welke soorten zijn dit?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kimmetje


Hallo,

Ik zou graag willen weten welke soorten dit zijn.
Het kleine salamandertje is een kleine watersalamander?Maar die grotere weet ik echt niet hij heeft een knaloranje buik zonder stippen en de bovenkant van zijn lijf lijkt een blauwachtige gloed te hebben met zwarte stipjes/vlekjes.
Wie weet welke soorten het zijn? alvast bedankt :D

Groetjes Kim




Niels D

De onderste is een kleine watersalamander (Lissotriton vulgaris) en de bovenste betreft een alpenwatersalamander (Ichthyosaura alpestris).
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

kimmetje


Dank je! Wat leuk dat ik 2 verschillende soorten in mijn minivijvertje heb!Alleen heb ik begrepen dat ze in het water gaan zitten als ze in de paartijd gaan.Maar hoe gaat dat in zijn werk dan volgens mij heb ik alleen nog maar vrouwtjes gezien omdat de mannetjes nogal veranderen,Komen die dan later nog of moet de verandering misschien nog plaatsvinden?
Ik heb ook gelezen dat ze liever niet in een vijver komen waar vissen zitten maar er zitten dus wel 2 vissen in mij vijver,dat zou misschien de voortplanting ook wel belemmeren,dat zou ik echt wel jammer vinden want ik vind salamanders echt zulke beestjes ;D

Niels D

Ze mijden vaak visrijk water, maar soms (bijvoorbeeld bij gebrek aan andere waterpartijen in de buurt) maken ze een uitzondering. Meestal gaan de mannen eerder het water in, dus het kan zijn dat ze er niet zitten, maar het kan ook zijn dat je ze niet gevonden krijgt. Salamanders zijn meesters in het verstoppen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

kimmetje

Citaat van: Niels D op april 14, 2017, 09:42:20 AM
Ze mijden vaak visrijk water, maar soms (bijvoorbeeld bij gebrek aan andere waterpartijen in de buurt) maken ze een uitzondering. Meestal gaan de mannen eerder het water in, dus het kan zijn dat ze er niet zitten, maar het kan ook zijn dat je ze niet gevonden krijgt. Salamanders zijn meesters in het verstoppen.


Blijkbaar hadden ze zich idd goed verstopt, als ik het goed heb is dit een salamander larve  ;D ;D


Niels D

Dat is een salamanderlarve inderdaad, maar waarschijnlijk één van de Lissotriton familie.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl