misschien toch maar een salamander...

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tjvkooten

hoeveel ruimte heeft een lacertina dan nodig? ik heb gelezen dat ze bijna een meter kunnen worden, maar heb je dan gelijk een bak van 5 meter nodig of valt dat mee?

nog een ander vraagje hoe zit het met vervuiling bij salamanders, word het water sneller of minder snel vuil dan bij vissen?
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Niels D

Lacertina heeft uiteindelijk wel een kuub aan water nodig. Hierin kun je er wel meerdere in houden. Ik heb er één van bijna een meter (en zo dik als mijn onderarm) in een plastic kuub vat zwemmen. Dit is overigens het dier dat tot voor een aantal jaar geleden in Blijdorp was te zien. Ik weet niet hoe oud dit dier is, maar het zou me niet verbazen als hij er al 30 jaren op heeft zitten. Je ziet hem in deze setup niet vaak helaas. Het is een man. Ik heb nog 3 kleine dieren, waarvan er één een vrouw betreft. Kweken ga ik zeker proberen, maar het duurt nog wel even tot de dame groot genoeg is.

Intermedia wordt reeds gekweekt door meerdere lui. Helaas komen deze personen uit Duitsland en Engeland. Deze mensen zijn wel ieder jaar op de bijeenkomst in Gersfeld te vinden. Gersfeld is zoals je misschien wel weet DE plek om aan wat zeldzamere soorten te komen, die uiteraard van nakweek afkomstig zijn, omdat hier zoveel kwekers jaarlijks naar toe komen. 
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

tjvkooten

gersfeld is wel een heel eind weg, en ik heb zelf geen auto, dus dat word lastig.

hoe groot aquarium is aan te raden voor een siren intermedia? op caudata staat 76 liter voor de normale en 151 liter voor de nettingi, maar ik begin toch te twijfelen of ht dan allemaal wel past.
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Niels D

Een koppel S.intermedia soorten blijven echt een stuk kleiner. Ook hebben ze minder vrije zwemruimte nodig dan bijvoorbeeld een goudvis. Ze zitten voornamelijk op de bodem, waar ze baat hebben bij grote stenen en stukken hout, waar ze tussen kunnen kruipen. Een aquarium van 80x50x50 is een mooi formaat voor een koppel.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

tjvkooten

Dan zit ik met 130x50x50 heel mooi,  toch blijf ik steeds meer leuke soorten tegen komen dus voorlopig koop ik nog niks.

cynops ensicauda popei is wel makkelijker met kweken en dat lijkt me ook heel leuk.
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Niels D

Dat vind ik een prachtige soort en is wat kweken betreft goed te doen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

tjvkooten

 jammer dat ik maar 1 aquarium heb en er zoveel leuke salamanders zijn.

nu zit ik te kijken naar triturus dobrogicus

zo wordt het heel moeilijk om te kiezen... en ik heb geen ruimte voor extra aquaria.

wel al een betaalbare manier van koelen gevonden. (denk ik) electrische koelbox waarbij alle electronica in de deksel zit en dan de deksel boven het aquarium hangen. (nu nog uitzoeken hoe dat veilig kan.) dat zou toch al een paar graden moeten schelen.
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Niels D

Met C.e.popei heb je wat minder problemen met de temperatuur. Deze zijn veel beter bestand tegen de warmte in vergelijking met Europese soorten en veel andere Aziatische soorten. T.verrucosus heeft dit voordeel ook, mocht je die nog niet hebben bekeken. Ook een hele leuke soort.

Triturus dobrogicus is erg mooi en goed te vinden. Bij deze soort moet je de koeling wel wat serieuzer nemen, maar bij mij krijgen ze op de salamanderkamer toch met flinke hitte te maken. Het raam staat daar open, dus krijgen ze in de nacht wel een koeling.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

tjvkooten

#23
ik denkt dat het een Tylotriton verrucosus gaat worden, moet ik daar een echt land deel maken of is een stuk kurkschors ook voldoende?

edit: na wat zoeken lijkt een stuk kurkschors voldoende. en ik heb nog een mooi stammetje van 40/50cm liggen dus dat komt goed
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Niels D

Kurkschors is inderdaad voldoende. Zeer actief, vraatzuchtig en net wat uitdagender om op te weken, althans naar mijn idee. Dit is de enige soort die ik niet krijg opgekweekt in water uit mijn vijver, terwijl me dit wel is gelukt met veel meer beruchte soorten als L.laoensis en P.deloustali. Laat je daar niet door ontmoedigen, want in kraanwater is het wel goed gelukt.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

tjvkooten

Mijn aquarium is zo goed als klaar, alleen nog kurkschors toevoegen. En 1 guppy uitvissen, en terugbrengen naar mijn ouders.

En dan in het nieuwe jaar over twee weken kijken waar ik ze vandaan ga halen. (nu met kerst en oud en nieuw ben ik niet veel thuis.)

Met vriendelijke groet,
Thijmen

Niels D

Ik zou alvast gaan proberen te kijken wie er beschikbaar heeft. Dit kan op dit forum, maar het grootste netwerk heb je op de facebookgroep Newts and Salamanders for Sale / Wanted. Daar zitten veel Nederlanders op, die niet altijd op dit forum kijken.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

tjvkooten

#27
goede tip van die facebook pagina, ik heb nu al een aanbod voor larven en net gemorfte larven.

ik moet me nog wel even inlezen over het opkweken van voor ik besluit of het wel of niet veilig te doen is.

edit: helaas aanbod moeten afslaan, ik wil eerst wat meer ervaring opdoen met volwassen dieren daarna ga ik wel met larven proberen.
Met vriendelijke groet,
Thijmen