Morfende paramesotriton!!!

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

joost.v.wijk

Dat idee had ik ook al. Zien eten doet eten inderdaad


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Monique

Daar zit wat in... ik kijk het nog even aan maar ik dacht juist dat de groep te groot was en dat er een aantal dus niet genoeg kon eten en dat het stukje land waar ze op zitten te klein is. Dus niet eten door stress? Ziekte? Te eenzijdig voer, calciumgebrek?  Dus ik ga nu stap voor stap alle mogelijkheden af. Apart zetten, divers voer aanbieden, curver bedekking goed schoonhouden. Het verschil tussen de oudste dieren en deze dieren begint nu ook zo'n proportie aan te nemen dat ik ze misschien niet meer wil terugzetten bij de groep. Ik zal wel eens een foto plaatsen. Misschien moet ik er één of twee goed etende dieren bij zetten met een niet zo'n groot lengteverschil.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Kenny

Citaat van: Steven De Craene op februari 14, 2010, 11:23:27 AM
Heb je al fruitvlieglarfjes geprobeerd? Klein schaaltje met wat van die pap en de wormpjes kunnen er dan uitgehapt worden.

Dat werkte bij m'n niet etende Notophthalmus kleintjes heel erg goed vorig jaar. Ik voer ze sowieso al aan larven of juvenielen als afwisseling. Smakelijk... ;D

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Monique

Jee Kenny wat veel van die larfjes! ;D Maar ik ga het proberen!
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Steven DC

Citaat van: Kenny op februari 17, 2010, 06:35:39 PM
Citaat van: Steven De Craene op februari 14, 2010, 11:23:27 AM
Heb je al fruitvlieglarfjes geprobeerd? Klein schaaltje met wat van die pap en de wormpjes kunnen er dan uitgehapt worden.

Dat werkte bij m'n niet etende Notophthalmus kleintjes heel erg goed vorig jaar. Ik voer ze sowieso al aan larven of juvenielen als afwisseling. Smakelijk... ;D



Ik gaf ze ook aan de L. italicus juvenielen. Werden heel goed gegeten!

joost.v.wijk

Ziet er inderdaad verrukkelijk uit. Zeker 3 sterren waard  :P


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

naeff002

geven je die larven dan met papje en al, of moet je wel een beetje de larven eruit vissen.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Monique

Nog even een foto om het verschil duidelijk te maken: het grootste dier eet: buffalo, tubifex, muggenlarf, nutrigrub, fruitvliegjes en regenwormen. De onderste eet weinig tot niets.
Zie ook het kleurverschil. Ik weet niet of het nou toeval is maar alle niet eters zijn licht van kleur.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Steven DC

Citaat van: naeff002 op februari 17, 2010, 07:43:24 PM
geven je die larven dan met papje en al, of moet je wel een beetje de larven eruit vissen.

Ik gaf wat papje op een schaaltje. De salamanders pikken de larven eruit. Ook legde ik soms een stukje banaan op een schaaltje en dan fruitvliegen erop. De fruitvliegen leggen zeer snel eieren waardoor het stukje banaan begint te krioelen van de larven. Het papje eventueel spoelen door een fijnmazig netje lijkt me ook wel te doen.

naeff002

goed, dat is wel even handig om te weten
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Monique

#100
De grootste paramesotritons hebben sinds kort ook voor het eerst krekels gegeten. Op de krekels wordt echt gejaagd, grappig om te zien. Bij de kleintjes gaat de voorkeur nog uit naar wormachtig voer. Binnenkort komen de enchytreen binnen en ga ik dat ook eens proberen op te kweken en te voeren. De "achterblijvers" blijven nog steeds achter. Maar er lijkt wat meer leven in te komen en ze eten iets meer. Ook richt ik een tweede bak in en zo hebben ze flink de ruimte om uit te groeien. Nog twee jaar geduld hebben, en dan wordt het pas wat richting volwassenheid. Pffft, kwestie van een lange adem ;D

Update Sinds gisteren (16-04) eten de grootste juvenielen ook wax worms. Erg goed zelfs, was er bij de nutrigrub nog enige twijfel, de waxworms worden verslonden.  Wat goed uitkomt want er waren geen krekels en buffalo's meer bij de winkel en de tubifex was deze week niet uitgeleverd. Enchytreen staan op kweek maar dat wordt volgens mij niets.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

De para's gaan goed. Ze groeien aardig. Het grotere voer wordt nu geprefereerd boven het kleinere voer. Muggenlarven worden bijna niet gegeten. Maar de tubifex nog wel ,waarschijnlijk ruikt dat toch nog zo lekker (bleegh) dat ze dat niet kunnen weerstaan. Wasmot larven zijn favoriet maar die geef ik met mate anders worden het al snel kroketten op pootjes heb ik gemerkt. Regenwormen krijgen ze ook maar van de grotere zijn ze nog wat bang. Van de krekels krijgen ze nu een grotere maat.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

De grootste para's zijn nu rond de 13 cm. Heeft iemand enig idee wanneer deze dieren terugkeren naar de waterfase? Heeft dat te maken met de leeftijd of met de grootte van het dier? Ze mijden het water nog wel,  Als ik trouwens kijk naar de care sheet dan staat daar vermeld dat ze zelden groter worden dan 14 cm. Dat is dan wel apart, want de ouderdieren waren volgens mij eerder tegen de 18-20 cm.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Harry

Je zou hetzelfde kunnen doen als ik met laoensis heb gedaan. Je maakt een bak met in het midden een landdeel van fijn aquariumzand en links en rechts 5 cm water. Gebruik kraanwater met een halve theelepel zout erin. Via een klein pompje laat je het water van het linker deel aanzuigen en in het rechter waterdeel uitlopen. Ze blijven dan een continue vochtig landdeel houden met een hoge vochtigheidsgraad en gaan op den duur het water in. Voordeel is dat je ook een goede filtering hebt en de bak niet vaak hoeft te verschonen. Gaan de dieren niet het water in dan kun je langzaam het waterpeil opvoeren. Op den duur worden ze aquatiel. Zorg wel voor watertemperaturen van minimaal 20 graden.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Monique

Harry, dank je wel. Ik maak nog een bak erbij want ze groeien uit hun huidige bak. Eigenlijk zitten ze al in deze opzet alleen, heb ik aan één kant water. Wat voor pompje gebruik je hiervoor? Ik kan hier alleen pompjes vinden voor in het water met een uitsproeibuisje.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu