Over zonder armen en benen gesproken!!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

petro pees

In één van mijn bakken met Shanjinglarven,had ik ook enkele donderkopjes van de Bombina Orientalis zitten.
Daar waren al een zestal de metamorfose door,waarbij er drie spontaan verzopen zijn.(iets wat me nog niet eerder is gebeurt)
De andere drie zijn het land op gegaan,alwaar ze zonder zichtbare problemen hun leventje aan het waren voortzetten.TOT VANDAAG!
Toen ik de diertjes nakeek(doe ik om de vier a vijf dagen)bleken er twee geen voorpootjes meer te hebben en één had nog slecht een half voorpootje.En dat bestond uit een iel bovenstukje metdaaraan een verschrompelt uiteinde.
Ik heb zo,n beetje bijna al de mogelijkheden de reveu laten passeren,maar heb geen bevredigend antwoordt kunnen vinden op dit gebeuren.
Petro

Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

Onderlinge agressiviteit is toch niet zo vreemd bij deze soort?

petro pees

Citaat van: Coen Deurloo op september 25, 2008, 07:00:58 PM
Onderlinge agressiviteit is toch niet zo vreemd bij deze soort?

Ook dat is de reveu gepasseerd,maar geen optie.Aangezien de pootjes verschrompelen en niet afgehapt worden.Het had zeker gekunt aangezien ze naar alles happen wat beweegt.
Tylototriton Shanjing

Robkeulers

Da's toch niet zo lastig? hap! zeiden de shanjinglarven....

ken je de pagina mixing species disasters van caudata.org? daar is dit weer een voorbeeld van. Die pootjes van je bombina lijkt een lekker hapje voor de shanjing.

petro pees

Citaat van: Rob Keulers op september 25, 2008, 08:22:47 PM
Da's toch niet zo lastig? hap! zeiden de shanjinglarven....

ken je de pagina mixing species disasters van caudata.org? daar is dit weer een voorbeeld van. Die pootjes van je bombina lijkt een lekker hapje voor de shanjing.

Nee Robje,
Dat voorbeeld kan het niet wezen :D,vanaf het moment dat de voorpootjes tevoorschijn kwamen heb ik de Bombina's gelijk apart gezet.
Tylototriton Shanjing

alibombali

Nou moet ik toegeven dat ik weinig ervaring met Bombina Orientalisen heb, maar is het niet normaal dat ze na twee weken hun voorpoten verliezen???? ;D :o

petro pees

Citaat van: Alex Kenter op september 25, 2008, 09:40:49 PM
Nou moet ik toegeven dat ik weinig ervaring met Bombina Orientalisen heb, maar is het niet normaal dat ze na twee weken hun voorpoten verliezen???? ;D :o

Ok,
da's een orginele :D
Tylototriton Shanjing

Steven DC

Huh dat is wel een vreemde verschijning... maar wel interessant voor eventueel verder onderzoek lijkt me. Ik zou de exemplaren zowieso invriezen en misschien kan je eens contact opnemen met Frank Pasmans?

petro pees

Helaas van invriezen geen sprake meer.
De diertjes zijn ingeslapen en opgeruimt.
Tylototriton Shanjing

petro pees

Ook de laatste drie kregen dezelfde problemen.
Met voorpootjes het water uit en daarna ging het fout.
De pootjes werden eerst stijf en konden niet meer gebruikt worden,daarna "droogden" ze in en vielen    ze er af.Dit keer de diertjes nog wel bewaart,zal proberen ze te fotograveren.
Tylototriton Shanjing

sanderfrog

Klinkt als het welbekende luciferpootjes fenomeen, waarbij de voorpoten van kikkers (of padden) niet goed ontwikkelen en de larven al vaak een afwijkende vorm hebben(8 vormig).
Het is niet precies duidelijk waardoor dit wordt veroorzaakt, waarschijnlijk een tekort aan bepaalde voedingsstoffen of slechte waterkwaliteit, maar ook de lichamelijke gesteldheid van de ouderdieren kan een oorzaak zijn.

groet Sander 

petro pees

Citaat van: Sander van der Spek op oktober 08, 2008, 08:01:22 PM
Klinkt als het welbekende luciferpootjes fenomeen, waarbij de voorpoten van kikkers (of padden) niet goed ontwikkelen en de larven al vaak een afwijkende vorm hebben(8 vormig).
Het is niet precies duidelijk waardoor dit wordt veroorzaakt, waarschijnlijk een tekort aan bepaalde voedingsstoffen of slechte waterkwaliteit, maar ook de lichamelijke gesteldheid van de ouderdieren kan een oorzaak zijn.

groet Sander 

Hé,
Dat is een goede reaktie,zou het erg goed kunnen wezen!Ik had namelijk eitjes meegenomen uit een dierenwinkel,van ouders die al maanden in hetzelfde bakje zaten.(werden wel schoongehouden)
Niet direkt de beste plek om je leven vanuit op te starten.
Bedankt voor je antwoord.
Petro
Tylototriton Shanjing