Gammarus pulex zoetwatervlokreeft

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tjvkooten

ik zie af en toe mensen die op zoek zijn naar gammarus, en weet dat de gammarus die verkocht wordt een zee soort is, maar als je naar een schone beek gaat kun je ze makkelijk scheppen, en meestal komen er ook nog zoetwater pissebedden mee als extraatje. zodra je er wat hebt moet je ze niet voeren maar in een oud aquarium/curverbox zetten. (gammarus, zoetwaterpissebed en watervlooien kunnen goed bij elkaar)

de kweek gaat vrijwel vanzelf mijn ervaring is dat het niet snel gaat maar zolang er alg is zullen ze door blijven kweken. (een aquarium dat al even staat is dus best handig.) ik denk zelf dat met de juiste temperatuur en misschien betere voeding (visvoer bijvoorbeeld) het sneller zou moeten kunnen. (heb mijn kweek weg gedaan omdat ik stopte met mijn aquarium, dus ik kan niet experimenteren.)

een paar tips:
een doorzichtige bak is heel handig, as je ze niet goed ziet krijg je ze bijna niet te pakken.
je kaan heel simpel en goedkoop een filter maken van een luchtpompje en een bakje met medium. (bijvoorbeeld hydrokorrels of lavasteen)
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Niels D

Ik heb beiden in mijn vijver zitten. Als je een emmertje of een flesje met hierin een stuk komkommer in de vijver zet gaan er vanzelf een hoop beesten, waaronder ook slakken, in zitten. Na een nachtje heb ik meestal een flinke oogst. Gammarus die ik te koop heb gezien betroffen overigens wel de zoetwater variant.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

tjvkooten

ik zie overal alleen de gammarus oceanicus te koop. volgens mij is dat een zeewater soort. ergens had ik ook gelezen dat ze moeilijk te vervoeren waren, uiteindelijk heb ik het maar opgegeven. (ik had ze voor een inheems aquarium overigens)
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Roy van Grunsven

Je moet zo'n identificatie nooit vertrouwen. Ook "tubifex" is meestal geen tubifex.

Coen Deurloo

Citaat van: Niels D op oktober 21, 2016, 07:11:44 PM
Ik heb beiden in mijn vijver zitten. Als je een emmertje of een flesje met hierin een stuk komkommer in de vijver zet gaan er vanzelf een hoop beesten, waaronder ook slakken, in zitten. Na een nachtje heb ik meestal een flinke oogst. Gammarus die ik te koop heb gezien betroffen overigens wel de zoetwater variant.

Fantastische tip! Ik moest mijn stukje komkommer wel even verzwaren door er een steentje in te duwen ;)

tjvkooten

jammer dat het enige water waar ik kan vangen een beek die over het terrein van mijn werk stroomt, om daar flesjes in te leggen word zo'n gedoe. (bovendien weet ik niet of het eigenlijk wel mag beestjes uit natuur water halen...)

ik heb nu mijn riparium ingericht dus moet het weer indraaien. (ben nog wel met de kap bezig), daarna vang ik wel weer wat.
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Niels D

Officieel mag het niet, maar dat geldt ook voor watervlooien vangen met een netje. Ik zal het niet promoten op het internet, maar ik vraag me af in hoeverre dergelijk voedsel vergaren gehandhaafd wordt.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl