Voortgang kweek Lissotriton italicus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Vanochtend vond ik dit exemplaar, die tegen de wand naar boven aan het klimmen was. Let ook op de verdikte cloaca, een goed teken!


Robkeulers

Die's er klaar voor als je het mij vraagt...

Kenny

Zou geweldig nieuws zijn natuurlijk  ;D knappe beestjes zijn het toch he.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Harry

zou leuk zijn als na 6 jaar weer eindelijk iemand italicus nakweek krijgt. Begin maar vast met opstarten van een goed draaiende bak en klein voedsel te verzamelen. Hier zouden microaaltjes wel eens een goede uitkomst kunnen bieden in de eerste fase. succes
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Citaat van: Harry Dresens op december 12, 2008, 06:34:57 AM
zou leuk zijn als na 6 jaar weer eindelijk iemand italicus nakweek krijgt. Begin maar vast met opstarten van een goed draaiende bak en klein voedsel te verzamelen. Hier zouden microaaltjes wel eens een goede uitkomst kunnen bieden in de eerste fase. succes


Goed plan...ik ga maar vast mijn oude Axolotl bak opstarten. Ik ben niet aanwezig op de beurs in Houten helaas, maar een vriend van me gaat wel, misschien kan hij wat microaaltjes bij jou halen?

Coen Deurloo

Ik heb de de L. italicus groep verplaatst naar het aqua-terrarium. In de bak heb ik zand als substraat, wat waterplanten en gatenstenen op elkaar gestapeld zodat er zich een eilandje vormt, waar ik ook nog wat stukken hout en mos heb geplaatst. 3 dieren waarvan 2 mannetjes en 1 vrouwtje zaten vrijwel meteen in het water, 2 kleinere dieren blijven vooralsnog nog op het land. Als deze binnen 1 a 2 weken niet in het water zitten verplaats ik deze terug naar de land bak om het monitoren en voeren te vereenvoudigen.








Harry

mooie inrichting a la Harry!!
De dieren zien er super uit.
Let op de temperatuur niet te warm anders bouwen de vrouwtjes geen eieren op. !!! Hoe warm is het??
Eventuele koudwaterverversingen kunnen het baltsen bevorderen

En nu maar hopen dat het lukt. Mij is het nooit gelukt omdat mijn vrouwtjes geen eierstokken hadden (nadat ze dood waren gegaan hebben we ze destijds opengesneden om te kijken wat de oorzaak was.)
Ik had destijds een super groep en baltsende mannetjes maar nooit eieren

succes!!
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

#7
Vanochtend heb ik nog even gekeken, en wat ik al hoopte is uitgekomen: de dieren zijn aan het baltsen. Ik heb snel nog even wat foto's gemaakt, wat vrij moeilijk is als je haast hebt en de diertjes zo klein zijn als de L. italicus, maar toch!



In de achtergrond kun je nog een mannetje zien...deze was ook met zijn staart aan het waaieren, niet echt gericht naar het vrouwtje...apart!

P.s: Harry, de temp is 8-15 graden in mijn salamanderkamer, dit komt overeen met de geadviseerde temperatuur in een artikel van Lacerta over de L. italicus. Wel vond er alleen eiafzet plaats als de temp. hoger was dan 10 graden, maar bij mij koelt het alleen 's nachts af onder de 10 graden, en dan nog niet altijd...

Harry

Dat gaat de goede kant op. Heb je ook al de vrouwtjes zien staartzwaaien? dat is apart bij deze soort. Je ziet het heel vaak.
Temperaturen zijn supen en wacht maar gewoon af wat het weer en de temp nu gaan doen. Als het wat warmer boven de 12 wordt, zul je wel meer eieren krijgen

suc6
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Ik heb nog geen tijd gehad om ze uitvoerig te bestuderen in het water. Van het staartzwaaien van het vrouwtje heb ik nog niet gehoord, ik ben benieuwd wat voor functie dit heeft?

Coen Deurloo

Mijn kerstkadootje is net op tijd: eitjes van de Lissotriton italicus!

Zoek het eitje:


Een mannetje:


Een vrouwtje:



Denk maar niet dat het vrouwtje nu rust heeft...:

Kenny

 ;D mini-eitjes
Echt leuke kerstcadeautjes bij jou...ik moet het stellen met douchegel en sokken  :D
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Robkeulers

Leuk zeg Coen!

hou ons maar een beetje geinformeerd, die kleine bruine beestjes blijken toch behoorlijk leuk te zijn!

Harry

super!!!! eindelijk weer iemand die ze gaat vermenigvildigen. Ze zullen wel bevrucht zijn.
Zet je eitjes niet te koud weg. Het liefst onder een lamp
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Ik heb geen info kunnen vinden hoe lang het leggen meestal doorgaat, of hoe lang de ontwikkeling van het eitjes duurt tot uitkomst...maar ik zal het in de gaten houden, ik laat de planten nog even zitten want volgens mij zijn er nog niet veel eitjes. De eitjes zijn sowieso bijzonder klein en dus moeilijk te zien...tot dusverre wordt de valisneria compleet genegeerd en alleen het waterpest gebruikt, wat ook wel logisch is voor deze kleine soort.

Hopelijk zijn ze bevrucht inderdaad, al denk ik dat dat wel goed komt met in ieder geval 2 paarlustige mannetjes. Ik heb wel al 1 onbevrucht eitje gezien. Ik voer de dieren in het water kleine regenwormpjes, enchytreeen en ik ga binnenkort wat tubifex halen. Voor de larfjes heb ik in ieder geval een microwormpjes kweek gaande, deze worden al gretig gegeten door een paar net uitgekomen Cynops ensicauda popei larfjes.