nieuw op te starten aquarium voor axolotl.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

melanie471

Hoi,

Ik heb al een beetje rond zitten snuffelen op dit forum en vond er zeer veel info!
Ik heb een bak van 100 x 40 x 50. Daarin komen 2 axolotls. Als het goed is komen ze deze week.

Alleen mijn bak is nog niet zover. ik twijfel nog over de bodembedekking. Op het ene forum lees ik dat zand niet goed is, terwijl ik hier al een paar keer lees dat er speelzand (is dat gewoon kinderzandbakzand??) gebruikt wordt. Ze zouden zand en kiezels kleiner dan 2 (?) centimeter opeten...
Wie raad wat aan?

Om te zorgen dat de bak gelijk klaar is voor ze heb ik nitrivec aangeschaft. (op advies van een vriendin die een aquarium heeft) . Ik kan ook bij haar als ik zover ben een emmer aquariumwater komen halen en evt wat plantjes die al vol met de juiste bacterien zitten en een gedeelte van haar keramische buisjes uit haar filter.

Ik ben van plan om een eheim pomp aan te schaffen. Ik ben nu al in het bezit van een binnenfilter, die gevuld is met grove spons, bioballen, keramische pijpjes en filterwatten.

Ze zijn nu zo rond de 3 cm. Kan ik ze gelijk in die grote bak doen of is het verstandiger om ze in een kleinere bak te houden met een laagje water. (alleen heb ik voor die kleinere bak geen pomp) Ze eten nu watervlooien en kan me voorstellen dat ze die kunnen "kwijtraken"in zo'n grote bak.

Alvast bedankt voor jullie hulp...


groetjes Melanie

Morna

Voor bodembedekking kun je volgens mij 2 dingen doen:
- je neemt zand. Zand zal je axolotls niet snel beschadigen als ze het per ongeluk inslikken. Overigens heb ik die van mij zand ook regelmatig zien uitspugen.
- je neemt grof grind, echt grof, stenen, zodat ze het niet kunnen inslikken


Marielle

Persoonlijk vind ik het prettiger om jonge dieren eerst in een wat kleinere bak te houden. (nee, niet hutje mutje op elkaar, groepjes van maximaal 5 dieren) Zo kun je ze beter in de gaten houden. In een grote bak ben je dieren van 3 cm zo kwijt, vooral als er veel verstopplekken zijn. Dit is goed, maar er moet natuurlijk ook controle op de dieren zijn.

Helpen met voeren zou ik niet doen. Je zit dan telkens met je handen in de bak en in het wild worden ze ook niet geholpen. Gewoon voldoende en regelmatig voeren, dan is er niks aan de hand!

Marielle

Nu snap ik het niet helemaal meer. Kan aan mij liggen hoor, maar als je watervlooien voert, dan zwermen die de hele bak door, dus het voeren van watervlooien op een vaste voedselplaats is geen optie. Dat zou je kunnen doen als je rode muggenlarven etc voert. Dan zou je een voerstrook kunnen aanleggen en daar het voer in leggen. Bij watervlooien gaat dat echt niet werken.

Maar nu ontopic: Doe ze eerst in die kleine bak, voer ze daar voldoende watervlooien of artemia tot ze groter voedsel aankunnen. Als ze groter zijn (ik weet niet hoe oud ze zijn, maar ik hou meestal 6 tot 8 weken aan) dan kun je groter voedsel aanbieden zoals: rode muggenlarven of kleine regenwormen. Deze kun je wel op een vaste plek voeren, bijvoorbeeld in een voerstrook. Probeer wel gevarieerd te voeren!

melanie471

Bedankt voor jullie anwoorden.
Ze waren sneller gekomen dan wat de bedoeling was dus ik moest ze wel in een kleinere bak houden.
Ik schat dat ze momenteel een week of 4 zijn.
Eind deze week hoop ik het kastje waar het aquarium op komt te staan af te hebben, zodat ik hem dan eindelijk op kan starten.
Ik heb al een zak speelzand staan die ik ga gebruiken als bodembedekking. Moet ik ook nog een zak bodemvoeding (?) aanschaffen voor waterplantjes?

Marielle

Nee, hoeft niet perse. Als je kiest voor waterpest dan is het alleen maar geldverspilling. Waterpest groeit toch overal, dus een voedingsbodem is niet nodig.

Scouty13

Nee precies, en de meeste waterplanten halen hun benodigdheden toch wel uit het water, sterker nog ik ken er zelf geen die echt een speciale bodem nodig hebben... Mits er dieren in het water zitten dan voor de nodige 'onderwatermest' :p

melanie471

Mijn axelotls



Door tijdgebrek zijn we nu pas aan het kastje begonnen. Hij moet nu nog afgeverfd worden en de deurtjes moeten erin.
Omdat ze te groot werden voor de kleine bak, heb ik vandaag een superfish aqua 40 aangeschaft. De bedoeling is dat ze daar maar een maandje in blijven. Dat bakje gaat dan naar de slaapkamer van mijn zoon.
Ik hoop dat de grote bak eindelijk draait! Maar dat zal dan wel. Alle belangrijke dingen heb ik dan in huis!
(woohoo ik heb vandaag ook eindelijk mijn pomp gehaald!)


Marielle

Waarom is de bak zo blauw??? Gebruik je blauw licht??? Vind het er heel apart uitzien (mijn mening), gewoon licht staat veel natuurlijker.

melanie471

De bak die ik voor mijn zoontje aangeschaft heb, en momenteel dus gebruik voor de axelotl bevat inderdaad blauw en wit licht.
Het ziet er inderdaad apart uit. Ik weet ook nog niet wat ik er van moet vinden. Enerzijds staat het wel hip, maar inderdaad erg onnatuurlijk.
Ik weet ook niet of ik voor de bak andere verlichting aan kan schaffen (superfish aqua40). Maar ja, als het een beetje meezit zitten ze er maar een maandje in, dus dat kan dan nog wel.

Robbin

Ik had ook zo'n bakje staan en er zit UV licht in, geloof ik. Je kunt het balkje er ook gewoon uithalen als je 't niet mooi vind. En de bak verlichten met een lampje wat je ernaast zet. Heb eigenlijk nog nooit ergens van die tl balkjes te koop gezien. Het is wel goed voor je planten. ;)

melanie471

Woohoo, vandaag gaat de laatste laag zwarte verf op de deurtjes

en de eerste laag vernis op het kastje.


Als alles volgens de planning gaat starten wij maandag onze "grote" bak op  (ik denk dat het eerder woensdag gaat worden, ik bedenk me net dat we ook nog plantjes etc moeten aanschaffen)

Tussen het kastje en de bak heeft iemand me geadviseerd om een stuk zeil (vinyl) te plaatsen tegen de condens. gelukkig is mijn moeder een bewaarder en had ze nog een stuk liggen wat groot genoeg was op eronder te plaatsen. Nu nog even vragen of ze hem dan maandag mee kan nemen.

Weet iemand waar ik de rubbertjes voor de tl lampen kan halen? Toen ik ze aan het uittesten was, heb ik per ongeluk een paar rubbertjes laten smelten...

Mijn vriend en ik nog aan het bespreken wat wij als bodembedekking willen: grove kiezels of zand. Wat zijn de voordelen en nadelen van beide?

vandaag staat op het menu:



Joey Immers

ziet er goed uit !!

maar die met dat blauwe licht is dat een aqua 40 ??

die heeft namelijk ook blauw licht
Joey immers.

hypselotriton orientalis

melanie471

#13
jups dat  is idd eeen aqua40.
Die hebben we recent aangeschaft voor onze zoon, maar bij nader inzien bleek het eventjes handiger te zijn om onze axo's tijdelijk in huis te vesten tot hun uiteindelijke bak gereed was..Wat hopelijk volgende maand zo is... De axo's zaten eerst in een bekerglas, maar daar werden ze te groot voor.

Dan gaat de bak naar hem en gaan we een visbestand ervoor uitzoeken.

Rowan Willemsen

ik heb ook blauwe uv lampen middels tl en daardoor ziet het water ook altijd nog eens extra helder eruit.
Zat erbij toen in de bak kocht maar als ie stuk gaat koop ik normaal licht.