een aantal vragen over voeding van aquatiele salamanders

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

tjvkooten

ik ben van plan om een cynops ensicauda popei aan te schaffen, maar wil eerst even uitzoeken wat ik ze het beste kan voeren en waar ik het vandaan kan halen.

van de lente tot vroege herft heb ik min of meer onbeperkt compostwormen beschikbaar van een boerderij waar geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. maar in de koudere maanden zal ik ze moeten kopen, helaas heb ik geen winkel in de buurt waar ze als aas worden verkocht. waar kan ik ze het beste vandaan halen?

en helaas wil de plaatselijke dierenwinkel geen levend voer verkopen. (op krekels en meelwormen na)
dus zou ik 20 minuten moeten fietsen om voor 2,50 een klein zakje muggenlarven of tubifex te kopen. dus alweer waar kan ik dit het beste vandaan halen. (gelukkig kom ik regelmatig bij mijn ouders en kan ik wel aan watervlooien komen bij de dierenwinkel daar.)

nog 1 laatste vraag: wat voor voederdieren kan ik makkelijk zelf kweken? watervlooien zijn makkelijk en ga ik zowieso doen, maar omdat er eigenlijk geen goede plek is waar ik snel voer vandaan kan halen zal ik toch zelf een voorraad moeten regelen.

zoals ik in een ouder bericht heb gezet kan ik aan vlokreeften en waterpissebedden komen maar die beek staat helaas droog op het moment, dus kan ik daar pas van het voorjaar weer in vangen
Met vriendelijke groet,
Thijmen

StevenZ

Hey, je zou online tubifex of wormen kunnen kopen in de winter. Zelf heb ik dit al vele malen gedaan en het is tot nu toe altijd goed gelukt.

tjvkooten

online is altijd een optie, maar als ik zelf kweek heb ik altijd wat bij de hand.

ik kreeg van mijn vader te horen dat er een kleine sportvis zaak bij hem in de buurt zit, dus dat maakt het al makkelijker aangezien die wel wormen zal hebben.

ik ben nu steeds meer rond aan het kijken naar salamanders en weet ondertussen niet meer zeker of ik voor cynops ensicauda popei moet gaan er, komen zoveel mooie soorten voorbij, voer is over het algemeen gelukkig hetzelfde.
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Niels D

Ik haal heel het jaar door wormen uit mijn compost hoop, dus dat zou elders ook geen problemen op moeten leveren. Ik gooi er wel altijd wat hooi/konijnenmest op zo dat het gaat broeien. Ook in de winter heb ik een goede opbrengst op deze manier.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

tjvkooten

De composthoop op mijn werk is 4 meter in doorsnee en 2 meter hoog. Alleen voor de wormen zou ik nu meer dan een halve meter moeten graven (op die diepte heb ik opgegeven).

Het kan wel maar ze zitten nu veel te diep. Dus als je truckjes hebt om ze er uit te krijgen graag.
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Niels D

Toevallig wel, maar ik weet niet of ze werken op zo'n grote hoop. Als je nat karton of een jute zak op de hoop legt (nat brood werkt ook, zeker als je ook enchytreeën wilt verzamelen) kunnen zich hieronder wormen verzamelen. Mijn hoop is kleiner, dus ik hoop dat het bij jou ook werkt.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

tjvkooten

ik zal er morgen een stuk karton op leggen en dan maandag kijken of er wat onder zit, ik heb de salamanders nog niet, maar dan weet ik in ieder geval of het werkt.
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Niels D

Dat is een hele goede voorbereiding! Deed iedereen dat maar.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl