Achterwand paludarium met flevopol methode.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xeno

Hallo mensen,
Wat een leuk forum.
Ik ben nieuw hier maar heb net een nieuw paludarium in elkaar geknutseld.

Hier wil ik graag de vooruitgang laten zien met foto's.
Zodat ik er andere mensen mee kan inspireren en natuurlijk ook de mogelijke feedback kan krijgen zodat ik alles nog kan verbeteren..

Xeno

#1
Nadat ik een snel in elkaar geflanst paludarium had, met zwarte steentjes als bodem een stam hout en wat plantjes, vond ik dat dit beter kon.
ik stond wel voor een dilemma, mijn paludarium was niet zomaar te ontmantelen hij werd al bewoont.

dus heb ik er voor gekozen om maar een achterwand te maken en die achteraf te plaatsen zodat de beestjes er zo min mogelijk last van  hebben.

zie hier een foto van mijn oude paludarium wel effectief maar nog niet echt mooi..



De achterwand Flevopol methode:

na veel speuren op het internet  kwam het neer op de flevopol methode of eleastopur.
het mooie is dat flevopol bij de Gamma te koop is en Elastopur moet je bestellen omline.
ik ben heel ongeduldig dus vandaar de Flevopol methode.

Flevopol is uit de emmer wit dus niet echt mooi, er zijn veel mensen die het mengen met Varenwortelgruis of Cocopeat, dit gebruik je eigenlijk om een betere hechting en voedingsbodem te maken voor de plantjes en mos die je later gaat plaatsen.
deze producten liggen hier ook niet allemaal in de winkel dus ik heb geƫxperimenteerd met zwarte grond makkelijk te krijgen uit de tuin.

Op de foto lekker aan het mengen.

Na het voldoende bijmengen van aarde een mooie egale kleur



Ik heb 2 lagen aangebracht voor een goede dekking



Het maken van de achterwand

misschien eerst eens wat foto's laten zien van de kale achterwand gemaakt van pur en tempex.
ik heb hier en daar wat verstevigingen gemaakt voor gaten in te maken om plantjes in te doen.
volgende keer maak ik zeker de gaten groter, beter te groot dan te klein.

ook ben ik vergeten een waterslangetje in te brengen om de planten nat te houden dit moet ik nu later doen helaas is dit minder fraai..

zie hier mijn achterwand kaal in elkaar gezet met sateprikkers

Het geheel met gele PUR ingespoten



als de pur uitgehard is kan je het heel makkelijk bijsnijden met een mes.
ik heb er ook gaten met een gatenzaag in geboord voor de plantjes.

Na veel smeren is dit het eind resultaat van Flevopol met aarde.



Zo en dan nu het resultaat tot nu toe


techniek:


Nadat ik de bak aan had staan zag ik al snel dat de luchtvochtigheid te hoog was naar mijn zin, de bak condenseerde tegen het glas dus ik heb een kleine ventilator er in gebouwd.

tevens was de verlichting veel te veel, de 2 tl's die in de bak zaten waren een beetje overkill dus heb ik die wel laten zitten maar nu 4 ledjes van de ikea ingebouwd.
die geven minder licht en stralen ook minder warmte uit wat ik ook belangrijk vind!
de temperatuur was veel te hoog naar mijn zint.

pomp en beluchting

heeft er iemand ervaring met beluchting, volgens mij vinden kikkertjes in het water teveel bubbletjes niet leuk moet ik lucht in het water blazen??

de filter pomp is te zwaar de kleinste die ik heb zet veel stroming op het water..niet leuk voor salamanders bijvoorbeeld..
ik zat er aan te denken om er een irrigatie systeem van te maken. slangetje aan het pompje en dan over de rotsen spuiten dan hebben de plantjes ook meteen water...heeft iemand hier ervaring mee?

Te grote tl's geven veel hitteLed verlichting van ikea
Een afgedankte pc ventilator op 50%Alle gaten goed dicht gemaakt.


Niels D

Op deze site staan diverse methodes. Ik heb zowel Elastopur als Flevopol gebruikt en deze laatste vind ik het prettigst. Kleine tip: Als de bak helemaal af is meng diverse soorten mos, hak ze fijn en voeg een klein beetje karnemelk toe. Hiermee heel de achterwand in smeren. Zolang de achterwand continue vochtig blijft krijg je nog meer mos dan het omstreden produkt "Reptiwall", waarvan ik zelf geen voorstander ben.

Check hier voor diverse knutselwerken uit het verleden voor een vergelijking:
http://www.salamanders.nl/forum/terrarium-en-inrichting/doe-het-zelven-5822/

Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Xeno

Bedankt voor de tip,ik ga dit zeker doen! ik heb er al een brok mos in liggen maar is niet echt fraai..
Het versnipperen is een betere optie en een geniaal idee met karnmelk te lijmen ik heb ooit gehoord dat mos
een heel grote zuurte graad in de bodem nodig heeft dus daar slaat dit wel op aan..