Notophthalmus larven

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwin Bakker

Net is er een larf uit het water gekropen. Even snel een foto gemaakt met m'n telefoon.

StevenZ

Netjes! Ze worden niet veel gehouden geloof ik. Is dit eigen nakweek?

Erwin Bakker

Ik heb vorig jaar zes gezonde dieren kunnen kopen. Dit voorjaar heb ik ze veelvuldig zien baltsen en hebben ze eieren afgezet.

Niels D

De balts is erg bijzonder. Je kan ze net als diverse Cynops soorten aquatiel opkweken. Een centimeter van 2 à 3 aan water gevuld met planten, zodat er voldoende rustplaatsen net boven het water zijn. Enkel voeren in het water.

Ik hou mijn juvenielen nu in tempexboxen met een klein raampje, gevuld met beukenblad en wat kurkschors. Gaat ook erg goed, alleen ontsnappen ze sneller dan de Paramesotriton soorten die ik zo opkweek en ben ik er een aantal kwijt geraakt....

Er zijn diverse methodes om ze op te kweken, dus struin het internet af, met name www.caudata.org. Thomas Frank kweekt er al enige tijd succesvol mee en weet ook de volwassen dieren langdurig in leven te houden. Iets waar ik zelf vaak problemen mee heb gehad, hoewel het toevoegen van eiken- en beukenblad in het water voor verbetering zorgden.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl