uitzetten

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

justme

hallooo iedereen ik heb namelijk een aantal maanden geleden een paar salamanders tegen gekomen in een kruip kelder waar ik moest werken .... er lagen er al een aantal uitgedroogde en dacht ja ik neem die 2 levende maar mee en laat ze op het gepast moment terug uit na de winter ... mijn vraag is nu waar moet ik juist op letten waar ik ze terug vrij laat ...(ben geen salamander kenner wel dieren vriend) welke soort het is kan ik ook niet zeggen maar ken je wel de tekening van hun geven ... orangje buik .. de een heeft een blauwe achtige kleur en de andere groen grijs achtig...ongeveer pink grote ... en eten hier mugge larven ..  ik hoor het wel ..

Roy van Grunsven

Heb je foto's?

Maar het uitzetten van salamanders is een nogal linke zaak aangezien ze een gevaarlijke schimmel bij zich kunnen dragen http://www.sossalamander.nl/


Niels D

Blauwachtig klinkt als de alpenwatersalamanders. Als je verder geen salamanders houdt zou ik ze gewoon loslaten op de locatie waar je ze gevonden hebt, maar dan niet in de kelder zelf. Gewoon naast het pand waarin de kelder zich bevindt. De dieren vinden hun eigen weg wel weer. De kans op schimmel is uiteraard aanwezig, maar deze is gering als je verder geen exotische dieren in huis hebt. Dan heb ik het uiteraard niet over een hond of kat.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

justme

is een drukke straat als ik ze daar gewoon ga zetten zijn ze gegarandeert dood ... kan ik ze niet ergens anders uitzetten of moet het echt in die zelfde regio.. en ik heb zelf geen reptielen in huis

Roy van Grunsven

Dezelfde regio lijkt me nogal ruim. Ik zou ze nooit meer dan 100 meter van de oorspronkelijke plek uitzetten. Dat kan gewoon in een tuin ofzo. Heel ongeschikt kan het daar niet zijn want dan zaten ze er niet.
Maar het probleem ligt niet in dat je ze uit moet zetten maar dat je ze in eerste instantie al mee hebt genomen. Dat is onwenselijk en strafbaar, hoe goed je bedoelingen ook zijn.

Er komen ook in het wild schimmels voor en door dieren van de ene naar de andere plek te brengen kun je die verspreiden. Vergeet niet dat de grootste bedreiging voor salamanders in Europa juist een schimmel is die al in delen van Nederland voorkomt. Het voorkomen van verdere verspreiding is heel belangrijk als we over 25 jaar nog wilde salamanders willen hebben. Of je reptielen of amfibieƫn als huisdier hebt is daarvoor irrelevant.