Beginvragen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mellooh

Hallo allemaal,
over een paar weken krijg ik mijn eerste axolotl's ooit (als cadeau van mijn vriend, na jarenlang wensen voor deze leuke beestjes!), maar zelfs na research heb ik toch wat vragen. Dit omdat ik gewoon zo veel verschillende antwoorden vind op forums en sites en ik zeker wil weten dat ik mijn toekomstige beestjes de beste zorg en het beste huisje kan geven.

1. Kunnen jonge axolotl's in warmer water? Ik heb van een leverancier vernomen dat een axolotl van 10 tot 24 cm zelfs tot 26 graden zou moeten volhouden, maar dit vind ik zelf verrassend hoog.
2. Moet ik ook waterbereider gebruiken?
3. Kunnen er nu wel of geen plantjes bij de axolotl's? Ik zou graag wat grotere plantjes in de bak willen houden voor een mooi uiterlijk, maar als de axolotl's deze kapot maken is het zonde..
4. Op welke waardes moet ik precies testen? Ik heb vernomen dat ammoniak en nitriet de belangrijkste zijn, dit klopt toch?
5. Wat kan ik ze nu het beste te eten geven? Ik lees vooral wormen en rode muggen larven.. Is het ook mogelijk om bijv. pieren zelf te vangen en te geven? (ik woon aan het wad, maar ik weet niet of het veilig is deze te geven)

Alvast ontzettend bedankt!

Melanie

StevenZ

Hey Melanie,

Welkom op het forum! 26°C kunnen ze misschien wel even volhouden, maar is op de lange termijn zeker niet gezond. Temperaturen van 15 tot 20°C zijn goed voor een axolotl. Waterbereider lijkt me niet echt nodig, zelf heb ik het nooit voor salamanders gebruikt. In principe hoef je ook geen waardes te testen, als je een aquarium met genoeg planten hebt krijg je meestal vanzelf een goede situatie. Je kan prima gewone regenwormen aan salamanders voeren, zeepieren van het wad zou ik niet proberen omdat die waarschijnlijk te zout zijn.

Zie ook deze links voor meer informatie: http://www.salamanders.nl/index.php/caresheets/138-ambystoma-mexicanum.html https://www.licg.nl/p7/dieren/amfibieen/amfibieen/axolotl.html

Mellooh

Bedankt voor de antwoorden!

Toch nog vragen, hahah. Het houdt ook nooit op :P

Je zei dat er planten in kunnen, maar welke? Ik neem waarschijnlijk maar een klein laagje met zand in de bak, hierin zouden plantjes geen goede houvast kunnen krijgen toch? Welke plantjes zouden dit volhouden, ook aangezien de axolotls misschien zin krijgen om op de plantjes te knabbelen.
En is het nodig om een zuurstofbal in het aquarium te doen, zodat de axolotls genoeg O2 krijgen??

Roy van Grunsven

Waterbereiders zijn onzin, die heb je in Nederland niet nodig.
Inderdaad lijken zeepieren me erg zout voor axolotls, gewone pieren uit de tuin zijn wel prima.
Planten als waterpest hebben vrijwel geen bodem nodig, die kunnen prima in een dergelijk aquarium, zijn goedkoop en groeien snel.

Als je een omp met filter hebt is een luchtpomp niet nodig. Dan beweegt het water voldoende door de pomp.