's in te doen. Dit ivm met evt babygup als voedsel. Alleen heb ik ooke rgens gelezen (en gehoord) dat guppy's ook wel stukjes axolotl lusten.... Weet iemand of dat verstandig is?

Marielle

Zelf ben ik niet zo'n voorstander om vissen met salamander te combineren, maar ieder zijn eigen mening en die zal ik respecteren. Guppen worden idd gezien als voedsel, eigenlijk alles wat in de bek van een axolotl past. Wat wel eens voorkomt is dat guppen (en andere soorten) aan de kieuwen van de axo's gaan knabbelen. Dit groeit vanzelf weer aan door het grote regeneratievermogen* van axolotls, maar voorkomen is beter dan genezen.

Als je zand wil bijvullen terwijl je bak vol is, dan krijg je erg wazig water. Dit duurt een paar dagen voordat het weer helemaal verdwenen is. Verstandig is dus, om tijdens het inrichten hier rekening mee te houden. Gebruik een dikke laag (zo'n 5 cm) dan kun je hier je planten goed in vast zetten en hoef je geen zand bij te vullen.

Ik voer mijn axo's regenwormen als hoofdvoedsel zeg maar. 1 á 2 wormen per dag, per dier. Daarnaast krijgen ze (als het leverbaar is en ik voer over heb) rode muggenlarven of artemia. Ik voer alles levend, bij mij willen ze geen dood voer eten.


*) in staat zijn lichaamsdelen weer terug te laten groeien nadat deze zijn afgebeten etc.

melanie471

Nieuwe foto's!
Vorige week besloot ik, nadat alles klaar was om alvast de bak te vullen met water. ik was net daarmee klaar toen de bel ging : mijn plantjes! ik had een beetje haast en heb ze er even ingegooid en ben weggegaan.
De volgende dag had mijn vriend guppies meegenomen, volgens een bioloog op zijn werk zorgen de guppies voor de jusite bacteriegroei voor een aqua. Dit betekende dus dat we de plantjes zo snel mogelijk neer moesten zetten. zo gezegd, zo gedaan:


We hebben een paar dagen later de axo's over gedaan. Hun hechten niet zo erg veel waarde aan alles. (is mij verteld)

Kwibus en Dodo in hun schuilplekje met het etensbakje op de voorgrond


links Fred en rechts Dodo onze witte axo


Ze hebben buiten mij, mijn vriend en onze oudste zoon nog een hele grote fan, zodra een Axo of een gup langs het glas zwemt krijgen ze van voor het raam een grote aaaaai van onze jongste die speciaal om het goed te zien een stoeltje er mee naar toe neemt om op te klimmen


Ik weet dat axo's en guppen niet zo goed samen gaan. Axo's eten babyguppen. en de grotere guppen knabbelen aan de axo's. Wij hebben nu een stuk of 15 babietjes erin zitten en 2 redelijk volwassen vrouwtjes en 1 redelijk volwassen mannetje.


melanie471

Niemand commentaar/opmerkingen over de uiteindelijke bak?? Inmiddels zijn er nog 4 guppies over... 1 hele slimme dame en haar 3 babietjes!

Chris Schouten

Ik heb zelf geen ervaring met axolotl, dus commentaar geven laat ik liever aan de kenners over.

Het enige wat ik mis zijn goe schuilplaatsen waar ze echt geheel omsloten zijn.
Misschien kan je ook zon plaats maken met een hele kleine opening, waar alleen de guppen in kunnen.

Verder ziet het er goed uit. Filter is mooi beschut en valt niet op. Hoge planten zijn mooi.

Neem aan dat er een axxo kenner nog wel zou reageren. IIG succes met de bak.
Triturus marmoratus - 0.0.5

DannyS

Het ziet er prachtig uit, hoor :)
Zo op het oog genoeg schuilplaatsen.

Marielle

Goede schuilplaatsen kan je creeeren door dikke pvc-buizen (diameter 10 cm). Als je stukken van ongeveer 20 tot 30 cm erin plaats, zullen je axolotls hier dankbaar gebruik van maken. Deze (lelijke, maar praktische pvc-buizen) kan je weer wegwerken door er stenen, kienhout of planten op/tegenaan te plaatsen.

Tigra

#25
U kan ook kiezen voor:
Keramische (gebakken) buisjes
PE (beste keus onder kunststoffen naast de aquariumproducten)

Robbin

Hoi,

ik zou zelf gaan voor wat meer schuilplaatsen voor de axo's, dit kan door bovenstaande ideeën,
maar ook door gewoon wat meer hout of lagere planten met wat groter blad neer te zetten. :)
Ik hoop dat de plantjes die je nu hebt staan het overleven als de axo's groter worden..
Voorderest ziet de bak er echt heel mooi uit! ;D

melanie471

Dank jullie wel voor de tips en ideeen!
@robbin:
Hoe bedoel je dat de plantjes het overleven? Weet jij toevallig een aantal namen van grootbladerige plantjes? En zou een terracotta plantepot ook een goede schuilplaats zijn?

@tigra
gaan die geemailleerde buizen niet roesten na verloop van tijd

Maandag kwam mijn vriend van zijn werk met weer een aantal babiegupjes en 2 grote mannengup. Dit als verjaardagskadootjes voor mijn moeder. Mijn vriend opperde om ze even (tot vrijdag) bij de axo's te doen. Ik stond te koken en zei dat ie even moest wachten dat ik er zo aankwam. Tijdens het eten viel me op dat er wel heel veel babietjes inzwommen. Mijn vriend had ze dus alvast erbij gedaan zonder op mijn antwoord de wachten. Na het eten wilde ik even bij de mannengupjes kijken. Mijn vriend ging voor de bak zitten en zocht.... Dat gezicht.. om je te bescheuren.... Hij kon ze niet meer vinden. hij heeft de bak schoongemaakt, water ververst, maar de mannenguppen bleven weg. Na het schoonmaken zwom de slimme vrouwengup langs en het leek net alsof zij duidelijk wilde maken wie het sterkste geslacht was :P

(om misverstanden te voorkomen: het grappige aan heel dit verhaal vond ik het gezicht van mijn vriend. zo beteuterd. Ik rolde bijna over de grond van het lachen) Op zijn werk had ie met de grootste overtuiging duidelijk gemaakt dat onze axo's niet van die grote guppen eten) De 2 mannetjes guppen hebben er ongeveer een half uur ingezeten) De gupjes blijven  nog maar tot vrijdag. Dan gaan ze naar mijn moeder.


Marielle

Planten met grote bladeren zijn vooral de planten van het geslacht anubias. Kijk anders even op aquarium-planten.com Hier zijn foto's en de beschrijvingen van de planten te vinden.

Een terracotta plantenpot is een goede schuilplaats, je kan hier veel leuke dingen mee doen. Zorg wel dat ie groot genoeg is, zodat je axo's lekker weg kunnen kruipen.

Tja, van die guppies :P Alles wat in hun bek past en dan "toevallig" voorbij zwemt, is een lekker tussendoortje voor je axo!

Robbin

Ik weet dat mijn axolotls het erg leuk vonden om tussen de planten met fijn blad te gaan kruipen,
waardoor die planten helemaal kapot gingen. ::)
Zoals Marielle al zei, zijn anubiasplanten een mooie en sterke soort. Ook de echinodorusfamilie heeft mooie grote bladeren en die houden het tot nu toe ook uit bij m'n axo's. ;)
Succes ermee :)