Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Enchytreeën

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roel

Gisteren heb ik op de aquariumvereniging een startportie enchytreeën gekregen. De persoon waarvan ik ze gekregen heb voert ze met havermout.
Ik kan mij herinneren dat ze ook gekweekt konden worden op bruin brood afgedekt met een glasplaatje zodat ze daarvanaf te halen zijn.
Ik heb wel begrepen dat het behoorlijk vet rijke wormpjes zijn dus neem ik aan met mate voeren?
Is er een ideale kweektemp.?
Wie heeft er nog meer ervaringen met dit soort voedseldieren?

Gr Roel

Coen Deurloo

Ik kweek al een jaar of 2 enchytreeën, erg eenvoudige diertjes. Ik heb een grote plastic bak (goedkoop bij de hema, blokker of xenos) gekocht, origineel als wormenkweek maar ik gebruik het voornamelijk als kweekbak voor de enchytreeën, al leven ze prima samen. In deze bak doe je bijvoorbeeld turfgrond, en zorg je ervoor dat het geheel vochtig blijft, maar niet doorweekt. In de bodem heb ik een aantal gaatjes geboord voor overtollig water. Ik heb de bak eigenlijk altijd buiten staan, behalve nu omdat het nog wel eens wil vriezen en de kweek ook erg langzaam gaat. In de regel moet je ervoor zorgen dat het niet veel warmer wordt dan 15 graden. Ik begraaf zo af en toe een natte witte of bruine boterham in de grond, en na een dag of 2 bestaat die boterham vrijwel alleen nog maar uit klonten enchytreeën. Deze doe je in een bakje, en dan spoel je dat een keer of 10 met water, net zolang tot alle rotzooi eruit gespoeld is en je alleen nog maar de wormen en grof vuil over houd. Het geheel doe ik in een tubifex zeef (voorbeeld hier: http://www.heems.nl/arob0312.htm) zodat ik het vuil later weer eenvoudig uit de zeef kan halen. Dat met dat glasplaatje moet ik misschien ook eens gaan proberen...

Enchytreeën zijn inderdaad erg vet, en moet je zeker niet als hoofdvoedsel gebruiken.

Kenny

Bij mij staan ze op 15graden, ik heb ze in een plastick ijsbakje, aarde erin, broodsnee in melk of karnemelk doordrinkt, terug een beetje aarde erop (anders gaat het brood vliegensvlug schimmelen) en afgesloten met een glazen plaat.
Glasplaatje op het brood is naar het schijnt makkelijker om ze te collecteren, moet enkel nog een glasstuk maken die in m'n ijsbakje past...

Maar eu...kweken als gek  :D en idd vrij vettig
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Roel

Kenny & Coen,

Alvast bedankt voor de tips, ga zeker proberen om de kweek wat groter op te zetten.
Afwisseling van voeding is nooit verkeerd.
Ik heb in ieder geval de beschikking over tempex boxen welke ik hiervoor mogelijk kan gebruiken, of is hierin ventilatie een probleem?

Kenny

Lijkt me niet, ik heb een glazen plaat over de bak dus geen ventilatie en die kweek gaat nog altijd zeer hard  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Roel

OK ga de kweek vanavond verder opzetten.
Gezien de temperaturen die jullie opgeven kan het mooi bij mij in de schuur gebeuren.
Zal moeder de vrouw ook wel blij mee zijn.

Sergé Bogaerts

Ik voer ze me geweekte kippenlegkorrels; voordeel daar zit veel meer aan kalk en mineralen in. Ik weet natuurlijk niet of het allemaal in de wormen komt, maar de kans is groter dan met boterhammen.
Bij te hoge temperaturen (boven 20) kun je infecties krijgen met kleine zwarte vliegjes, die op de wormen parasiteren. Bij te lage temperaturen (onder 5) stopt de kweek. 10-15 graden is perfect.