Dwergklauwkikkers samen met salamanders?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gaby

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb een vraag.

Ik heb o.a. een 50x30x30 aquarium waar ik nu 3 dwergklauwkikkers (h.boettgeri) en wat visjes (koppeltje pauwoogjes en 3 ringband snoekjes) in heb zitten.
Nu lijkt het me leuk om er wat salamanders bij te houden.
Wie kan mijn vertellen welke salamanders ik kan houden in deze bak?

Groetjes, Gaby

Gerrit Krips

Gaby, het antwoord kan kort zijn: nooit andere dieren met salamanders combineren. De stress die salamanders (in hun beperkte ruimte) krijgen, leidt altijd tot problemen.

Apocalyptica139

Heel makkelijk antwoord: Geen.

Salamanders moeten koel zitten en salamanders moeten per soort alleen gebhuisvest worden, dus geen kikkers erbij, geen vissen erbij, niets erbij. Dat levert alleen maar gestresste en dode salamanders op.

Gaby

Ok, da wist ik helemaal niet... :o
Ik heb namelijk wel eens gehoord dat mensen kikkers en salamanders samen on 1 bak hadden.
Dan ga ik iets anders bedenken.
Misschien dat ik de visjes en kikkers in een ander aquarium kan huizen.

Bedankt voor de info!

Roy van Grunsven

Bedoel je met Pauwoogjes Astronotus ocellatus? Die kunnen ook niet met de andere soorten.
Worden veel te groot (30 centimeter) en kunnen dus op termijn ook niet in die bak.

Als je Tateurndina ocellicauda bedoelt, die wordt maar 4 centimeter.


Roy van Grunsven

Het wordt ook vaak gedaan. Ik lees ook vaak dat het erg goed gaat. Maar vaak zitten ze dan net bij elkaar en blijkt een maand later dat alle salamanders dood zijn (te warm) alle vissen opgegeten, of kikkers opgegeten en salamanders dood (giftige kikkers).

Gaby

Ik heb de kleintjes de Tateurndina ocellicauda.

Ik had een beetje het idee dat bijv. een Chinese Roodbuik Salamander wel samen kon met kikkertjes, omdat ze beide uit tropische wateren komen.
Maar blijkbaar heb ik dat verkeerd ingeschat..  ;)

Gerrit Krips

De informatie van Roy lijkt me redelijk afdoende, maar kijk toch ook nog even bij de caresheets. Daar vind je zeker nog wat nuttige tips. Succes!