Welke andere waterbewoners in combinatie met salamanders ?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ad

Onze vijver van circa 2 x 3 x 1 m diep heeft alleen een 30 tal salamanders als bewoners.
Mij leek het wel leuk om wat meer andere dieren toe te voegen.
Vissen zou leuk zijn, bv. stekelbaarsjes of een andere natuurlijke vis soort.
Ik wil geen oranje vissen in de vijver.

Daarnaast moeten deze dieren uiteraard geen bedreiging vormen voor de salamanders.
Hebben jullie voorstellen ?
Kreeftje / krab / ander mooi visje.
Stekelbaarzen zijn jagers toch ? Eten waarschijnlijk eitjes op van salamanders.

Vriendelijke groet,  Ad

®ob

vissen in je vijver betekent exit salamanders...

Kreeften, krabben en aanverwante dieren zijn eveneens geen goed idee...

Alle dieren die van nature komen zijn welkom, maar alle geïntroduceerde dieren verjagen je salamanders.
Welke salamandersoort hou je eigenlijk in je vijver?

ad

Eh,... de gewone europese soort denk ik ?
Maximaal circa 10 cm lang, vrouwtje altijd bruin, lichte onderbuik, mannetje mooie brede kleurijke staart.

Jammer dat er niets bij kan zonder de sal. te verstoren.

Gr Ad.

®ob

Er zijn enorm veel europese soorten Ad, maar het is me al duidelijk. In je vijver zit de lissotriton vulgaris, de kleine, of gewone watersalamander.


ad

Kunnen bij deze soort nog andere soorten, bv een grotere soort, lijkt me ook wel mooi ?
Kan ik die gewoon kopen en erbij doen ?

Gr Ad.

Coen Deurloo

De inheemse salamandersoorten mag je niet kopen of vangen, en dus ook niet in je vijver doen, mits ze daar op natuurlijke wijze in komen. Uitheemse soorten mag je niet in een vijver doen waar ze uit kunnen ontsnappen.

De enige mogelijkheid is dus de Axolotl, aangezien deze het water niet kan verlaten. Het probleem is dat je huidige salamanders dan opgegeten zullen worden door de grotere Axolotls