inrichting aqua voor c. orientalis

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bjb

Ik loop tegen wat dingentjes aan

Ik heb begin januari 4 c. or. over genomen van raymond burger.
Ze doen het in principe goed behalve dat ik wat gedoe had met de bak waar ze in zitten.
Ik wist niet beter dan dat hij water dicht was maar nee dus bak leeg gehaald een bak erin voor water en verder aangekleed me land.
Ze zaten ook nog op land bij raymond en bij mij nu dus ook nog, ik denk omdat ze het kunnen.

Nu heb ik een aquarium over kunnen nemen 60-30 cm met lichtkap.
Door hem in te richten met verschillende hoogte niveau's hoop ik ze te stimuleren om het water in te gaan.

- Hoe maak ik deze schoon voordat ik hem ga inrichten ?
- Hoe kan ik de gaten in het deksel voor de snoeren goed dichtmaken ?
ik zat te denken aan iets van rubber dop maar heb in een ver verleden het ook dicht gemaakt met een kunststof plaatje die ik verwarmde met een fohn en in model maakt en er dan op deed kitten.

Ik vind aqua scaping erg mooi, zou graag met wat niveau's werken in de bak en het voor een deel beplanten.
Maar is er iets waar ik rekening mee moet houden bijv. zuurgraad, voedingsbodem, etc ??

Alvast bedankt

Niels D

C.orientalis zoekt o.a. het land op als er iets mankeert aan de waterkwaliteit, als de stroming te sterk is, als ze zich nog in het juveniele stadium bevinden en ze op land zijn opgekweekt of als ze zelf iets mankeren, zoals vervellings problematiek. De meest logische reden lijkt hier de leeftijd te zijn, maar hou ook rekening met andere oorzaken.

Aquascaping kan zeker met salamanders. Check overigens ook de Walstad methode:

http://www.theaquariumwiki.com/Walstad_method

Kalk kan je verwijderen met natuur azijn. Hierna de bak goed schoonmaken. Het meeste overige vuil krijg je hier ook wel mee weg. Op plaatsen waar heel veel kalk zit kan je een stuk keukenrol doordrenken met azijn en deze op de te behandelen plaatsen plaatsen en 24 uur laten liggen. Kalk is dan hoogstwaarschijnlijk helemaal weg. Anders moet je dit herhalen. Dit werkt overigens ook als je een kraan hebt die helemaal onder de kalkaanslag zit.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Voor de snoeren/deksel kan je het volgende doen. Plak de randen van de opening van het aquarium rondom af met duct tape. Herhaal dit een tweede keer, maar dan op dusdanige wijze dat er ongeveer 1.5 van de breedte van de tape rondom de opening is aangebracht. Salamanders die nu via het glas naar boven kruipen, kunnen niet verder klimmen door de reep plakband. Hoewel het deksel nu wat moeilijker te plaatsen is, kun je het over het plakband drukken.

Check dit voor nog meer ideeën. Op de tweede foto zie je de plakband zoals ik het heb getracht te omschrijven.

http://www.caudata.org/cc/articles/escape.shtml
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

bjb

Super daar kan ik wat mee.

Tape is een hele simpele manier, ligt altijd wel een rolletje of wat in de schuur. Moet je de onderkant nog afplakken zodat die niet meer plakt ?

De top soil waar ze het over hebben bij de walstad methode is dat gewone potgrond die bij de bouwmarkt te verkrijgen is, lees wel dat je op moet letten welk soort mest stoffen erin zitten. hmmm dat wordt lezen en zoeken
Had bij de intratuin een kant en klare voedingsbodem gezien voor in aquarium maar die zal je steeds bij moeten mesten voor je planten.
Deze methode is veel makkelijker.
Er wordt wel over bepaalde water waarden gesproken, nu was dat bij mn aquarium in een ver verleden ook het geval. Zijn er bij salamanders nog waarden waar je extra op moet letten ?


De bak schoonmaken met enkel azijn is voldoende dus geen halamid ofzo gebruiken ? ik weet niet wat er eerder in heeft gezeten.


Niels D

Als je niet weet wat er van tevoren in de bak heeft gezeten, moet je jezelf eerder druk maken of deze bijvoorbeeld met onverdunde chloor o.i.d. is schoongemaakt. Goed met water schrobben en het hierna met schoon water tot de rand gevuld laten staan voor zo'n 24 uur. Hierna schoonmaken met azijn en daarna goed uitspoelen. Als de bak eenmaal draait kan je kalk verwijderen met citroensap. Dit is niet schadelijk voor de waterkwaliteit, tenzij je er een liter van gebruikt...

De onderkant van de tape plakt idd, maar dat is niet erg voor C.orientalis. Ooit heb ik met hele kleine N.viridescens meegemaakt dat ze bleven plakken, maar toen had ik "zware" duct tape gebruikt.

Voor de Walstad moet je biologische tuinaarde gebruiken, zonder kunstmatige meststoffen. Compostaarde uit eigen composthoop werkt ook goed.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

#5
Ik maak al mijn bakken schoon met Halamid-d. Halamid-d is een desinfectiemiddel dat zijn werkzaamheid ontleent aan gebonden chloor en zuurstof. Het product gaat een chemische reactie (oxidatie, feitelijk een verbrandingsreactie) aan met micro-organismen. Resistentievorming is daardoor niet mogelijk.

Effectief tegen bacteriën, gisten, schimmels en virussen.  Na het schoonmaken goed uitspoelen en een dag laten luchten, je bent nadien zeker van een perfect schone bak.

Let bij C. orientalis vooral op de waterkwaliteit, deze dient koel en schoon te zijn. Let daarom op dat de bak met een dichte kap niet te warm wordt! Een veel gemaakte denkfout bij C. orientalis is dat deze dieren goed warmere omgevingen kunnen verdragen, dat is geheel tegenstrijdig met hun natuurlijke omgeving!

F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana