Voortgang kweek Lissotriton italicus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo


Kenny

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Coen Deurloo

Vanochtend zag ik dat de eerste eitjes uitgekomen zijn in de bak met water op kamertemperatuur (19-20 graden). De larfjes zijn verschrikkelijk klein, gelukkig heb ik microaaltjes. Momenteel leven de larfjes nog op hun dooier.

Robkeulers

Geweldig Coen!

Ik vind het altijd erg leuk om dergelijke kweekresultaten online te kunnen volgen, top!

Hoeveel larfjes heb je?

Jari B


Robkeulers

Ik vrees dat de larfjes wel erg klein zijn om te fotograferen. Maarre Coen, bij deze ben je uitgedaagd ;)

Coen Deurloo

#36
Ik heb echt geen idee hoeveel eitjes er al uitgekomen zijn, zo klein zijn ze. Ze zitten in een voor hun grootte vrij ruime curverbak (ongeveer 30 cm breed) met een hoop waterpest. Hier zitten ze ergens tussen. Ik heb 1 uitgekomen larfje gezien en 1 eitje dat op uitkomen staat. De andere eitjes en larfjes zitten ergens tussen de waterpest wirwar en zijn vanuit mijn 'point of view' onzichtbaar. Deze 'lading' eitjes komen allemaal uit ongeveer dezelfde periode dus ik neem aan dat er meer uitgekomen zijn. Ik vermoed dat de larfjes in het waterpest blijven hangen i.p.v. op de bodem, tot ze hun dooier op hebben. Ik kan proberen foto's te maken, maar dat was al bijna onmogelijk met de H. scutatum larfjes, en deze zijn nog eens de helft kleiner heb ik het idee...

Update: ik heb voorzichtig het waterpest wat door de war gehaald en ik zag ongeveer 3 larfjes. Opvallend is dat ze met een soort boog weer terug het waterpest in zwemmen. 1 bleef op de bodem liggen. Ze zien er nog precies uit als de andere Triturus soorten in, alleen dan kleiner.

Harry

Hoi Coen spreid je goed risico?  Het opkweken in de plastic bakjes is best moeilijk omdat de larven zo klein zijn.
Ik adviseer je ook een aantal larven op te kweken in een reeds draaiend aquarium (met pomp en nylonkous eroverheen) en dan sporadisch kleine beetjes tubifex voeren) en dan de ouderdieren overzetten in een nieuwe bak. Ook dat is weer goed voor de ouderdieren, want dat stimuleert vaak weer tot paring

In de bak zelf worden er altijd sowieso een aan tal groot. Daar zijn goede ervaringen mee
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Naar mijn weten is de soort behoorlijk kannibalistisch, en als ik zie hoeveel eitjes er al opgegeten zijn, lijkt opkweken in de bak met ouderdieren geen goed plan. Ik heb momenteel geen draaiende bak leeg en klaar voor gebruik.

Harry

ik bedoel ook zonder ouderdieren erbij!!
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Citaat van: Harry Dresens op januari 18, 2009, 06:43:10 PM
ik bedoel ook zonder ouderdieren erbij!!


Misschien kan ik de ouderdieren inderdaad overzetten zodra ze uitgekweekt zijn, maar ik wil deze bak eigenlijk gaan gebruiken voor een kweekpoging met de N. kaiseri's zodra de L. italicus groep uitgelegd is.

Jef Janssens

#41
ik had vorig jaar ook veel problemen om de N. viridescens door hun eerste levensweken te krijgen.
deze larven zijn bij uitkomst ook enorm klein.dit heb ik opgelost door wat "rottende" bladeren in hun aquarium te doen(infusoria).ik heb namelijk altijd een ton met bladafval en water in de tuin staan,in dit water heb ik ook watervlooien zitten.dit is ideaal om een opkweekbakje op te starten.gewoon kraanwater
en een handvol bladeren erin gooien,je kunt er direct de larven bijdoen en na een dag of 4 ent je het water met watervlooien(deze leven van het bladafval).doordat deze watervlooien gaan kweken in aquarium of bakje
heb je altijd de kleinste watervlooien.deze methode heeft enorm goed gewerkt voor me,ze zorgde ervoor dat ik geen uitval meer had bij de larven.
gr. jef

Coen Deurloo

Bedankt voor de tip Jef! Ik had toevallig een aquarium buiten staan waarin ik watervlooien kweekte, hier zit zand in en behoorlijk wat bladeren. Deze heb ik tijdens de vorst naar binnen gehaald en tot mijn verbazing zag ik dat er nog enorm veel watervlooien in zaten. Uit deze bak zal ik wat bladeren vissen en in de bak doen.

Harry

Hoi Coen, ik kan nergens meer terugvinden hoe het met je italicus gaat. Is dit topic weg?

Ik hoor er niets meer over.

Hoe gaat het ermee? Ben vooral benieuwd of de koud weggezette eitjes inmiddels ook uit zijn?

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

#44
Citaat van: Harry Dresens op februari 06, 2009, 01:33:31 PM
Hoi Coen, ik kan nergens meer terugvinden hoe het met je italicus gaat. Is dit topic weg?

Ik hoor er niets meer over.

Hoe gaat het ermee? Ben vooral benieuwd of de koud weggezette eitjes inmiddels ook uit zijn?



Ik heb even je topic samengevoegd met het bestaande topic, dat nog gewoon staat waar het altijd stond ;)

Met de larven op kamertemperatuur gaat het goed, ze groeien langzaam maar gestaag en eten nog steeds microaaltjes. Zodra ik weer tubifex kan krijgen ga ik daar op over, al zijn de larven daar misschien nog iets te klein voor. De larven op koude temperatuur komen denk ik over een week of misschien 2 weken uit. Ik vis nog steeds af en toe nieuwe eitjes uit de bak. De eitjes worden overigens gretig door de ouderdieren gegeten dus moeten snel verwijderd worden.