Kennismaking en...vragen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

dag allemaal,

ik ben bezig met een oriëntatie om salamanders te gaan houden

ik heb twee aquaria van 100x40x40 die ik wil gebruiken voor aquatiele salamanders

zit wel met een aantal vragen:

- welke soort(en) best mee te starten, ik wil de soorten overdag kunnen zien en er ook mee kweken
- hoe kom ik aan soorten (liefst omgeving Bergen op Zoom/West Brabant) ?
- kan ik Bombina orientalis erbij houden (heeft iemand die ?)
- hoe vaak voer je salamanders ?

t's aardig wat en op internet en in boeken vindt je wel het een en ander, maar hoor/lees ook graag van jullie

alvast bedankt, groeten, Edwin



Robkeulers

Heej Edwin!

welkom op het forum.

Er zijn gevallen bekend van het mixen van diersoorten, maar ik raad het je met klem af, zelfs het mixen van salamandersoorten is geen goed plan. ALs je hier meer van wel weten moet je even op caudata.og zoeken naar 'mixing species disaster', dat is wel ff heftig wat je daar ziet.

Er zijn verschillende leuke beginnerssoorten. Ik ga er vanuit dat je nakweekdieren wil die gekweekt zijn bij een liefhebber.

leuke beginnerssoorten die momenteel bij éen of meerdere kwekers beschikbaar zijn, die niet al te moeilij te kweken zijn:

Axolotl
cynops orientalis
cynops ensicauda popei
pleurodeles waltl
triturus dobrogicus

van de meeste soorten zijn ook caresheets te vinden via de homepage. Succes ermee!


Robkeulers

ik zie net dat je nogg meer vragen gepost had, ik gaf dus een onvolledig antwoord, sorry

de frequentie van voeren hangt af van de soort en leeftijd van de salamander, evenals de omgevingstemperatuur. Zo moet je larven dagelijks voeren, ze moeten een continue voorraad hebben.  Volwassen dieren moet je enkele keren per week voeren. Omdat het koudbloedige dieren zijn hoef je ze niet op een vast moment te voeren, er kant best wel eens een dagje tussen zitten, als ze goed doorvoed zijn is dat geen probleem.

Op max. een uur rijafstand zitten veel salamnderkwekers. In België en Brabant zit een concentratie van salamanderkwekers, daar heb je mooi geluk mee!

Edwin

hoi

bedankt voor de info

ik ga me er maar eens verder in verdiepen  :P

grtzzz, Edwin

Roel

Hartelijk Welkom Edwin,
Goed van je om eerst eens rond te neuzen voordat je begint.
Voor meer info vanuit het zuiden kun je indien gewenst ook bij mij terecht.
Tilburg is niet zover van Bergen af.
Gr Roel