Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Slakken

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chris Schouten

Aangezien er nergens een echt topic kon vinden wou ik een nieuwe starten over slakken.
Ik heb een beetje rondgeneust op andere fora zoals het engelstalige caudata forum en diverse aquarium sites. Zoals gewoonlijk kan niemand het echt eens worden over het houden van slakken. Er zijn ook diverse horror verhalen van slakken gemengd met kikkers en salamanders.

De bekendste die ik tegen ben gekomen waren problemen met appelslakken. Deze taaie grote slakken hebben een afsluitbaar slakkenhuis waar dieren in kunnen blijven steken. Ook is er een artikel over een axolotl die een slak in zijn geheel had veroberd. Link naar mixing disasters

Het enige artikel dat er was te vinden op deze site was dat geen van het voeren van kleine slakken aan salamnders en een hele lange duscussie over voedingswaardes. Uiteindelijk stokte deze discussie. Hoe staat het daar eigenlijk mee? Link naar minislakken post

Zelf ben ik er nog niet uit welke slakken het beste zouden kunnen en/of deze niet explosief zullen groeien zonder natuurlijke tegenstanders. Mijn Marmoratussen verblijven namenlijk nog op het land. Het enige wat nu het water bevolkt is een zwanger guppy die geisoleerd is van de rest. Ik zat zelf te denken aan de rode posthoornslak. Deze heb ik volgensmij al een keer aangeboden gekregen via dit forum om af te halen bij een beurs. Dit is ook een soort check om erachter te komen of het deze soort betreft.
Link naar marktplaats . De latijnse naam is Planorbis corneus/rubrum

Voordelen
-Houden de bak schoon(eten overtollig visvoer, plantenresten en dode voerdieren)
-Zijn leuk om naar te kijken.
-Vergen weinig tot geen onderhoud
-Eten algen
-Zijn een extra voedselbron voor salamanders

Nadelen
-Kunnen zich explosief vermenigvuldigen
-Kunnen een gevaar vormen voor salamanders in grote afmetingen?
-Eten ook tere planten naast algen.
-Vervuilen evenveel als dat ze opruimen?
-Kunnen pompen verstoppen


Graag zou ik willen weten of iemand hier nog iets aan toe te voegen heeft? Mocht er iets niet kloppen of staan er verkeerde aannemingen in laat het gewoon hier weten. Zelf ben ik dus op zoek naar een slak die niet te groot wordt, de bak schoonhoudt en ook geen schade aan de salamanders brengt in welke vorm dan ook. Mijn oog is dus gevallen op deze rode posthoorn slak . Is dit de slak die meerdere houders hebben? En hoe kan ik in het bezit ervan komen? Ik kan weer helaas niet naar de beurs van 7 juni IVM familieweekend. Ik hoor het graag.
Triturus marmoratus - 0.0.5

®ob

Ik heb eens landslakken besteld bij het slakkerietje. de kleine slakjes van enkele mm groot werden niet gegeten door mijn shanjing, helaas.

driessens rudi

Chris, dit zijn inderdaad de bedoelde slakjes volgens mij. Ik heb ze in alle geval en Jef Janssens ook. Ze zijn geschikt voor koud en warm water (aquariumwater hé!) . Ik heb wel de indruk, maar dat is mijn persoonlijke mening, dat ze sneller kweken in wat warmer water. Ze leven van algen, overtollig voer etc. Ik denk dat je ze het beste eens op een contactdag kan aanschaffen. Je hebt er maar enkele nodig en je bent vertrokken. Veel succes! ;)

Kenny

Citaat van: Chris Schouten op juni 02, 2008, 12:13:29 PM
Zelf ben ik dus op zoek naar een slak die niet te groot wordt, de bak schoonhoudt en ook geen schade aan de salamanders brengt in welke vorm dan ook.

Ik zelf heb 7 neritina nataliensis (zebra en diamond)zitten omdat zij niet kweken (kweken enkel in lichtjes gezout water en zijn ook niet 2slachtig) en ze veel opruimen. Het zijn hele trage slakken!
Watertemperatuur is 24 graden.
link foto

Ik ga wel een bakje met gezout water klaarmaken om een kweekpoging te doen met ze.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Coen Deurloo

24 graden...lijkt mij niet geschikt voor een salamanderbak dus!

Kenny

Citaat van: Coen Deurloo op juni 13, 2008, 01:58:02 PM
24 graden...lijkt mij niet geschikt voor een salamanderbak dus!

marmers worden toch gehouden rond 22-25 graden tijdens warmste periode? zal idd een van de uitzonderingen zijn...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Chris Schouten

Ik probeer ze onder de 20 graden te houden.

Dat is op 2 a 3 hete dagen na goed gelukt.
Triturus marmoratus - 0.0.5