Huisvesting Triturus marmoratus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Waarom zou je de bak eerst vullen met water? Maakt dat het niet onnodig moeilijk?

®ob

Hoe zwaar je (mooie!!) achterwand ook lijkt, als er pur en piepschuim in zit vreet ik een bezem als hij niet blijft drijven!

Dit ding moet zeker vastgekit worden, of met stenen verzwaard of iets dergelijks, anders heb je een mooi eiland gemaakt vrees ik.

driessens rudi

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel eens wil zien hoe jij "een bezem vreet" Rob. Ik hoop alvast dat het NIET drijft!   ;D ;D ;D ;D

®ob

Ik had niet anders verwacht van je Rudi!

Maar we horen vanzelf heo het gaat, als hij niet drijft laat ik er foto's van maken ok?

Chris Schouten

Je moet wel in acht nemen dat niet het hele gevaarte onder water komt te liggen.

Als ik de bak helemaal opvul gaat het natuurlijk drijven. Dit doe ik alleen om te spoelen en de schadelijke stoffen te verwijderen. Maar als ik hem maar tot een bepaalde hoogte vul zou het heel goed kunnen dat hij niet zal gaan drijven.

Dus jij kan nu je claim nog aanpassen. Anders zou ik maar alvast die bezem gaan uitkoken. We zouden toch niet willen dat je er ziek van wordt.
Triturus marmoratus - 0.0.5

®ob

De bezem staat klaar...

Ik stel voor dat je het gaat testen, dan weet ik of ik moet doorgeven of ik vanavond mee-eet thuis of niet  ;D

Coen Deurloo

Ik zou sterk aanraden om alles vast te kitten voor je er water of wat dan ook indoet...

®ob

Citaat van: Coen Deurloo op maart 02, 2008, 05:23:01 PM
Ik zou sterk aanraden om alles vast te kitten voor je er water of wat dan ook indoet...

Misschien kun je je bad of iets dergelijks vullen en je blok daar in zetten om te testen dat ik gelijk heb en geen bezem hoef te eten?

Chris Schouten

Je hebt helaas gelijk. Je kan de bezem dus weer veilig opbergen tot de volgende weddenschap zich aandient.

Het drijfvermogen is zelfs zo groot dat ik waarschijnlijk stukken uit de kern moet zagen om te zorgen dat de kracht van het blok niet te groot wordt. Ik ben namelijk bang dat als ik alles vastkit, er te veel stress op het aquarium komt. Of hoef ik me daar geen zorgen over te maken?

Triturus marmoratus - 0.0.5

®ob

Dank u ! Dank u! ;D ;D ;D

Ik wist alleen niet wat het soortelijk gewicht van epoxy was, de andere materialen waren ongeveer even zwaar als water, of veel lichter, het zou dus nooit zinken. Toch ben ik stiekum wel opgelucht, ik denk dat zo'n bezem redelijk zwaar op de maag ligt.

Ik durf niet in te schatten hoe zwaar de trekkracht op de bodemplaat wordt, maar een stuk uit de onderkant zagen kan nooit kwaad he. Zorg wel dat je alle openingen naar die holle ruimte aan de onderkant goed dichtkit rondom, anders wordt dat een verzamelplaats van vuil en detritus waar je nooit meer bij komt.

Succes ermee!

Coen Deurloo

Ik heb mijn toch wel flinke eiland van piepschuim vast gekit aan de bodem en dit blijft prima zitten tot nu toe, vrijwel geheel onder water op het laatste plateau na. Ik denk niet dat je je zorgen moet maken over je aquarium zelf, er zijn wel wat flinkere krachten nodig om dat glas te breken...

Chris Schouten

zou het dichtkitten van die holle ruimte niet hetzelfde resultaat geven als het purschuim wat er nu zit?
Zou ik een stuk weghalen dan zou dat zich moeten vullen met water om invloed te hebben op de drijfkracht.

Als de kracht inderdaad niet te veel stress veroorzaakt zou ik het gewoon vastkitten zonder een stuk weg te zagen. Ik moet de kit natuurlijk wel goed verdelen en uitsmeren. Iets waarmee ik nog erg weinig gewerkt heb.

De aquarium kit die ik heb laat zich namelijk niet zo makkelijk uitsmeren. Is dat uitsmeren noodzakelijk om een goed resultaat te krijgen of is het gelijkmatig verdelen van stroken lijm ook voldoende? Ik ben van plan om de bodem heel goed vast te kitten en de zijkanten alleen afdichten met kit.
Triturus marmoratus - 0.0.5

®ob

Ik bedoelde ook niet de holte opvullen, ik bedoelde dat je moet zorgen dat er geen vuil in die holte kan ophopen...

Maar zoals je het nu wil gaan doen klinkt prima

Coen Deurloo

Ik heb het gewoon 'solide' piepschuim gehouden, niks uitgehold...en vrij ruw vastgekit, als in, paar dotten siliconen en erop drukken (ook tussen de losse stukken piepschuim om ze op elkaar te houden). Tot dusverre zit het prima vast! Hopelijk over een paar jaar nog steeds. Ik bedenk me net dat mijn eiland vastgekit zit op de schuimrubberen ondergrond, dit is vele malen zwakker dan glas, kun je nagaan...

Chris Schouten

De epoxy is goed uitgehard en ik heb het gevaarte even in de bak gehad met een klein laagje water en het pompje laten draaien. Daarvoor had ik alles al uitgespoeld onder de douche met lauw water. Na het uitspoelen was er nog niks aan de hand.

2 foto's van na het aanbrengen van de epoxy. Epoxy is hier nog niet volledig uitgehard.


Na het 1 dag laten uitharden en daarna afspoelen had ik dus een slang aangebracht en het pompje laten draaien. Alles leek goed en het pompje heeft de rest van de dag gedraaid. Ook toen ik het pompje uitzette zag alles er normaal uit, maar toen ik later ging kijken en alles redelijk was opgedroogd zat er een soort waas over het gedeelte waar stroming is geweest.

Eerst dacht ik dat de epoxy niet gepakt had en de verf en aarde weggespoeld waren, maar dat kon nooit kloppen want het was niet de kleur van de gemengde tegellijm. Verbaast dat ik was zette ik het pompje opnieuw aan. Meteen was er te zien dat alle plekken weer bijkleurde en de waas verdween. Hieronder is de waas te zien.



Stroom gedeelte uitvergroot. Dit is een foto van een paar minuten na het uitzetten van de kraan. Als het volledig droog is is het nog witter.




Wie kan mij vertellen wat dit is en-of het schadelijk is. De delen die onderwater hebben gestaan vertoonde deze waas overigens niet! Ik hoop dat het niks is en ik binnenkort kan gaan kitten.

Triturus marmoratus - 0.0.5