misschien toch maar een salamander...

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tjvkooten

ik ben opzoek naar rietkikkers maar vind salamanders toch ook wel heel interresant, dus ik denk dat ik op de beurs in houten gewoon rond ga kijken en dan besluit wat het uiteindelijk wordt.

maar nu een paar vragen: mijn bak is 130x50x50, dus de meeste soorten kan ik volgens mij wel houden.
er ligt nu een bodem in van 8-16mm kwartsgrind en ik heb met grote rivierstenen eilanden gamaakt in de nu 10 cm water. ik heb er planten in staan waarvan voor de rietkikkers bedoeld is dat ze emers groeien.
nu is mijn vraag welke salamander is geschikt voor deze bak met zo min mogelijk aanpassingen.

voorbeelden van aanpassingen die ik makkelijk kan doen:
water verhogen naar 30 of 40 cm (daarbij zal ik wel een sterkere pomp nodig hebben)
eilanden maken voor het hogere water. (ik zat te denken aan zeepbakjes die je in de douche op kan hangen met grond, mos en wat plantjes)

bodem vervangen wordt waarschijnlijk lastig als ik de dieren al gekocht heb want dan moeten ze te lang in de aankoopbakjes blijven zitten.

zijn er leuke dagactieve salamanders die af en toe ook wel eens willen kweken waarvan de jongen ook in de bak kunnen opgroeien en die geen landfase hebben.

de bijlage is een foto van hoe het er nu bij staat. (ik weet niet hoe ik die in de tekst moet zetten)
Met vriendelijke groet,
Thijmen

MartinS

Rietkikkers of Salamander.... Nou ik weet het wel, salamanders 100%  :P

DE Salamandersoort die aan je wensen voldoend is in mijn optiek Cynops ensicauda popei  ;D
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

tjvkooten

#2
ziet er zeker leuk uit, hoeveel zouden er maximaal in mijn bak kunnen?

en kan het kwaad om continu levend voer in de bak te houden? (en zijn een aantal verstopplekjes in mijn bak waar zich misschien wel wat waterpissebedden en vlokreeften in stand kunnen houden.)

Edit: hoeveel filtratie is er nodig? ik lees namelijk op verschillende plekken dat het niet hoeft.
Met vriendelijke groet,
Thijmen

tjvkooten

ik neig steeds meer richting salamanders in plaats van kikkers. als ik ze koop is het dan veel moeilijker om larven op te kweken in plaats van volwassen dieren te kopen? lijkt me het leukst om ook te zien hoe ze uiteindelijk pootjes krijgen.

en hoe groot is het risico op ziekten als ik waterpissebedden en vlokreeftjes uit het wild voer? het risco is er natuurlijk altijd maar hoe vaak gaat het fout? (ik kan waarschijnlijk na de winter pas weer vangen, en dan zet ik gelijk een kweek op.)
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Peter Vliem

Kikkers zijn ook absoluut leuk om te houden. Maar je snapt natuurlijk wel dat als je op het forum van de salamandervereniging gaat vragen of je kikkers of salamanders moet gaan nemen in je bak, er direct uit alle hoeken "Salamanders!!" geschreeuwd word  ;) ;D
Ik zal geen van beiden promoten, want ik vind ze allebei leuk ;)

Wel denk ik dat het makkelijker voor je is om juveniele dieren aan te schaffen bij Martin. Hij heeft ieder jaar topkwaliteit nakweek van deze soort :)
Het voordeel van juveniele dieren is dat je ze wel jong aanschaft, maar ze ziet groeien tot volwassen dieren. Als ze eenmaal volwassen zijn kan je eieren op proberen te kweken.
Als je nu zou beginnen met eieren ben ik bang dat dat misgaat, dat hoeft natuurlijk niet, maar die kans is aanwezig. En als dat gebeurt heb je gelijk geen dieren meer, dat zou natuurlijk jammer zijn ;)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

tjvkooten

Ik heb toen ik 12  was wel axolotls vanuit larven gekweekt 5 larven gekocht en uiteindelijk hield ik 3 grote axolotls over. Maar axos zijn altijd larven dus dat zal misschien anders werken.

Juvenielen zou ik meer land voor moeten maken denk ik. Daarvoor zat ik te denken om mos en varens op een plaat van iets te laten groeien en die met zuignappen vast te zetten. (ik heb nog ergens kurk liggen maar volgens mij qord het water dan bruin.)
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Peter Vliem

Iets oudere juvenielen kunnen gewoon aquatiel ;)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

tjvkooten

Ze hebben vlak bij mij een vijver uitgebaggerd, ik heb een paar grote posthoornslakken geraapt, en wat waterpissebedden.
Hoe kang moet ik ze in quarantaine zetten?
Ik had met de slakken het idee om te tellen hoeveel er in mijn aquarium gaan, en ze dan na een paar dagen er weer uit te halen, zodat er eitjes in het aquarium zitten. (Zonder eventuele parasieten)
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Niels D

Slakken en waterpissebedden vormen voor salamanders slechts een beperkt risico. Na een week quarantaine kunnen ze het aquarium in.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

tjvkooten

bedankt, er het zijn  een paar mooie slakken toch zeker 3 cm groot. ik heb er ook al watervlooien bij gegooid in de hoop dat ze vermeerderen en algen uit het water houden.

zijn drijvende planten (watersla bijvoorbeeld) genoeg als bovenwater rustplek? of is het verstandiger om toch een eiland te maken?

en hoe groot zou een hok voor juvenielen die nog op het land zitten moeten zijn? ik heb nog een bak van 40x25x25 staan zou dat kunnen?
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Niels D

Als je met watersla Pistia stratoites bedoelt, kan ik zeggen dat kleinere salamandersoorten hier gebruik van kunnen maken. Zeker als de planten groot genoeg zijn om ze volledig droog te laten zitten. Ik zou toch voor de zekerheid een stuk kurkschors gebruiken. Dit drijft goed en blijft lang in goede staat. 
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

tjvkooten

bedankt voor alle informatie, met een beetje geluk kan ik de 20ste naar de vivariumbeurs, misschien kom ik wel met een salamander thuis
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Niels D

Leuke beurs, maar de kans dat je daar een salamander treft is aan de kleine kant. Bovendien zal het dan hoogstwaarschijnlijk geen nakweek zijn en loop je risico op een ongezond exemplaar. Mogelijk dat wel een man aanwezig is die nakweek Neurergus strauchi verkoopt.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

tjvkooten

#13
ik heb nog steeds geen salamander gekocht, maar ik ben nog wel bezig met info opzoeken. nu zie ik steeds meer interresante soorten voorbij komen en lijkt een Siren intermedia me ook wel wat. (nog liever een soort Pseudobranchus maar daar schijnt bijna niet aan te komen te zijn.)

is Siren intermedia erg moeilijk of valt dat mee?


edit: ik ben meer rond gaan zoeken sirenen zijn moeilijk aan te komen, maar de verzorging lijkt niet heel moeilijk, en het gedrag heel interresant.
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Niels D

Ik heb met wat geluk meerdere Siren lacertina's in huis kunnen halen en die zijn niet moeilijker dan C.orientalis, hoewel ze natuurlijk veel meer eten en ontzettend veel ruimte nodig hebben als ze volgroeid zijn. Intermedia is naar wat ik gehoord heb niet veel anders.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl