een aantal vragen over rietkikkers

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tjvkooten

ik wil een aquarium inrichten voor rietkikkers, maar kom niet overal uit.

Het zijn dan wel geen salamanders maar misschien dat jullie dit ook wel weten.

ik heb een aquarium van 130x50x50 dus daar kunnen best wat kikkertjes in denk ik, maar met hoeveel kan ik het beste beginnen? ik zat zelf te denken aan 5 of misschien 10. (hangt een beetje van het prijskaartje af)

nu wilde ik het opzetten als riparium dus veel water van 10-15 cm diep (bodem niet meegerekend) en een klein land gedeelte, en omdat ze vooral op planten zitten wilde ik het water gedeelte vol zetten met planten die bladeren en takken boven water hebben en een stukje vrije zwemruimte. (denk aan oeverplanten rond de vijver)

maar wat voor planten zijn dan geschikt? ik heb wel eens verhalen gehoord dat kalmoes het ook op tropische temperaturen goed doet, en ik denk dat ik Typha minima (dwerg lisdodde) ook wel kwijt kan (word ongeveer 50 cm hoog dus als ik de kap iets hoger maak moet het kunnen.) maar hebben jullie nog ideeën voor beplanting met bladeren waar ze goed op kunnen zitten?

en omdat ik veel water heb zat ik te denken om daar rode en/of witte muggenlarven in te gooien, zodat die uitvliegen als voederdier. (er komen waarschijnlijk geen vissen in). zou dit goede voeding zijn, bovenop kleine krekels. (en misschien vliegen die ik uit maden op kan kweken.)

en hoe kan ik het beste dit water filteren (gewoon klein pompje waarschijnlijk)? hoeveel stroming kunnen de kikkertjes aan?

wat is de beste manier om voor ventilatie te zorgen? ik moet de kap nog maken en zit te denken om er een ventilatortje op te maken, dat elke ochtend en avond oid even aan gaat. (op een ventilatie gat).

PS. hetzelfde bericht staat ook op gifkikkerportaal. (maar ook daar zijn rietkikkers bijzaak.)
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Gerrit Krips