Morfende paramesotriton!!!

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

StijnH

Die fruitvliegjes zitten in een bakje, als je dat bakje in de hoek van de bak zet, kruipen ze wel door de bak heen. misschien kun je een stukje fruit neerleggen, dat ze makkelijk te vinden zijn voor ze.

en enchientreen zijn ook goed voedsel.

Heb je al meer morph's?

p.s. dit is de laatste dag dat ik internet heb. :( dus kan de komende berichten niet meer lezen, maar komende vrijdag heb ik weer internet :)

Groeten, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Monique

Ik heb nog niet meer morphs alhoewel sommigen er wel "tegenaan" zitten volgens mij. Ze hangen heel relaxt boven in de waterplanten maar hebben nog kieuwen. De larven eten trouwens ontzettend goed, hele kluiten tubifex gaan erdoor. Tja ze zullen dat spekvet wel nodig hebben voor het morphen.
Het eerste morfje heeft op 1 mm afstand een kluit tubifex, de fruitvliegjes lopen over hem heen en hij staat zowat met zijn pootjes in de springstaartjes  ;D. Hij draaide een keer zijn kopje ernaar toe maar eten ho maar. Vanavond nog maar even vers voer erbij. En helemaal off topic natuurlijk maar ik vind het gewoon schattig zo'n ieniemienie salamander.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

petro pees

Als het zo is als jij zegt zal ik maar beginnen om je geen zorgen te maken,binnen afzienbare tijd kun je vaststellen dat er gegeten wordt,(hoeft beslist nietzichtbaar eten te zijn)
Jammer dat hij in zijn uppie zit nog,het spreekwoord "zien eten doet eten"geldt zeker voor juvenielen.
Petro
Tylototriton Shanjing

Rowan Willemsen

afgelopen vrijdag ben ik bij Mo geweest om daar wat larven van haar over te nemen.
heb er nu 33 volgens mij ??? ( had ze geteld maar ff vergeten ) die in verschillende stadia's verkeren.
ze eten erg goed en zijn ook iets groter en ouder dan de larven die ik heb van de cynops en kaiseri.

ik heb trouwens alle grotere en kleinere bij elkaar gezet omdat ik van Mo had begrepen dat ze af en toe erg aggresief naar elkaar toe zijn.
zelf nog niet concreet kunnen vaststellen maar er word toch wel echt gedrongen als er eten is.

goed afgelopen vrijdag dus daar geweest, erg leuk onderkomen trouwens voor als ze wat groter zijn.
jammer dat we het morfje niet konden vinden, maar wel goed te horen ( kreeg al direct na 10 min. een sms dat je hem al weer gevonden had ) dat je hem dus nu wel in de gaten kunt houden.

ik zal ze goed verzorgen, en heb ze op dit moment in dezelfde curvebakken zitten als de cynops: 10 cm hoog, 20 breed en 40 lang.
eventuele bijzonderheden zal ik uiteraard melden!

Monique

Hee wat leuk Rowan dat het goed gaat met de larfjes! Ja, ze eten hier trouwens ook nog steeds erg goed, echt bolle buiken en af en toe wordt er ook naar de pootjes en het lijf van de buurman gehapt.
Ben benieuwd wanneer jij het eerste morfje hebt!
Van het morfje nog steeds niet kunnen constateren dat hij/zij eet. Het beestje is ook erg rustig, of moet natuurlijk 's nachts volledig uit zijn paasei gaan als ik lig te slapen ;D. Maar lijkt iets groter.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

#20
En nu morf nummer twee. Wat een verschil met nummer 1! Deze zat klaar om uit de kweekbak te ontsnappen was omhoog gekropen tegen de wand. In de landfase bak gezet. Deze is trouwens semi aquatiel er is dus ook een gedeelte water. Nummer 2 plakte ook hier al snel tegen het raam en maakte jacht op een fruitvliegje. Ik denk dat nr 1 te snel gemorft is, is een stuk kleiner, minder actief, pootjes zijn minder goed ontwikkeld en ik heb hem nog niet zien eten en krijg de indruk dat hij het niet gaat halen. Jammer, maar ik had al gelezen dat het morfen niet altijd vlekkeloos verloopt......
update: nr 2 zie ik ook niet meer eten. nr 2 ontwikkeld wel al de karakteritieke richel op zijn rug. Er zijn meerdere larven nu die tegen het morfen aan zitten. Ze worden flink en dik en de kieuwen zijn niet of nauwelijks meer te zien.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

De stand is nu: 6 gemorfde larven, en de rest zit nu ook in de defintieve bak. Deze heeft ook een water gedeelte. Reden: ze zitten tegen het morfen aan en toen ik ze overzette kropen er gelijk een paar het land op. Weer een tissue vol muggelarven neergelegd. De springstaartjes en de fruitvliegjes bewonen de bak. De fruitvliegjes hebben larven gelegd in een schaaltje peer, ook in de bak en binnenkort verwacht ik dus hele jonge fruitvliegjes.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Rowan Willemsen

bij mij zitten er nu ook een stuk of 4 op land, nog wel als larve, maar verwacht dat ze er niet lang keer over doen.
Voor de niet oplettende lezer van dit forum, ik heb er 33 overgenomen van momo.
Deze onderverdeed in 3 bakken op grootte en dus de grootste klimmen er al wat op land.

Ze eten overigens muggenlarven en dat doen ze in volle overtuiging zodra er wat in komt is het aanvallen geblazen!
Zal er over berichten als het bij mij ook zover is!

Rowan Willemsen

jaja controleer elke dag en vandaag zat ie er:
Men eerste morf.
Meteen inderdaad verandering van de kop, zit op land en draagt geen kieuwen meer.
Blij blij!


Monique

Leuk Rowan! Gefeliciteerd! En wat zijn ze klein he? Hier nu een stuk of 10. Ze zitten met zijn allen bij elkaar. Ogenschijnlijk zit er weinig beweging in maar 's nachts gaan ze uit eten denk ik want 's ochtends zitten ze allemaal op andere plekken. Ook een aantal frequente raamklevers. De tekening op de buik is ook vrij goed te zien al. En inderdaad elke ochtend kijken naar nieuwe morfjes. Soms zit er eentje op drijvend kurkschors en ik heb er twee van mijn pompje afgeplukt. Ik moet alleen erg wennen aan het veranderde eetgedrag. De larven slokken alles op wat maar beweegt maar van de morfjes heb ik er maar één echt een keer zien eten en ze vallen niet echt aan moet ik zeggen. Maar wat is het leuk om ze zo te zien veranderen.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Rowan Willemsen

het is bij mij zoals jij ook zei niet de grootste van het stel dus ziet er nog heel klein uit.
Terwijl andere die grote zijn nog tot larf behoren.
Maar dat het gewoon in een dag gebeurt dat vind ik nog het meest wonderbaarlijke!
Ineens die kop ook zo anders, dit doet me dan echt aan tekenfilms denken waarbij dan zon figuur zich gaat ontpoppen tot iets anders, wat voor een gevoel zou zon sala daar dan bij hebben echt heel appart.

Monique

En jawel een morf heeft muggenlarven gegeten van de voerpincet! Gelijk  draaiden de morfen in de buurt ook de kopjes om, om te kijken wat er gebeurde, dus ik heb goede hoop! En er zitten toch ook wel een paar flinke morfjes bij met dikke buiken. Ik heb ze nog niet echt een fruitvliegje zien eten. Het lijkt er op dat de sala's deze juist mijden. Het aantal staat nu op 12 morfjes!
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

15 morphen nu en één is aan het vervellen. Had het niet in de gaten, dacht eerst dat er een aangevreten was of aarde op zich had maar het was zijn vel wat ik eraf  probeerde te vegen  :o Arm dier. Ze zien er goed uit, niet mager. Groeien wel heel langzaam. Ik hoop dat ik bij de morfjes en de juvenielen net zo weinig sterfte heb als bij de larven. De larven die nog in het water zitten doen het nog goed.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

Nu enkele weken na de eerst morf zijn de dieren volgens mij redelijk aangepast aan hun nieuwe habitat.
Was er eerst geen tot weinig reactie als ik de klep opende of de stukken schors optilde om te kijken of alles nog oke was, nu draaien kopjes mijn kant op, zijn ze alert en reageren. Eten wordt gegeten, de huid gaat veranderen en ze groeien. Ze kruipen in kluitjes bij elkaar, leuk om te zien, een kluwen sala's. Ik ben erg blij met mijn mooie paramesotritons!
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Steven DC

Leuk om te horen dat het goed gaat! Fotootjes zouden natuurlijk ook leuk zijn ;D